M
Hej. Jag undrar om någon kan "redogöra" för vad som gäller för oreglerad väg?

Sista biten av vägen in till sommarstugan visar sig vara oreglerad nämligen......första delen har officialservitut....

Undrar tex om någon vet om det är möjligt att ställa några som helst krav på markägaren gällande tex
  • snöröjning
  • underhåll av väg
  • framkomlighet för räddningstjänst
  • dikning och så vidare.
Tack på förhand.

Redigerat:
Killgissar att det är ditt eget ansvar att ha vägen framkomlig. Har mycket svårt att se hur du skulle kunna kräva underhåll av markägaren.
Men det bör ju finnas något avtal/servitut angående gur ni kan ta er till stugan?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
M Mmhe71 skrev:
Hej. Jag undrar om någon kan "redogöra" för vad som gäller för oreglerad väg?

Sista biten av vägen in till sommarstugan visar sig vara oreglerad nämligen......

Undrar tex om någon vet om det är möjligt att ställa några som helst krav på markägaren gällande tex
  • snöröjning
  • underhåll av väg
  • dikning och så vidare.
Tack på förhand.
Om du inte ens har officialservitut så kan du med största sannolikhet få det. Det kräver en förrättning och ett beslut av en myndighet. Du kan se på lantmäteriets hemsida om din fastighet har något servitut.

Med officialservitut får du rätt att anlägga och underhålla väg. Du kan alltså inte ställa några som helst krav på markägaren, såvida inte markägaren också använder vägen. I så fall får ni komma överens om fördelning av kostnaderna. Kan rekommendera tonkilometermetoden som utgångspunkt för förhandling.

Eftersom det kan kosta en del att få ett officialservitut så kan du ha det i bakfickan när du förhandlar med markägaren. Ni kan komma överens ändå.

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
M
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Killgissar att det är ditt eget ansvar att ha vägen framkomlig. Har mycket svårt att se hur du skulle kunna kräva underhåll av markägaren.
Men det bör ju finnas något avtal/servitut angående gur ni kan ta er till stugan?
Har officialservitut men sista biten är tydligen oreglerad i all fall... hur det nu är möjligt. Detta officialservitut tillkom i början av 1970-talet så det är inte direkt nytt. Kmr väl att sluta med att jag får anlita både en lantmätare och fastighetsjurist antagligen för att komma fram till hur det hänger samman.

Är det inte enklare och billigare att anlita en entreprenör som skottar vid behov?

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Om du inte ens har officialservitut så kan du med största sannolikhet få det. Med officialservitut får du rätt att anlägga och underhålla väg. Du kan alltså inte ställa några som helst krav på markägaren, såvida inte markägaren också använder vägen. I så fall får ni komma överens om fördelning av kostnaderna. Kan rekommendera tonkilometermetoden som utgångspunkt för förhandling.
Markägaren (som är en bonde modell 70+) använder vägen flitigt. Din idé verkar bra om tonkilometermetoden. Det kan jag pröva. Tack.

M
useless useless skrev:
Är det inte enklare och billigare att anlita en entreprenör som skottar vid behov?
Jo det skulle det kunna vara! Bonden själv skottar mot svarta pengar och svart är inget jag vill sponsra.

Hej, Det är varken samfällighet eller gemensamhetsanläggning utan enskild fastighetsägare som väghållare så likasamma från mig som luddis_1

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Herrejävlar.

Hur man skapar kostnader och problem för sig själv: kurs 1A.

ATW

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M
A ArneTW skrev:
Herrejävlar.

Hur man skapar kostnader och problem för sig själv: kurs 1A.

ATW
Vad falls?

M Mmhe71 skrev:
Markägaren (som är en bonde modell 70+) använder vägen flitigt. Din idé verkar bra om tonkilometermetoden. Det kan jag pröva. Tack.
Använder markägaren HELA vägen, eller handlar det här om sista biten?
Eller handlar det om att markägaren snöröjer bara när hen själv behöver, medan du behöver ha röjt hela tiden?

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
M
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Använder markägaren HELA vägen, eller handlar det här om sista biten?
Eller handlar det om att markägaren snöröjer bara när hen själv behöver, medan du behöver ha röjt hela tiden?
Han använder hela vägen flera ggr i veckan. Han snöröjer endast då han inte kan komma in med traktor eller fyrhjuling. Behöver själv endast ha röjt då vi ska dit på helgen. I övrigt handlar det ju om vägunderhåll, räddningstjänstens framkomlighet som tex brandkår. Börjar det brinna inne i skogen där min kåk ligger brinner hela skogen och huset ner eftersom de inte kommer att kunna ta sig in. Vägen är cirka 2 meter bred med en grässvål i mitten.....och det rör hela vägen.

Claes Sörmland
M Mmhe71 skrev:
  • snöröjning
  • underhåll av väg
  • dikning och så vidare.
För enskild väg så sköter de enskilde väghållaren vägen som denne önskar. Det finns inte ens en skyldighet att låta vägen vara väg. Det finns många gamla enskilda småvägar som försvinner genom igenväxning. Om det skulle vara en väganläggning enligt anläggningslagen så dyker dock skyldigheter upp att sköta vägen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
När styckades din fastighet av? Vad står det i fastighetsbildningsbeslutet angående utfart?

Ibland finns ett servitut där som Lantmäteriet (LM) inte har digitaliserat så att det står listat i det digitala fastighetsregistret. Så är det t ex för en av mina fastigheter som styckades av 1919; vi har rätt till utfart över grannfastigheten men LM har inte digitaliserat denna rätt.

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Enligt tradition så går man till markägaren och frågar om han vill snöröja år dig och vara beredd på att betala nån form av ersättning för det. Röjning för räddningsfordon ingår ej utanför trafiknätet per automatik

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.