Husägare
· Skåne
· 1 688 inlägg
Är det gräsmatta så du kan klippa med gräsklippare så tröttnar den nog efter ett tag.
Jag har massor av oregano i trädgården men den verkar inte överleva i gräsmattan. I rabatter tycker jag att den är lättrensad men eftersom den har en miljard frö per blomma så dyker den alltid upp igen. Jag tycker dock att den pryder sin plats och den är väldigt uppskattad av humlor och fjärilar så för mig får den hållas i lite vildare delar av trädgården.
Kungsmynta som är namnet på vår gamla art av Origanum och härdig här uppe i norr rycker jag bort från olämpliga ställen och i gräsmatta från den aldrig chansen att överleva, så det är bara att fortsätta klippa så försvinner den. Kryddan i butik vi handlar som Oregano är oftast av en annan art av släktet.
Men Kungsmyntan går alldeles utmärkt att använda färsk i mat, t.ex. på tomatsallad, och även att torka. Brukar klippa av och göra buketter som får hänga ock torka.
Men Kungsmyntan går alldeles utmärkt att använda färsk i mat, t.ex. på tomatsallad, och även att torka. Brukar klippa av och göra buketter som får hänga ock torka.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
HJÄLP! Ogräset tar över - vad göra?
Gräsmatta -
Grannens stora tall lutar över min tomt
Häckar, Buskar & Träd -
Renoverar växthus: Var hittar jag bättre stöd till glaspartier?
Växthus -
Hur hittar jag elcentral till övervåningen?
El -
Partner 12-95E åkgräsklippare behöver ny startmotor, vilken passar?
Trädgårdsmaskiner