Om man har dragit en spånskiveskruv i ett trycksatt kopparrör för varmvatten, vad är symptomen? Det borde läka ganska ordentligt visst?

Det är i efterhand som jag har börjat grubbla och oroa mig. Kommer ihåg att en skruv "poppade" när jag drog ner den. Golvläggare har börjat lägga golv så jag skulle helst slippa riva upp skivorna igen.

Jag har stått och stirrat på det lilla hjulet i vatten mätaren 10-15 minuter utan att den rör sig.

Vad tror ni? Borde jag vara orolig?

Det kan vara i stort sett tätt tills skruven eller röret rör sig lite. Är skruven helt oåtkomlig? Tänkte, om det går att komma åt och mäta resistans mellan skruven och röret.

• Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Skruva ur skruven och se vad som händer. Var beredd på att stänga av vattnet snabbt.

• Gilla
J-stedt och 1 till
  • Laddar…
Kikade på bilder jag tog då golvet var uppe och kan konstatera röret ligger under 45mm regel. Kan omöjligt ha skruvat i ett rör. Pustar ut..

Men bra tips där med att mäta resistans! (y)

• Upprivet trägolv som avslöjar rör och isolering, med ett grått avloppsrör stödd av en 45mm regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
R
Immobil Immobil skrev:
Skruva ur skruven och se vad som händer. Var beredd på att stänga av vattnet snabbt.
Det är inte bra att ta bort skruven , den tätar nu men inte senare om den sätts tillbaka . bättre att den
sitter kvar inför testning
Är alla skruvskallar synliga fortfarande ? Längd på skruvar ?
Som hempularen säger , en ringklocka/summer med långa sladdar , en på röret och sedan testa
mot alla skruvar som du är orolig för , sitter en skruv i röret så tjuter det

• Gilla
K Widehall
  • Laddar…
Avloppsröret ser ut att ligga högre. Men det är kanske inte där du skruvade...

M Mikael 81 skrev:
Avloppsröret ser ut att ligga högre. Men det är kanske inte där du skruvade...
Ja, avloppsröret ligger inte så bra till, risken för att sätta en skruv i det måste ju vara rätt stor.

Det ploppande ljudet kan bero på att ett rör viker undan. Har fått den effekten ett par gånger då jag skruvat där det funnits elrör (koaxialkabel) som ligger löst bakom gipset mellan bräderna i ströpanelen. Det var dock lite jobbigt den gången då inte röret flexade undan så att jag tvingades flytta en stringhylla två centimeter åt sidan.

Jag skulle tro att skruven (känn på skruvhuvudet) blir antingen kall eller varm beroende på vad du skruvat i.

Men Simonbe har "pustat ut".

• Gilla
simonbe och 2 till
  • Laddar…
För många, många år sedan råkade jag sätta en spik i ett prisol-rör i golvet. Upptäckte det inte förrän spiken (galvad) börjat korrodera pga kopparen är "ädlare" - först då började det läcka - om jag minns rätt tog det ca ett halvår.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.