Hej,
Jag fick precis startbesked på vårt Attefalls-Orangeri! En del växthus och en del uterum tänkte vi. Eftersom vi vill bygga mycket själva och lära oss på vägen har jag ett par första frågor.
Vi vill ha en isolerad gjuten platta med golvbrunn. På plattan tänkte vi mura upp en liten sockel med leca, ca 300 och putsa detta. En vinkel vid uterummet har vi köpt lite återbrukad tegel att mura på, upp till ca 2 m. Bifogar ritningar från bygglovet!
Första frågan är hur mycket cellplast och vilken typ bör vi ha för att gjuta grunden, (vill ej använda kantelement pga de trista skarvarna man får). Själva gjutningen beställer vi betong till och jag har nog ok koll på armering i plattan och hur man gjuter in en brunn. Vi bor i Skåne så jag tänker att vi går ner ca 500, makadam, duk, makadam och dräneringsrör runtom. Bygger en ram för betongen. Men hur gör man med isoleringen?
Tyngder är främst den sockeln, tegelvägg i vinkeln, ev. kamin och sen trä och glasväggar/tak. Sedan kommer säkert växthusdelen ha en del lådor och tråg med jord.
Tacksam för råd!
Jag fick precis startbesked på vårt Attefalls-Orangeri! En del växthus och en del uterum tänkte vi. Eftersom vi vill bygga mycket själva och lära oss på vägen har jag ett par första frågor.
Vi vill ha en isolerad gjuten platta med golvbrunn. På plattan tänkte vi mura upp en liten sockel med leca, ca 300 och putsa detta. En vinkel vid uterummet har vi köpt lite återbrukad tegel att mura på, upp till ca 2 m. Bifogar ritningar från bygglovet!
Första frågan är hur mycket cellplast och vilken typ bör vi ha för att gjuta grunden, (vill ej använda kantelement pga de trista skarvarna man får). Själva gjutningen beställer vi betong till och jag har nog ok koll på armering i plattan och hur man gjuter in en brunn. Vi bor i Skåne så jag tänker att vi går ner ca 500, makadam, duk, makadam och dräneringsrör runtom. Bygger en ram för betongen. Men hur gör man med isoleringen?
Tyngder är främst den sockeln, tegelvägg i vinkeln, ev. kamin och sen trä och glasväggar/tak. Sedan kommer säkert växthusdelen ha en del lådor och tråg med jord.
Tacksam för råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hittade en äldre tråd här gällande ungefär samma grundkonstruktion och ritade något liknande här som kladd.
https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-med-gjutram-av-trae.76473/
För att slippa kantelement, gjuta direkt mot en formplyfa som tas bort. En enkel gör det själv utan elementskarvar, eller finns det något problem med denna lösning?
Klicka här för att svara