http://www.konsumenternas.se/forsak...om-villaforsakringar/jamfor-villaforsakringar

Ovan är en länk där ni ganska lätt kan jämföra olika villkor mot varandra. Ta bara fördjupad jämförelse och välj två eller fler bolag och så ser ni villkoren. Jag fick offert på ICA's stora villahemförsäkring på 6300 kr ungefär.

Då var det 1 miljon i lösöre,
108 kvm boyta,
167 kvm biyta
Garage på 30 kvm
Hus från 1958.
2 st bilar i samma bolag.

Dock kommer jag välja TreKronor stora försäkring för 6700 kr eftersom jag då får extra ränterabatt på bolånet vilket kompenserar för de extra kronorna...

Det spelar roll om du nyligen köpt huset
Det spelar roll hur gammal du är, om du bor själv, med respektive och/eller barn, om du har fler försäkringar (bil, olycksfall etc), i vilken kommun och till och med postnummerområde, om du räknat med eventuella tilläggsförsäkringar, vilka självrisker, har du angett att du är medlem i någon förening och ta del av något medlemspris? Ringde du till Folksam eller räknade fram offert på nätet? Eller använde du nån jämförelsesajt?

Husets, och tidigare ägares, historik räknas inte in i förutsättningarna när du söker försäkring, utan det är bara dina förutsättningar.

Det går inte att jämföra Folksams stora villaförsäkring med Länsförsäkringars "normalförsäkring" eftersom det är stora skillnader i omfattning. Jämför med likvärdiga försärkingar och med samma tilläggsförsäkringar osv. I ditt inlägg framgår inte vad du har jämfört och förutsättningarna som jag beskrivit här.

Vanbeasten skrev:
Det går inte att jämföra Folksams stora villaförsäkring med Länsförsäkringars "normalförsäkring" eftersom det är stora skillnader i omfattning. Jämför med likvärdiga försärkingar och med samma tilläggsförsäkringar osv. I ditt inlägg framgår inte vad du har jämfört och förutsättningarna som jag beskrivit här.
Enligt jämförelsesiten i tobbbias inlägg #46 ovan så ser en fördjupad jämförelse mellan Folksam Stor och Länsförsäkringars Villaförsäkring (Bergslagen m.m) mycket lika ut i omfattning. LF har biffat till normalförsäkringen nyligen.

I övrigt håller jag med dig om allt du skriver.

Redigerat:
Jämför folksams formulering i reseförsäkringen, vad försäkringen INTE gäller för:

• kostnader som beror på försämring av ditt hälsotillstånd för samma eller liknande symtom
som du sökt vård eller behandling för de senaste tre månaderna innan avresan

Övriga bolag har ungefär samma begränsning i sina villkor, MEN med en tilläggsklausul att försäkringen ändå gäller om skadan utomlands beror på en oväntad försämring av tillståndet som man hade sökt vård för i Sverige.

Den tilläggsregeln har inte Folksam, vilket gör deras försäkring unikt dålig. En släkting till mig avled utomlands pga. den klausulen.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
hempularen skrev:
Den tilläggsregeln har inte Folksam, vilket gör deras försäkring unikt dålig. En släkting till mig avled utomlands pga. den klausulen.
Den här klausulen låter bokstavligt talat livsfarlig! :rolleyes:

Skämt åsido, sådana klausuler är ganska tröttsamma och nästan omöjliga att upptäcka om man inte läser igenom det finstilta, vilket de flesta inte gör förrän det är för sent.

Redigerat:
Jag skall kanske förtydliga, hon skulle ha överlevt (just då iallafall) om Folksam hade beviljat hemtransporten, först fördröjde de beslutet i ett par dygn, sedan tog det typ ett dygn till att ordna privat finansiering (200 000, prutat från 500 000), hon avled ett par timmar innan ambulansflyget skulle lyfta.

Har sedan faktiskt upplevt situationen ytterligare en gång. En annan släkting som under liknande förhållanden blev sjuk i Tyskland, hans försäkring (tror det var IF) ordnade hemtransport på ca. 4 timmar, han behandlades då med viss framgång utan fördröjning vid hemkomsten, en väntetid som skulle varit lika lång om han hade varit i Sverige hela tiden, de tyska läkarna förberedde behandlingen under väntetiden.

hempularen skrev:
...
Hur långt bort är "utomlands"?

Inom EU får vi väl i alla fall vård vid akuta sjukdomsfall, oberoende av försäkring?

Martin_B
KnockOnWood skrev:
Hur långt bort är "utomlands"?

Inom EU får vi väl i alla fall vård vid akuta sjukdomsfall, oberoende av försäkring?
Förutsatt att du har ett EU försäkringskort är det väl? Annars måste man väl betala för det?

Fast det kanske inte täcker ambulanstransport till Sverige?

Martin_B
hempularen skrev:
Jag skall kanske förtydliga, hon skulle ha överlevt (just då iallafall) om Folksam hade beviljat hemtransporten, först fördröjde de beslutet i ett par dygn, sedan tog det typ ett dygn till att ordna privat finansiering (200 000, prutat från 500 000), hon avled ett par timmar innan ambulansflyget skulle lyfta.

Detta får jag inte ihop riktigt. Varför skulle hon ha överlevt om Folksam hade beviljat hemtransporten? Struntar sjukhusen i utlandet ifall man håller på att dö? Får man ingen akutvård? Säger de bara att "nä, nu måste du åka hem till ditt land så du kan få din akutsjukvård"?

Varför skall man transportera någon som är akut döende sjuk? Det begriper jag heller inte. Det är väl bättre att låta den komma in på intensiven där personen befinner sig tills läget har stabiliserat sig?

Har man ett EU försäkringskort som är gratis så får man ju vård utomlands på samma villkor som i Sverige i akuta fall.

Martin_B
Vad ger EU-kortet?

EU-kortet ger dig rätt till nödvändig sjuk- och tandvård när du är i ett EU/EES-land eller Schweiz. Kortet är gratis. EU-kortet gäller bara för sjuk- och tandvård som

inte kan vänta tills du kommer tillbaka till Sverige
du får hos vårdgivare som är anslutna till det allmänna sjukvårdssystemet i landet.

Med EU-kortet betalar du lika mycket för sjuk och tandvården som de som bor i landet. Därför betalar du själv patientavgiften.

EU-kortet ger inte rätt till ersättning för hemresor med till exempel ambulansflyg. Därför är det viktigt att du har en privat reseförsäkring.

Inom Norden finns det ett speciellt avtal som i vissa fall täcker extra utgifter för hemresor.

Om du blir akut sjuk

Om du är utomlands och blir akut sjuk men inte har ditt EU-kort till hands, kan du eller din vårdgivare kontakta oss på telefonnummer +46 771-524 524 eller kundcenter@forsakringskassan.se för att få ett provisoriskt intyg. Du eller din vårdgivare måste uppge ditt svenska personnummer.

Ansök om ersättning i efterhand

Du kan också välja att betala hela vården själv och ansöka om ersättning från oss efteråt. Du ansöker om ersättning i efterhand på Mina sidor.

Du ska också skicka in kvitton och medicinska underlag till Försäkringskassans Inläsningscentral, 839 88 Östersund.

Källa: https://www.forsakringskassan.se/pr...tudera_eller_fa_vard_utomlands/resa_utomlands

Vad jag inte riktigt förstår är följande: "EU-kortet ger inte rätt till ersättning för hemresor med till exempel ambulansflyg. Därför är det viktigt att du har en privat reseförsäkring."

Nä, men varför behövs ambulansflyg överhuvudtaget om "EU-kortet ger dig rätt till nödvändig sjuk- och tandvård när du är i ett EU/EES-land eller Schweiz." ?

Så får man akutsjukvård eller inte? Om man får vård så får man ju vård, då skrivs man väl inte ut innan läget har stabiliserat sig? Eller slänger de ut en döende människa? Och om läget har stabiliserat sig, så finns det väl inget som säger att man inte kan åka hem själv? Vad för olika scenarier skulle det vara? Brutet ben? Då får man väl gå på kryckor, det går ju resa med gipsat ben. Allvarlig infektion? Ja, vid det laget som läget är stabilt så borde man väl kunna resa?
Därmed inte sagt att det är kul att resa när man inte är frisk, men i ett "stabilt" läge så borde man ju kunna resa utan ambulanstransport som kanske kostar hundratusentals kronor?

• Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Förutsatt att du har ett EU försäkringskort är det väl? Annars måste man väl betala för det?
...
Ja, det är klart att man måste betala.
Jag blev akut sjuk en gång i Österrike, och en läker kom till hotellet, undersökte, diagnosticerade och skrev ut recept.
Jag hade inget "EU-kort" då.

Sedan, återkommen till Sverige fick jag pengar för läkarvården tillbaka från Försäkringskassan.
Det var inga problem, annat än att jag fick ligga ute med några hundra ett par månader.

PS
Tvåa på bollen.
Bra utredning, Martin_B!

Redigerat:
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Nej, du får räkna med väldigt låg nivå av vård om du hamnar på sjukhus i ex. Italien. Bla. pga. korruption. Det kan vara lite svårt för en svensk att inse att den där droppflaskan kopplas inte in om inte sköterskan får dricks. och då kan man ligga i 3 dygn utan vätska även på en intensivvårdsavdelning.

Ang. Eu kortet, det är inget ovanligt att man blir utskriven från ett sjukhus, men inte kan/får resa (annat än med ambulans), på typ ett halvår.

Brutet ben är väl en sak, men en ryggradsfraktur...

P
Hullefar skrev:
Jag brukar alltid rekommendera Länsförsäkringar. Jag vet inte om de har bäst villkor eller pris men de har alltid varit väldigt sköna att ha att göra med när något hänt. De brukar ersätta utan något knussel.
Jag har helt motsatt erfarenhet av Länsförsäkringar. Snorkiga, snåla och man måste vara beredd att överklaga allt.

P
Ang reseförsäkringar så har många också en friskrivning om de tycker att man har gjort farliga saker. Ridning, slalom vindsurfing osv kan kräva extra olycksfallsförsäkring eftersom man utsätter sig för onödiga risker.

Vanbeasten skrev:
Det spelar roll om du nyligen köpt huset
Det spelar roll hur gammal du är, om du bor själv, med respektive och/eller barn, om du har fler försäkringar (bil, olycksfall etc), i vilken kommun och till och med postnummerområde, om du räknat med eventuella tilläggsförsäkringar, vilka självrisker, har du angett att du är medlem i någon förening och ta del av något medlemspris? Ringde du till Folksam eller räknade fram offert på nätet? Eller använde du nån jämförelsesajt?
Husets, och tidigare ägares, historik räknas inte in i förutsättningarna när du söker försäkring, utan det är bara dina förutsättningar.
Jag började med att jämföra på nätet förra året och landade då på 14000 med Folksam Stor, Ringde då och killen i andra änden hos Folksam som fick fram samma summa tyckte det lät orimligt högt för en vanlig villa i mycket bra skick. I år när jag ringde två olika handläggare gav de mig offerten 18000 och tyckte båda att det var väldigt konstigt att den blev så hög, de sa att det var postnummerstyrt och att de inte "kunde trycka på någon magisk knapp" När jag sedan besöker två hus i samma postnummerområde med lika många badrum, fast i MYCKET sämre skick, utan larm, utan grymma lås får de en premie på 4100-4300 med Folksam Stor. Argumentet "postnummerstyrt" föll som en fura.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.