8 675 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Orimlig försening - när får man avbryta?
Sida 1 av 3
En hantverkare har angivit i offert/kontrakt att ett jobb ska ta ca 1-2 veckor att slutföra.
Men det har tagit betydligt längre tid.
Efter hur länge (i procent, tid) har man som kund rätt att avbryta kontraktet pga orimlig försening?
Vi har ingen försenings-paragraf eller viten, utan just bara en cirka-angivelse.
vad kan man som kund kräva i ren ersättning eller rabatt i ett sånt läge?
Plus; har man rätt att avbryta kontraktet rent juridiskt pga orimlig försening, även utan förseningsklausul?
Men det har tagit betydligt längre tid.
Efter hur länge (i procent, tid) har man som kund rätt att avbryta kontraktet pga orimlig försening?
Vi har ingen försenings-paragraf eller viten, utan just bara en cirka-angivelse.
vad kan man som kund kräva i ren ersättning eller rabatt i ett sånt läge?
Plus; har man rätt att avbryta kontraktet rent juridiskt pga orimlig försening, även utan förseningsklausul?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 160 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 160 inlägg
Det man brukar göra är att man mejlar/postar något i stil med:
Om arbetet inte är slutfört inom x arbetsdagar så kommer jag att ta in en annan hantverkare för färdigställande på er bekostnad.
Där då x arbetsdagar är en rimlig tid för att färdigställa jobbet och i ditt fall kan då t.ex. 5 arbetsdagar vara lagom om du bedömer att hälften av jobbet är gjort.
Om arbetet inte är slutfört inom x arbetsdagar så kommer jag att ta in en annan hantverkare för färdigställande på er bekostnad.
Där då x arbetsdagar är en rimlig tid för att färdigställa jobbet och i ditt fall kan då t.ex. 5 arbetsdagar vara lagom om du bedömer att hälften av jobbet är gjort.
har ni en annan hantverkare som går att väntar då? risken är ju om ni inte har det att det kommer det ta otroligt mycket längre dåD DarrenB skrev:En hantverkare har angivit i offert/kontrakt att ett jobb ska ta ca 1-2 veckor att slutföra.
Men det har tagit betydligt längre tid.
Efter hur länge (i procent, tid) har man som kund rätt att avbryta kontraktet pga orimlig försening?
Vi har ingen försenings-paragraf eller viten, utan just bara en cirka-angivelse.
vad kan man som kund kräva i ren ersättning eller rabatt i ett sånt läge?
Plus; har man rätt att avbryta kontraktet rent juridiskt pga orimlig försening, även utan förseningsklausul?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
Har du betalat något ?
Jag har tyvärr inte varit så tydlig utan insinuerat i sms att jg kan komma att ta in andra om de inte klarar av att leverera. Då har byggaren varit snabbare på kommunikationen och tagit sig i kragen, men sen har det återgått till 1-dagars-veckor.BirgitS skrev:
Det man brukar göra är att man mejlar/postar något i stil med:
Om arbetet inte är slutfört inom x arbetsdagar så kommer jag att ta in en annan hantverkare för färdigställande på er bekostnad.
Där då x arbetsdagar är en rimlig tid för att färdigställa jobbet och i ditt fall kan då t.ex. 5 arbetsdagar vara lagom om du bedömer att hälften av jobbet är gjort.
FYI så rör det sig om ett arbete som sammanlagt skulle ta 3-6 veckor, som påbörjades oktober 2021 och per idag fortfarande är ca 50% färdigt.
Jag har gett dem flera chanser och varit ”schysst” pga försvårande omständigheter, men när jag märker att mitt projekt tydligt har prioriterats ned och att jag finner mig behöva ”jaga” hantverkaren för att komma och jobba, är mitt tålamod slut. Vi har snart haft byggarbetsplats här på tomten i 1 år! För ett projekt som skulle tagit max 1.5 månad.
Hantverkaren har vid tidigare tillfälle visat stor ånger och erkänt att de gjort ett dåligt jobb/varit sena. Men har nu fallit tillbaka till klassiska hantverkar-ursäkter som att det är vårt fel, vädrets fel, andra byggares fel mm mm, när jag säger att jag inte har lust att betala fullt pris för de moment som är utförda pga den grova förseningen, hur skräpig arbetsplatsen varit och det faktum att jag aldrig kommer att hitta en annan byggare som är villig att ta över halv-genomförda moment.
Du är nu fast i att som du skriver att hitta en annan hantverkare är svårt/omöjlig, det vet såklart din nuvarande också. Du är även redan missnöjd med dem, vilket gör att det här inget att vinna på att prioritera ditt jobb, utan andra kunder som fortfarande är nöjda är viktigare.
Har ingen lösning till dig, för du har i princip inga påtryckningsmedel. Här själv varit i samma situation, med skillnaden att vår hantverkare var rekommenderad av en tredje part och jag gjorde det tydligt för dem att jag håller dem ansvariga för hantverkarens dåliga jobb och att det kommer att påverka våra framtida affärer och hur jag talar om dem med andra. Så du behöver på något sätt hitta en part som har påtryckningsmedel mot hantverkaren och göra problemet till deras.
Har ingen lösning till dig, för du har i princip inga påtryckningsmedel. Här själv varit i samma situation, med skillnaden att vår hantverkare var rekommenderad av en tredje part och jag gjorde det tydligt för dem att jag håller dem ansvariga för hantverkarens dåliga jobb och att det kommer att påverka våra framtida affärer och hur jag talar om dem med andra. Så du behöver på något sätt hitta en part som har påtryckningsmedel mot hantverkaren och göra problemet till deras.
Vi har ingen annan konkret nej, eftersom vi inte vill ta in en en ny förrän vi har kommit överens med denna. Men med denna takt kommer nuvarande byggare ändå inte att bli klara förrän sen höst.M maria01 skrev:
Tyvärr är det troligen så att det finns fler kunder som har halvfärdiga byggen.
Den kommande lågkonjunkturen kommer rensa i det här träsket.
Den kommande lågkonjunkturen kommer rensa i det här träsket.
Men är jag verkligen ”fast”?A ajn82 skrev:Du är nu fast i att som du skriver att hitta en annan hantverkare är svårt/omöjlig, det vet såklart din nuvarande också. Du är även redan missnöjd med dem, vilket gör att det här inget att vinna på att prioritera ditt jobb, utan andra kunder som fortfarande är nöjda är viktigare.
Har ingen lösning till dig, för du har i princip inga påtryckningsmedel. Här själv varit i samma situation, med skillnaden att vår hantverkare var rekommenderad av en tredje part och jag gjorde det tydligt för dem att jag håller dem ansvariga för hantverkarens dåliga jobb och att det kommer att påverka våra framtida affärer och hur jag talar om dem med andra. Så du behöver på något sätt hitta en part som har påtryckningsmedel mot hantverkaren och göra problemet till deras.
Jag kan väl avbryta arbetet oavsett?
till saken hör att vi INTE har ett psåkrivet kontrakt utan en offert från byggaren som jag bara accepterat. I offerten stipuleras ca 1-2 veckors arbetstid. Thats it.
On du kan hitta någon annan som vill färdigställa är du inte fast, men som du skrev själv är det nog inte ett jobb många är sugna på. Men börja där, och när du har det kan du ge ditt ultimatum till den andra hantverkaren.D DarrenB skrev:
jag är villig att ta risken att inte hitta någon annan.A ajn82 skrev:
Men frågan är om jag är ”fast” rent juridiskt dvs om jag har ”rätt” att avbryta arbetet pga orimlig försening?
