Räkna igen..

Mikael_L
Hur många ggr?

Vad är facit?

mäster skrev:
räkna igen..
3000000 x 0,0005 = 1500

Hoppsan, jag läste en halv procent, men det stod visst en tjugondel..

Jo faktiskt tycker jag det är ok, tillgång och efterfrågan på n fri marknad helt enkelt och även om man kan ha moraliska åsikter om det så är det e självvalt av oss om vi ska ha det system vi har?
Det finns en anledning att jag inte lägger alla ägg i en korg, dvs jag bunkrar upp med minst två års dieselförbrukning och ser till att ha ett eget elverk.
Ser till att ha mat i frysboxen och vatten på flaska i händelse av att man blir insnöad och vattnet fryser osv.
Att vi har blivit så bortskämda i dagens samhälle betyder inte att man bara kan skylla på ngn annan när dom utnyttjar situationen.
Skulle dieselpriset gå upp till 100kr/l nästa vecka så skulle jag sälja med i förvissningen att det blir billigare till våren och jag behöver inte 20m3 under nga månader.

Lejasing skrev:
Fast jag tycker inte det är okej att de höjer elen helt omänskligt mycket bara för att det råkar bli väldigt kallt.
Tänk om de skulle göra lika dant med bensinen...Hade du gladeligen betalat 400kr/l ena dagen och 12,59 kr/l andra? Eller att de höjde priset på din matkasse med med 600 % ?
Vi har räknat högt på elen men inte på att den kommer att kosta 35000-40000:-, det tror jag inte du heller hade räknat med, det brukar ligga runt 15000:- .
Visst, det är bara att betala men det är inte såååå kul när man hade kunnat lägga de pengarna på något annat i huset.

Så kom min sluträkning för byggelen. 13700 vill EON ha hehe. Det var för november och december.

bumpaberra skrev:
Så kom min sluträkning för byggelen. 13700 vill EON ha hehe. Det var för november och december.

Oj! q(;^;)p

Idag fick vi våran byggströms räkning..... För november och december blev det 4100:- bara i överföringsavgifter(ca 2600kW). Nu vntar vi bara på själva förbrukningsfakturan!

Redigerat:
bumpaberra skrev:
För hur många kW?

patrik659 skrev:
För hur många kW?
9136 kwh, grabbarna öste på med byggfläktarna på slutet :wow:

bumpaberra skrev:
Då hade jag skaffat diesel värmare. För de pengarna hade jag haft en + betalat mycket mindre för värmen.

bumpaberra skrev:
9163kW på 2månader, jösses!

2 byggfläktar som står och puttrar och mycket 500 watts lampor som är på i mörkret gör ju att det drar lite.

Skulle ni sett containern som kosta 11000 att tömma :D ...

Ja 10 000-ingarna tickar iväg snabbt på småplock man inte tänker på till vardags..
Container, belysning, byggtoa, skyddstäckning, lyft och lossning mm mm

Helt enkelt så ska man bygga på sommaren... Om jag skulle bygga ett hus på vintern så hade jag installerat en varmlufts panna som man kan elda ALLT överbliven bygg matr med. Det vill säga om man oxå har tillgång till vanlig billig ved. Ingen ok q8 myspys ved!! Har själv en varmlufts panna på 50kw i min verkstad på 90kvm med 4.5m i tak höjd. Blir varmt VÄLDIGT snabbt =)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.