Vad har lånelöftet med husvärdet att göra? Lånelöftet talar ju om hur mycket banken anser att du har råd att låna, oavsett vilket hus du köper. Att de sedan ofta relaterar lånelöftet till vad huset man tänkt köpa verkar kunna säljas för handlar ju om möjligheten för dem att få tillbaka pengarna om ni inte har råd att betala.

Men på landet är det tyvärr ofta så att en rejäl uppgradering av tex kök och badrum inte betalar sig. Där handlar det inte om hur mycket du vill investera för att höja värdet på huset, utan om hur mycket du är beredd att offra för att få den bekvämlighet du önskar. I vissa fall kan det bli så att man måste satsa en massa pengar för att alls kunna sälja huset, om det är många hus till salu och de andra har renoverat.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Vad har lånelöftet med husvärdet att göra? Lånelöftet talar ju om hur mycket banken anser att du har råd att låna, oavsett vilket hus du köper.
Nepp. Finansinspektionen tillåter inga lån med fastigheten som säkerhet som är större än 85% av fastighetens värde. Så i områden med låga huspriser sätter värdet taket, inte inkomst och återbetalningsförmåga.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
osiris skrev:
Nepp. Finansinspektionen tillåter inga lån med fastigheten som säkerhet som är större än 85% av fastighetens värde. Så i områden med låga huspriser sätter värdet taket, inte inkomst och återbetalningsförmåga.
Självklart, jag har inte sagt något annat. Men lånelöftet får du ju innan du budar, för att få veta hur långt du kan gå i budgivningen. När du får lånelöftet vet du kanske inte ens vilket hus du kommer att buda på i slutänden. Sedan är det ju klart att köper du ett hus för 500 000 hjälper det ju inte om du fått lånelöfte på 750 000, du får troligen inte låna 750 000 ändå, om inte banken av nån anledning anser att du lyckats få huset till vrakpris.

Anna_H skrev:
Självklart, jag har inte sagt något annat. Men lånelöftet får du ju innan du budar, för att få veta hur långt du kan gå i budgivningen. När du får lånelöftet vet du kanske inte ens vilket hus du kommer att buda på i slutänden. Sedan är det ju klart att köper du ett hus för 500 000 hjälper det ju inte om du fått lånelöfte på 750 000, du får troligen inte låna 750 000 ändå, om inte banken av nån anledning anser att du lyckats få huset till vrakpris.
TS har redan köpt huset.

Jag fick lånelöfte för just det här objektet. Hade jag velat köpa ett annat hus hade jag fått skaffa ett nytt lånelöfte.
Det var så som någon skrev här, det var inte betalningsförmågan som satte gränsen, utan fastighetens beräknade värde.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
Varg skrev:
Jag fick lånelöfte för just det här objektet. Hade jag velat köpa ett annat hus hade jag fått skaffa ett nytt lånelöfte.
Det var så som någon skrev här, det var inte betalningsförmågan som satte gränsen, utan fastighetens beräknade värde.
Då var det ju en värdering du fick, dvs de hade accepterat ett pris på uppåt miljonen på huset, du kunde ha lånat upp till den summa de satte som lånelöfte, och alltså betalat uppåt en miljon?

Hur som helst är det ju som jag skrev, att en fastighet på landet som får nytt kök eller badrum för 150-200 000 inte nödvändigtvis ökar i värde. däremot kan det mycket väl sjunka rejält i värde eller rent av bli mer eller mindre osäljbart om man inte renoverar och grannarna gör det.

Strip skrev:
Jag påstår att du har fel...

[länk]
[länk]

... eller så har jag fel.
Du har rätt, trodde gränsen var tvingande. Däremot har alla banker jag någonsin har pratat med refererat till 85% som en "hård gräns".

osiris skrev:
Du har rätt, trodde gränsen var tvingande. Däremot har alla banker jag någonsin har pratat med refererat till 85% som en "hård gräns".
Det är för att de hellre vill låna ut resterande 15% till högre ränta.

Kan informera att mitt ärende fick ett lyckligt slut! Tog hem en mäklare, och fick en värdering på 900000 kr efter renovering. 150000 kr mer än den förra värderingen. Så nu är jag mycket nöjd! :D

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat och grattis!

S
Gabbe1 skrev:
Och på fastighetsbyrån jobbar det ju just mäklare......
Ja och de vill ha värderingen gjord av "sina" mäklare och inte vilken mäklarfirma som helst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.