1 983 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Optiweb-duken i botten av nytt källargolv?
Vad tror källarproffsen om denna golvuppbyggnad direkt på hård lera? 25 cm finns att spela med...
https://www.fuktsparrteknik.se/produkter/utvandig-kallarvagg/optiweb/
Gör nästan vad som helst för att slippa bära en enda hink till i det här projektet, därför tänker jag skippa makadam.
- Betong 100mm
- Armering, golvvärme
- Åldersbeständig plast
- Cellplast S100 50mm
- Cellplast S100 100mm
- Optiweb duk
https://www.fuktsparrteknik.se/produkter/utvandig-kallarvagg/optiweb/
Gör nästan vad som helst för att slippa bära en enda hink till i det här projektet, därför tänker jag skippa makadam.
Jag hade inte vågat prova nytt här, risk att snubbla på målsnöret.
Jag föreslår jämna till leran så gott det går, markduk ”vanlig”, 2-5cm flis (2-4) för att få helt platt, isodrän 10cm, vanlig frigolit, täta hål i frigoliten med fogskum så inte betong rinner ner under.
vet inte om du får in 15cm isolering om du jämnar till med flis, kanske går att gå ner till 8cm betong.
Jag föreslår jämna till leran så gott det går, markduk ”vanlig”, 2-5cm flis (2-4) för att få helt platt, isodrän 10cm, vanlig frigolit, täta hål i frigoliten med fogskum så inte betong rinner ner under.
vet inte om du får in 15cm isolering om du jämnar till med flis, kanske går att gå ner till 8cm betong.
Finns ju eps betong också
Enkel att gjuta med, isolerar hyfsat, lätt att blanda och bära
Behöver armeras ovanpå i flytspacklet, men det ska du ju ändå ha till golvvärmen som jag förstår
Den är ju inte jättebilligt men sjukt enkel att jobba med, man flytspacklar 1-3 dygn efter gjutning så efter
4 dagar så har du ett golv att gå på !
Enkel att gjuta med, isolerar hyfsat, lätt att blanda och bära
Behöver armeras ovanpå i flytspacklet, men det ska du ju ändå ha till golvvärmen som jag förstår
Den är ju inte jättebilligt men sjukt enkel att jobba med, man flytspacklar 1-3 dygn efter gjutning så efter
4 dagar så har du ett golv att gå på !
R Rizze skrev:Vad tror källarproffsen om denna golvuppbyggnad direkt på hård lera? 25 cm finns att spela med...
Den här duken alltså:
- Betong 100mm
- Armering, golvvärme
- Åldersbeständig plast
- Cellplast S100 50mm
- Cellplast S100 100mm
- Optiweb duk
[länk]
Hej!
Gammal tråd, men jag är nyfiken på hur du valde att göra och hur resultatet blev?
Klicka här för att svara