Hej!

Är på gång att måla om ett uthus från andra halvan av 1920-talet och har svårt att välja kulörer.

I den processen har jag nu skrapat lite för att se gamla färglager. Jag tror att det här är vad jag ser:
På fasaden hittar jag under den nuvarande vita en mellangrå färg.
På foder finns under den blå nuvarande färgen ett vitt lager och under det ett ljusgrått.
På dörr och fönsterbågar finns under den blå nuvarande färgen, utifrån och in, ett mörkgrönt lager, ett mossgrönt lager och ett ljust (vitt, grått eller beige) lager.

De understa lagren ger då, om jag har rätt, mellangrå fasad med ljusgrå foder och ljusa fönster och dörr. Är det möjligt som orginalfärg från den tiden?

Redigerat av moderator:
Ja det skulle mycket väl kunna stämma med den färgsättningen. Men det kan oxå vara så att det understa lagret på fönsterbågarna bara är grundfärg och aldrig varit synligt. Då skulle den mossgröna istället vara originalfärg.

Man hade ofta mörkare fönsterbågar så i mina öron låter det mer rimligt att det ljusa är grundfärg.

Jag funderade på om det kunde vara grundfärg.Jag tyckte det verkade lite blekt med bara ljusa färger, de ville väl gärna ha lite mer färg på den tiden?

Ja. ofta en färg på fasaden och sen mörkare på foder och ännu mörkare på fönsterbågar och dörrar (jag menar inte av samma kulör men uttrycket på färgen)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.