Har nyligen köpt ett hus där trädgården har varit eftersatt. Det växer oregano nästan överallt i trädgården. Har klippt ned det men det växer upp på nytt. Hat ni tips på hur man blir av med det?

• Övervuxen trädgård med spridd oregano som växer bland gräs på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det gräsmatta så du kan klippa med gräsklippare så tröttnar den nog efter ett tag.

• Gilla
Agsi och 1 till
  • Laddar…
Skörda det, inte alla som har gratis kryddor i trädgården.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Kollade lite priser. En miniplastkruka oregano kostar ca. 30:-. Torkar du den så kostar oregano ca. 1000 kr/kg.

• Wow
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om grannarna inte är pizzasugna kan du säkert ha ihjäl det med MCPA... sök på Loredo Quattro på ebay eller nån europeisk amazon (inte svenska)...

• Gilla
  • Arg
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Jag har massor av oregano i trädgården men den verkar inte överleva i gräsmattan. I rabatter tycker jag att den är lättrensad men eftersom den har en miljard frö per blomma så dyker den alltid upp igen. Jag tycker dock att den pryder sin plats och den är väldigt uppskattad av humlor och fjärilar så för mig får den hållas i lite vildare delar av trädgården.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Kungsmynta som är namnet på vår gamla art av Origanum och härdig här uppe i norr rycker jag bort från olämpliga ställen och i gräsmatta från den aldrig chansen att överleva, så det är bara att fortsätta klippa så försvinner den. Kryddan i butik vi handlar som Oregano är oftast av en annan art av släktet.
Men Kungsmyntan går alldeles utmärkt att använda färsk i mat, t.ex. på tomatsallad, och även att torka. Brukar klippa av och göra buketter som får hänga ock torka.

Tack, den får lika små blommor

Vi har flera frösådda.
Gröna växter växer tätt intill en röd trävägg, del av frösådd trädgård.
Skapa konto
Flera frösådda växter med gröna blad och rosa-lila blommor i trädgårdsland.
Skapa konto

Ser ut som hos oss..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.