Vad tror källarproffsen om denna golvuppbyggnad direkt på hård lera? 25 cm finns att spela med...
  • Betong 100mm
  • Armering, golvvärme
  • Åldersbeständig plast
  • Cellplast S100 50mm
  • Cellplast S100 100mm
  • Optiweb duk
Den här duken alltså:
https://www.fuktsparrteknik.se/produkter/utvandig-kallarvagg/optiweb/

Gör nästan vad som helst för att slippa bära en enda hink till i det här projektet, därför tänker jag skippa makadam.

Lägg 100mm pordrän/isodrän istället för 100friggen, är ju åxå en lösning, körde på de själv i min källare.

M Malten skrev:
Lägg 100mm pordrän/isodrän istället för 100friggen, är ju åxå en lösning, körde på de själv i min källare.

Har givetvis kikat på isodrän också, men räknat på att den lösningen blir dubbelt så dyr. Därför tyckte jag den här duken lät bra. Då kan ju inget vatten vandra upp i friggen?

Vågar inte svara på om duken funkar till det.
Tänkte mest på att du inte ville bära nå mer hinkar.

Jag hade inte vågat prova nytt här, risk att snubbla på målsnöret.

Jag föreslår jämna till leran så gott det går, markduk ”vanlig”, 2-5cm flis (2-4) för att få helt platt, isodrän 10cm, vanlig frigolit, täta hål i frigoliten med fogskum så inte betong rinner ner under.

vet inte om du får in 15cm isolering om du jämnar till med flis, kanske går att gå ner till 8cm betong.

Finns ju eps betong också
Enkel att gjuta med, isolerar hyfsat, lätt att blanda och bära
Behöver armeras ovanpå i flytspacklet, men det ska du ju ändå ha till golvvärmen som jag förstår
Den är ju inte jättebilligt men sjukt enkel att jobba med, man flytspacklar 1-3 dygn efter gjutning så efter
4 dagar så har du ett golv att gå på !

R Rizze skrev:
Vad tror källarproffsen om denna golvuppbyggnad direkt på hård lera? 25 cm finns att spela med...
  • Betong 100mm
  • Armering, golvvärme
  • Åldersbeständig plast
  • Cellplast S100 50mm
  • Cellplast S100 100mm
  • Optiweb duk
Den här duken alltså:
[länk]

Gör nästan vad som helst för att slippa bära en enda hink till i det här projektet, därför tänker jag skippa makadam.

Hej!
Gammal tråd, men jag är nyfiken på hur du valde att göra och hur resultatet blev?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.