haslsih skrev:
När du säger du är det du som privatperson eller ett företag? Har du en fastighet som kräver dessa hantverkare på plats regelbundet? Jag vet att på min firma har vi t.ex. fabriker som kunder som kräver folk där 40h i veckan året runt och de får ett lägre pris vilket man kan förstå.
Jag som privatperson som beställare men med kontakter från mitt yrke. Gör det mesta själv men lejer bort enstaka jobb i hemmet eller familjens stugor när tiden inte räcker till.

Redigerat:
Steamboy skrev:
Ja, elektrikern skall ha lön för hela dagen. Ja, elektrikern behöver en liten bil, verktyg, arbetskläder, försäkringar, osv. Ja, elektrikern kan behöva lägga lite tid mellan uppdragen på bokföring, hantering av ROT-avdrag, städning, inköp av lagermaterial, osv. Det är elektrikerns eller hans arbetsgivares problem. Inte mitt. Det får de lösa bäst de vill och det är inget jag som slutkund skall behöva ha med att göra. Mot slutkunden däremot handlar det om en enda sak; Att sätta en tillräckligt hög nivå på sin timdebitering.
Precis, det är ju inte kundens problem att hantverkaren inte kan jobbat åt kund 8 timmar om dagen. Hantverkaren får helt enkelt planera sitt arbete så att de icke debiterbara tiden minimeras och sen ha en timkostnad som gör att "resten" täcks.

Om kunden får ta hela smällen så innebär ju det att hantverkaren kan strunta i att planera. Om han får åka fem gånger fram och tillbaka för att han är tankspridd och glömmer grejer så är det bara att lägga kostnaden på kunden??

Undrar vad hantverkaren säger om man erbjuder sig att komma och hämta honom och materialet på morgonen och kör hem honom när jobbet är klart? Då har han inga kostnader för de bitarna, då är det bara arbetstid och material som kan faktureras.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Zixten skrev:
Men även om det är en ointresant kund, är det inte mer ärligt av hantverkaren att informera om detta? Att man kommer att ta betalt för minst två timmar, trots att det bara tar 30min.?
Eller är det något som anses så självklart att kunden skall veta det?

Det värsta jag läst om här är nog den äldre damen som fick en räkning på en bit över 2000 kr för 15 minuters jobb, rörkrökaren drog åt ett läckande rör så det höll tätt sen.

Lösningen är kommunikation och information, hantverkarna måste inse att kunderna inte är tankeläsare och kan räkna ut att man måste betala minst för två timmar när hantverkaren talar om att man tar XXX kr/h. och att det sen tillkommer extra avgifter för ditt och datt, + skyhöga materialpriser.

Sen är det som så att även om TS är en ointressant kund nu, så kan TS bli en intressant kund i framtiden, har man då "lurat" kunden en gång, lär man knappast få det stora intressanta jobbet heller, kanske inte jobben som TS vänner bekanta mm. kommer att utföra heller.
Eller så gör man som en rörmokare i Skåne råkade göra. Man tar vanlig timdebitering vid körning, milkostnad på 30 kr/mil plus servicebilavgift på 300 kr/gång, materialpåslag på uppåt 3-400 % på vissa rörböjar mm. Sen visar det sig att denna kund bara några månader senare blir inköpare på det största försäkringsbolaget i trakten som dessutom råkar fylla 60-70 % av årsfaktureringen hos vvs firman. Det tog bara 6 månader så var företaget inte rekommenderat av försäkringsbolaget om någon frågade och företaget anlitas inte längre vid försäkringsskador trots att det avtalet är helt annorlunda än vad firman erbjöd inköparen som konsument.

Firman är mig veterligen sedan något år tillbaka nerlagd och rörmokaren plus dess anställda jobbar under andra firmor istället.

Jag är inte intresserad av att någon jobbar ideellt eller att köpa biltemaprylar heller. Däremot är jag inte heller intresserad att betala 3-400 % påslag på material samtidigt som en massa andra avgifter läggs på för att dölja att den faktiska kostnaden är högre än för annan firma som gett timpris och en milkostnad men inte tänkt debitera något annat.

För mig är fastpris oftast inte intressant då jag är pedant. Nu har jag duktiga hantverkare som är väl medvetna om hur jag är där vi är överrens om att jag betalar gärna några timmar extra men kräver mm precision på varenda fog, salning, eldragning mm

Ett litet räkneexenpel för en egenföretagare...

Lön, brutto = 30.000kr
Lön inkl soc = 42.000kr

Bil = 5000kr
Kontor/lager = 8.000 kr
Övrigt = 5.000kr

Summa 60.000kr

Full tid = 172 timmar.
80% av 172 timmar = 140 timmar

60.000kr / 140 timmar = 420kr/timme

Så med 80% beläggning och med kostnader som kontor,lager,bil och övrigt behöver jag dra in 420kr/timme

Då är allt över 80% beläggning ren bonus.

Behöver inte tjafsa om servicebil eller reseersättning. Bara 420kr per timme som en kund bokar min tid.

Att jag har med mig det vanligaste i bilen för "hemmakunden" ser jag dom ren yrkesstolthet.

Vad har jag missat?

---------

Med en kostnadsbas om 70.000kr per månad behöver jag få in 500kr/timme med 80% beläggning.

500kr/Tim utan småaktigt tjafs om milersättning eller servicebil.

Som sagt vad har jag missat?

---------------

Två kundbesök om dagen med 500kr för debitering av servicebil ger vid 22 dagar en intäkt på 22.000kr, kör ni omkring med Hummer som servicebil?

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Zixten skrev:
Men även om det är en ointresant kund, är det inte mer ärligt av hantverkaren att informera om detta? Att man kommer att ta betalt för minst två timmar, trots att det bara tar 30min.?
Eller är det något som anses så självklart att kunden skall veta det?

Det värsta jag läst om här är nog den äldre damen som fick en räkning på en bit över 2000 kr för 15 minuters jobb, rörkrökaren drog åt ett läckande rör så det höll tätt sen.

Lösningen är kommunikation och information, hantverkarna måste inse att kunderna inte är tankeläsare och kan räkna ut att man måste betala minst för två timmar när hantverkaren talar om att man tar XXX kr/h. och att det sen tillkommer extra avgifter för ditt och datt, + skyhöga materialpriser.

Sen är det som så att även om TS är en ointressant kund nu, så kan TS bli en intressant kund i framtiden, har man då "lurat" kunden en gång, lär man knappast få det stora intressanta jobbet heller, kanske inte jobben som TS vänner bekanta mm. kommer att utföra heller.
Det är ingen som lurat nån, ts verkar leva i en fantasivärld där han tror att man endast betalar för tiden så hantverkaren utför arbetet men all tid som att hämta material och att ta sig till jobbet osv ska ske på bekostnad av hantverkaren. Skulle sluta med att jag får betala min firma för att få jobba.
Ts kommer knappast bli en intressant kund då han verkar vara händig och grejar saker själv. Det handlar inte heller om att vi ska "lura" han för att han inte är en intressant kund men däremot kommer man inte bjuda på något för till 99% säkerhet kommer han aldrig ringa igen. Så vi hade nog debiterat honom för 2 tim och sedan en bil och materialet.

kinglolle skrev:
Jag som privatperson som beställare men med kontakter från mitt yrke. Gör det mesta själv men lejer bort enstaka jobb i hemmet eller familjens stugor när tiden inte räcker till.
Med all respekt, men är det inte risk att du hamnar i en jävsituation iom. detta??

zenobia skrev:
Ett litet räkneexenpel för en egenföretagare...

Lön, brutto = 30.000kr
Lön inkl soc = 42.000kr

Bil = 5000kr
Kontor/lager = 8.000 kr
Övrigt = 5.000kr

Summa 60.000kr

Full tid = 172 timmar.
80% av 172 timmar = 140 timmar

60.000kr / 140 timmar = 420kr/timme

Så med 80% beläggning och med kostnader som kontor,lager,bil och övrigt behöver jag dra in 420kr/timme

Då är allt över 80% beläggning ren bonus.

Behöver inte tjafsa om servicebil eller reseersättning. Bara 420kr per timme som en kund bokar min tid.

Att jag har med mig det vanligaste i bilen för "hemmakunden" ser jag dom ren yrkesstolthet.

Vad har jag missat?

---------

Med en kostnadsbas om 70.000kr per månad behöver jag få in 500kr/timme med 80% beläggning.

500kr/Tim utan småaktigt tjafs om milersättning eller servicebil.

---------------

Två kundbesök om dagen med 500kr för debitering av servicebil ger vid 22 dagar en intäkt på 22.000kr, kör ni omkring med Hummer som servicebil?
Vart i landet bor du? I sthlm har vi biltullar, parkering, dessa kostnader kan uppgå till 250kr för en dag.
Så då lämnar det 100kr för bränsle, bil, försäkring på bil, skatt, osv.
Du verkar köra solo. Det kostar mera för en firma när man har ett par gubbar till som du inte har med i din kalkyl. Sjukdagar, vab, verktyg som går sönder, olyckor i trafiken. Men visst din kalkyl fungerar i en utopisk värld.

zenobia skrev:
Framförhållning... Bl.a.

Du har missat all overhead.

pappskallen skrev:
Med all respekt, men är det inte risk att du hamnar i en jävsituation iom. detta??
Juridiskt jäv är svårt att hävda. Däremot är det nog upplevt så och sätter mig också i en bra förhandlingssituation.

Men det som gör förhandlingen enklast är faktiskt tillgången till materialprislista, mepskalkyl för arbetsledare och den faktiska kunskapen av att praktiskt ha utfört de flesta arbeten som upphandlas

RulleBulle skrev:
Det är ingen som lurat nån, ts verkar leva i en fantasivärld där han tror att man endast betalar för tiden så hantverkaren utför arbetet men all tid som att hämta material och att ta sig till jobbet osv ska ske på bekostnad av hantverkaren. Skulle sluta med att jag får betala min firma för att få jobba.
Ts kommer knappast bli en intressant kund då han verkar vara händig och grejar saker själv. Det handlar inte heller om att vi ska "lura" han för att han inte är en intressant kund men däremot kommer man inte bjuda på något för till 99% säkerhet kommer han aldrig ringa igen. Så vi hade nog debiterat honom för 2 tim och sedan en bil och materialet.
När hade han fått reda på att ni fakturerat 2 tim ( någon form av min. debitering?) och att ni tog extra betalt för servicebilen?? Före jobbet eller när han får fakturan?
Att man sen tar betalt för materialet är ju självklart, Men tar ni dubbelt betalt för materialet mot om kunden själv skaffar hem det, samma vara eller lika kvalitet!

Sen funderar jag på hur det går till när man skaffar material? Att man vid ett akutjobb måste åka extra och handlar förstår jag, och då skall man ju ta betalt för detta, alternativt fråga kunden om denne själv har tid att åka och hämta hos hantverkarens leverantör. (ja, jag har själv fått göra detta ett par gånger.)
Men vid planerade jobb där man vet vilket material som går åt måste man ju kunna samordna materialinköpen med många kunder och spara tid åt sig själv och kunden. görs detta? Eller är det som så att man gör det men debiterar var kund för den tiden ändå, och på så sätt får betalt för sin inköpstimme från flera kunder?

Zixten skrev:
När hade han fått reda på att ni fakturerat 2 tim ( någon form av min. debitering?) och att ni tog extra betalt för servicebilen?? Före jobbet eller när han får fakturan?
Att man sen tar betalt för materialet är ju självklart, Men tar ni dubbelt betalt för materialet mot om kunden själv skaffar hem det, samma vara eller lika kvalitet!

Sen funderar jag på hur det går till när man skaffar material? Att man vid ett akutjobb måste åka extra och handlar förstår jag, och då skall man ju ta betalt för detta, alternativt fråga kunden om denne själv har tid att åka och hämta hos hantverkarens leverantör. (ja, jag har själv fått göra detta ett par gånger.)
Men vid planerade jobb där man vet vilket material som går åt måste man ju kunna samordna materialinköpen med många kunder och spara tid åt sig själv och kunden. görs detta? Eller är det som så att man gör det men debiterar var kund för den tiden ändå, och på så sätt får betalt för sin inköpstimme från flera kunder?
Oftast tar jag dag för dag för att slippa förvirringar, sen vil man inte åka med massa material i bilen som kan råka gå sönder eller skadas. Sen är det inte alltid man vet vad man ska ha gör material. Finna typ 3 olika periflex uttag på hyllan hos gross. Och fast kunden säger vad som behövs så kan kunden ha fel, och säg att ts ringer och säger vad vi ska ha så kommer vi dit med periflex uttag och sladdställ men när bi e där ser vi att kunden har enfas ab. Så då måste vi tillbaka till gross och byta sakerna, ibland åker vi på 20% returavgift. Och sen åka tillbaka för att göra klart jobbet. Vi har minst 1 tim deb.
Sen kan vissa kunder klaga på att vi pratar i telefon på arbetstid men oftast är det med andra kunder och då kan ni tycka att det ska vi göra efter arbetstid. Det är ganska roligt då samma kund ringer när som helst på dagen för att fråga nåt. Har haft kunder som ringer 22.00 eller 12 på morgonen en söndag.
Jag tycker det vore intressant och veta vad ni jobbar med?

Locke skrev:
Du har missat all overhead.
Jo som egenföretagare har jag säkert en grymt stor "overhead" utöver det av redan rabblat upp... Vad saknar du?

charta77 skrev:
Framförhållning... Bl.a.
I form av? Har aldrig haft någon här innan något jobb utförts. Dessutom skrev jag vid 80% beläggning så det du saknar ryms säkert där. Har du exempel?

pointman87 skrev:
Enklast vore väl om folk som tror att elektriker jobbar mer eller mindre ideellt gjorde sina elinkopplingar själv så kan de ju köpa uttag för 40kr på biltema och slippa betala nån för arbetet...
Jopp, det är ju precis det vi gör. Dock är det inte poppis hos hantverkarna som lever gott på "oönskade" kunder vars enda existensberättigande består av bankkontot som skall länsas.

När tillräckligt många genomskådat bluffen så kommer skrämselpropagandan igång i våra kvällstidningar. Familj brann inne, familjefar köpte eluttag på Jula osv....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.