Ni är inte medlemmar i facket eller dylikt? Tex unionen ger en trevlig rabatt hos IF.

JohannesHenry skrev:
Ni är inte medlemmar i facket eller dylikt? Tex unionen ger en trevlig rabatt hos IF.
Jo Unionen. Blev alldeles för högt hos IF ändå 🤔

Manganbangan skrev:
Jag började med att jämföra på nätet förra året och landade då på 14000 med Folksam Stor, Ringde då och killen i andra änden hos Folksam som fick fram samma summa tyckte det lät orimligt högt för en vanlig villa i mycket bra skick. I år när jag ringde två olika handläggare gav de mig offerten 18000 och tyckte båda att det var väldigt konstigt att den blev så hög, de sa att det var postnummerstyrt och att de inte "kunde trycka på någon magisk knapp" När jag sedan besöker två hus i samma postnummerområde med lika många badrum, fast i MYCKET sämre skick, utan larm, utan grymma lås får de en premie på 4100-4300 med Folksam Stor. Argumentet "postnummerstyrt" föll som en fura.
Var hus nummer två av samma typ? Dvs lika gamla, samma storlek, samma antal våningar, med eller utan källare, trästomme eller betong? osv?Postnummer är bara en av ca 50-60 premiegrundande faktorer. Men det du beskriver låter konstigt om det inte är stora skillnader på dessa hus.

Om du skulle räkna på samma två hus hos andra försäkringsbolag; får du lika stora skillnader då? Om det inte är det skulle jag gissa på att något är fel i fastighetsregistret på det dyra huset, eller att Folksam har fått in fel uppgifter i sina system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.