6 433 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Orginalfärg på hus från 1920-talet
Hej!
Är på gång att måla om ett uthus från andra halvan av 1920-talet och har svårt att välja kulörer.
I den processen har jag nu skrapat lite för att se gamla färglager. Jag tror att det här är vad jag ser:
På fasaden hittar jag under den nuvarande vita en mellangrå färg.
På foder finns under den blå nuvarande färgen ett vitt lager och under det ett ljusgrått.
På dörr och fönsterbågar finns under den blå nuvarande färgen, utifrån och in, ett mörkgrönt lager, ett mossgrönt lager och ett ljust (vitt, grått eller beige) lager.
De understa lagren ger då, om jag har rätt, mellangrå fasad med ljusgrå foder och ljusa fönster och dörr. Är det möjligt som orginalfärg från den tiden?

Är på gång att måla om ett uthus från andra halvan av 1920-talet och har svårt att välja kulörer.
I den processen har jag nu skrapat lite för att se gamla färglager. Jag tror att det här är vad jag ser:
På fasaden hittar jag under den nuvarande vita en mellangrå färg.
På foder finns under den blå nuvarande färgen ett vitt lager och under det ett ljusgrått.
På dörr och fönsterbågar finns under den blå nuvarande färgen, utifrån och in, ett mörkgrönt lager, ett mossgrönt lager och ett ljust (vitt, grått eller beige) lager.
De understa lagren ger då, om jag har rätt, mellangrå fasad med ljusgrå foder och ljusa fönster och dörr. Är det möjligt som orginalfärg från den tiden?
Redigerat av moderator:
Ja det skulle mycket väl kunna stämma med den färgsättningen. Men det kan oxå vara så att det understa lagret på fönsterbågarna bara är grundfärg och aldrig varit synligt. Då skulle den mossgröna istället vara originalfärg.
Man hade ofta mörkare fönsterbågar så i mina öron låter det mer rimligt att det ljusa är grundfärg.
Man hade ofta mörkare fönsterbågar så i mina öron låter det mer rimligt att det ljusa är grundfärg.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Annorlunda husgrund på hus från 1969
Grund & Markarbeten -
Färg på ytterdörr samt fönster på gult tegelhus från 1940? Grön? Röd?
Fönster & Dörrar -
LB-Hus från sent 70-tal?
Hustillverkare -
Yale doorman i hus från 1979
Fönster & Dörrar -
Flytta dörr på innervägg, lägenhet i hus från 1887
Byggmaterial & Byggteknik