Jag har en jordkällare med gjutet valv från tidigt 1900-tal som är tänkt att bli en vinkällare. Volymen ca 380 x 380 x 205 och det sitter två ventiler i taket som måste bytas ut då det handlar om gamla ventiler i gjutjärn som mer eller mindre rostat sönder. Till dessa sitter det genom och på taket cementrör som går genom jordlagret och som sen sticker upp en bit ovanför marken och sen avslutas med "plåthattar". Helst skulle jag vilja gräva mig ner till det gjutna valvet och ta bort cementrören, ersätta med något annat som jag sen kan gjuta/täta ordentligt emot. Tänker mig att den ena kan vara en tilluftsventil och den andra frånluft - möjligen med en fläkt, ev med fuktsensor. Tänker också att det kan vara bra att kunna stänga båda sommar och vinter för att kunna hålla så jämn temperatur som möjligt.

Vad bör jag använda för rör till detta? Plaströr eftersom det ska gjutas/dras genom jord eller något annat? Är en "hatt" liknande dagens lösning eller att avsluta med ett "u" så att mynningen kommer nedåt att föredra?

Två cementrör med plåthattar sticker upp från marken på en grön kulle, omgivna av blommor och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En rostig och sliten ventil i taket på en gjuten jordkällare med omgivande sprickor och missfärgningar i cementen.
Skapa konto

Rostig ventilationsöppning i taket på äldre jordkällare med gjutet valv, omgiven av nedgånget cementmaterial och tecken på fukt.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.