K
Tjena

Har nu på allt fler byggen sett att "alla" går omkring med gröna och oranga pennor utanpå höger ficka, alltså de där remmarna som man kan kroka fast saker i.

Vad är det för speciellt med dessa pennor?
Har man missat något fruktansvärt bra när man använder vanliga timmermanspennor?

Kan såklart fråga första bästa gubbe men glömmer jämt bort det och kommer på det när man kommer hem
 
Paul-Staffanstorp
Antar att det är denna typen av pennor du sett och jag använder inte de själv heller men vissa gillar dem då du har inyggd vässare i dem och då de är smala så fungerar de bra att märka upp i små hål och liknande med...
 
  • Penna.jpg
K
Precis dom jag menar, finns orange också har jag sett.

Fattar inte varför alla har dom bara, för nått år sen hade ingen dom och nu finns det bara 2 hantverkare i hela världen som inte har dom (jag och Paul) :-)
 
Den gröna blyertspennan tycker jag är helt underbar när den har en lång spets så att man kan märka i djupa hål osv. Den går att vässa och man har blyertsstift som man kan mata ut. Jag som elektriker behöver ofta märka i hål för uttag och sånt. Då är de bra.
Sedan tycker jag även att det är praktiskt med hållaren som finns i ett fack på arbetsbyxorna. I och ur enkel.

Den orange tuschpennan är jättebra så länge den inte har torkat ut, vilket den gör efter bara någon vecka. Riktigt drygt!!
Sedan finns det en röd penna också, dock aldrig testat den.

//Patrik
 
Redigerat:
Har haft grön (blyerts) och orange (tusch). Både är bra för att märka hål, den orangea är bäst. Tyvärr torkar den ut precis som patrik skriver.

I övrigt är de inget vidare enligt min uppfattning. Blyertsen i den gröna är alldeles för mjukt för att man ska kunna rita skarpa, smala linjer.
 
B
fin spets på dom där.mycket fina att använda
 
Paul-Staffanstorp
Daniel_N skrev:
Har haft grön (blyerts) och orange (tusch). Både är bra för att märka hål, den orangea är bäst. Tyvärr torkar den ut precis som patrik skriver.

I övrigt är de inget vidare enligt min uppfattning. Blyertsen i den gröna är alldeles för mjukt för att man ska kunna rita skarpa, smala linjer.
Den största anleningen till att jag inte använder den för då sitter köksinredningarna lika snyggt som de gör om man använder den gamla hederliga snickarpennan som ritar ett tre mm brett streck...

Stiftpenna med 0.9mm hårt stift är klockrent för mig !! :wow:
 
det finns flera olika sorters blyerts till den gröne =)
 
CarlMagnus skrev:
det finns flera olika sorters blyerts till den gröne =)
Jag har bara sett olika färger, inte olika hårdhet?
 
Daniel_N skrev:
Jag har bara sett olika färger, inte olika hårdhet?
finns ett likadant paket som det med rött o gult som har 4 vanliga o 4 hårda stift
 
Såg de där hos nån bygghandlare. Har för mig att den kostade runt hundralappen. Eftersom mina pennor har en halveringstid på ett par dar känns det som alldeles för mycket pengar.
 
Jag föll i fällan och slog till på en grön. Måste säga att den är riktigt bra att märka ut i hål och dyligt. Byertsen är av någon specialsort och fäster på allt, till och med blankt kakel.

Vill man ha maximal noggrannhet rekommenderar jag dock en stiftpenna à la ritpenna.

/Jacob
 
Daniel_N skrev:
Har haft grön (blyerts) och orange (tusch). Både är bra för att märka hål, den orangea är bäst. Tyvärr torkar den ut precis som patrik skriver.

I övrigt är de inget vidare enligt min uppfattning. Blyertsen i den gröna är alldeles för mjukt för att man ska kunna rita skarpa, smala linjer.

Hej

Har ni testat att dra ut "stiftet" på den oranga en liten bit och knipsa av det, Jag gör det när den börjar bli dålig och det har funkat mycket bra, den blir som ny...

Mvh wasa
 
Tycker också den gröna är kalas! Använder den dagligen, och som sagt finns det två hårdheter på stift, tycker det fungerar bra både att skriva och skissa..
 
T
Har också testat dessa pennor och den oranga är som sagt värdelös, håller inte många dagar. Den gröna versionen är lite bättre men grafitstiftet mjuknar efter ett tag och sedan fastnar stiftet i pennan och pennan är förbrukad.

Om det inte hade varit så värdelös kvalitet på skiten hade dom varit grymma!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.