Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Hej!
Jag försöker förstå och samtidigt hitta möjligheter att optimera en bergvärmeanläggning som består av en Nibe F1345-40, en oljepanna för spets (f.n. bortkopplad), 54 radiatorer (+golvvärme i 4 badrum) fördelade på två hus à 450 kvadratmeter från ca 1800. Anläggningen klarar att hålla 20° inomhus även vid -20° ute utan tillskott, och så mycket kallare blir det inte (Östergötland).
Pannrummet finns i ett av bostadshusen. Detta hus i två plan är inte renoverat i modern tid, har sämre isolering och lite olika typer av radiatorer från 1900-talets första hälft. Nästan alla radiatorer har termostater (ett par stycken i badrum har endast "vred"), och med alla termostater på max håller huset 20 grader oavsett utetemperatur. Normalt står detta hus tomt och samtliga termostater är då nedskruvade till 3 av 9, och när huset används ungefär var tredje helg värms ca 50% av bostadens yta till 20 grader (fullt öppna termostater i dessa rum).
Det andra huset matas via 30 meter kulvert, är lika stort men i 3 våningar och renoverat och isolerat på 90-talet med moderna och väl tilltagna radiatorer. 2 av 3 våningar i detta hus är permanentboende. Termostaterna på radiatorerna i detta hus står generellt väldigt lågt, och ungefär hälften är helt avstängda; trots detta är huset mycket varmare (ca 23 grader) än det andra. Jag har mätt förlusten i kulverten till ca 1 grad.
Det finns en 750 liters tank kopplad som knäpptank tror jag det kallas (framledning från pannan går in i toppen, ut till radiatorer i botten), samt även by-pass.
Jag har försökt göra en skiss över anläggningen:
Mina första frågor:
1) Är det "okej" att använda termostater i en så här stor anläggning, med en så stor tank?
2) Finns det bättre och smidigare sätt att sänka värmen i det huset som står tomt?
3) Jag förstår inte funktionen/behovet av bypass-kopplingen i den här anläggningen?
4) Är golvvärmen som sitter på framledningen direkt efter pumpen korrekt kopplad? Kan man stänga av den helt eller behövs den för att dumpa värme?
5) Har värmepumpen en inbyggd cirkulationspump? Isåfall, påverkar detta den externa pumpen?
6) Hur regleras pannan? Kan man ställa in det?
7) Finns eltillskott i värmepumpen från fabrik eller krävs det en separat elkasett?
8) Är det rimligt att koppla så här när man har två hus med så olika förutsättningar? Justera in flöden?
9) Har försökt läsa in mig i manualer för värmepumpen men förstår inte hur mycket som är programmerat "bakom kulisserna" - hur mycket finns det att skruva på för en installatör? Finns det många inställningar som vore bra att ha backup på? Eller är det bara kurvlutning etc?
10) USB-loggning: Kan man välja vilka parametrar som skall loggas?
11) Hur reglerar pannan - kan man se det på något vis? T.ex. om den reglerar på returledning etc?
12) Kan oljepannan skada värmepumpen genom för hög framledning?
13) Kan/bör man koppla motorventilen som shuntar in oljepannan på ett sådant vis att man kan starta oljepannan manuellt, utan att VP:n ropar på spetsvärme?
Stort tack på förhand!
Jag försöker förstå och samtidigt hitta möjligheter att optimera en bergvärmeanläggning som består av en Nibe F1345-40, en oljepanna för spets (f.n. bortkopplad), 54 radiatorer (+golvvärme i 4 badrum) fördelade på två hus à 450 kvadratmeter från ca 1800. Anläggningen klarar att hålla 20° inomhus även vid -20° ute utan tillskott, och så mycket kallare blir det inte (Östergötland).
Pannrummet finns i ett av bostadshusen. Detta hus i två plan är inte renoverat i modern tid, har sämre isolering och lite olika typer av radiatorer från 1900-talets första hälft. Nästan alla radiatorer har termostater (ett par stycken i badrum har endast "vred"), och med alla termostater på max håller huset 20 grader oavsett utetemperatur. Normalt står detta hus tomt och samtliga termostater är då nedskruvade till 3 av 9, och när huset används ungefär var tredje helg värms ca 50% av bostadens yta till 20 grader (fullt öppna termostater i dessa rum).
Det andra huset matas via 30 meter kulvert, är lika stort men i 3 våningar och renoverat och isolerat på 90-talet med moderna och väl tilltagna radiatorer. 2 av 3 våningar i detta hus är permanentboende. Termostaterna på radiatorerna i detta hus står generellt väldigt lågt, och ungefär hälften är helt avstängda; trots detta är huset mycket varmare (ca 23 grader) än det andra. Jag har mätt förlusten i kulverten till ca 1 grad.
Det finns en 750 liters tank kopplad som knäpptank tror jag det kallas (framledning från pannan går in i toppen, ut till radiatorer i botten), samt även by-pass.
Jag har försökt göra en skiss över anläggningen:
Mina första frågor:
1) Är det "okej" att använda termostater i en så här stor anläggning, med en så stor tank?
2) Finns det bättre och smidigare sätt att sänka värmen i det huset som står tomt?
3) Jag förstår inte funktionen/behovet av bypass-kopplingen i den här anläggningen?
4) Är golvvärmen som sitter på framledningen direkt efter pumpen korrekt kopplad? Kan man stänga av den helt eller behövs den för att dumpa värme?
5) Har värmepumpen en inbyggd cirkulationspump? Isåfall, påverkar detta den externa pumpen?
6) Hur regleras pannan? Kan man ställa in det?
7) Finns eltillskott i värmepumpen från fabrik eller krävs det en separat elkasett?
8) Är det rimligt att koppla så här när man har två hus med så olika förutsättningar? Justera in flöden?
9) Har försökt läsa in mig i manualer för värmepumpen men förstår inte hur mycket som är programmerat "bakom kulisserna" - hur mycket finns det att skruva på för en installatör? Finns det många inställningar som vore bra att ha backup på? Eller är det bara kurvlutning etc?
10) USB-loggning: Kan man välja vilka parametrar som skall loggas?
11) Hur reglerar pannan - kan man se det på något vis? T.ex. om den reglerar på returledning etc?
12) Kan oljepannan skada värmepumpen genom för hög framledning?
13) Kan/bör man koppla motorventilen som shuntar in oljepannan på ett sådant vis att man kan starta oljepannan manuellt, utan att VP:n ropar på spetsvärme?
Stort tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Klicka här för att svara
