Rickard.
A AndersS skrev:
Njet, jag kom fram till rakt/oljat/målat. ;)
Jag tror måla är ett stort misstag, i alla fall med plastfärg. Rak och obehandlad är min fasad från - 74 och även delarna som är 5cm från gräsmattan är fortfarande som nya. På garaget där jag fått bestämma är det dock en droppnäsa men absolut ingen målarfärg ;)

• Gilla
1
  • Laddar…
D
Planen är falu fasad och 17 grader

plank (22x120) med mellanrum (3-4mm) rakt på asfa

• Gilla
Macabeus
  • Laddar…
D
Det kommer målas liggande på bockar i inomhus, tror det kan faktiskt bli lättare med 17 än 15. En tillfredställande känsla

ska/bör man målat även baksidan, dvs den som sitter mot asfab?

Mikael_L
D Derbyboy skrev:
ska/bör man målat även baksidan, dvs den som sitter mot asfab?
NEJ!

Det ska inte sitta MOT asfaboard, det ska vara luftspalt mellan.

Protte

D
Jo men man kan inte alltid få det man vill...

D
Ska jag få till en luftspalt behöver jag göra om runt alla fönster plus en koppardropplist.

fasaden har fungerat i 50 år med nuvarande lösning

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Mikael_L
Jag antar att du menar falu slamfärg, dvs ingen akrylat som är faluröd ...

Fortsätt med slamfärg bara, annars ändrar du förutsättningarna drastiskt till det sämre.

J JonasHolm skrev:
Hej!

Finns det någon rekommenderad eller optimal vinkel för panelens droppnos? Tror det heter så... Jag menar alltså den snedsågade änden längst ner på panelen.

/Jonas
17 grader fick jag lära mig för många herrans år sen. 17 grader lär jag ut vidare utan att någonsin ha kollat upp denna fråga.:rofl:
Hade en anställd som envisades med 15 grader. Men han fick lära sig att 17 grader ska det vara.

• Gilla
RolfH och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
När jag bytte panel förra sommaren så körde jag med droppnos som jag gjort tidigare.

Tyvärr måste jag erkänna att jag är en vit medelålders man med förstenad hjärna för idag så har man skippat droppnos! Självaste Träguiden rekommenderar numera följande avslut på panelen:

Teknisk ritning som visar anslutning av träpanel utan droppnos mot betongplatta på mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/

Har Jorden slutat rotera? Tror nog fan det.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag antar att du menar falu slamfärg, dvs ingen akrylat som är faluröd ...

Fortsätt med slamfärg bara, annars ändrar du förutsättningarna drastiskt till det sämre.
nästan som slam

• Hink med Falu Vapenfärg, jämfört med slam, rekommenderat pris och köpknapp synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ClasseClas ClasseClas skrev:
När jag bytte panel förra sommaren så körde jag med droppnos som jag gjort tidigare.

Tyvärr måste jag erkänna att jag är en vit medelålders man med förstenad hjärna för idag så har man skippat droppnos! Självaste Träguiden rekommenderar numera följande avslut på panelen:

[bild]

[länk]

Har Jorden slutat rotera? Tror nog fan det.
Det är bra att dom slutat rekommendera droppnäsa. Mer arbete åt målare och snickare. Någon kanske orkar leta upp en färsk rapport?

Tills dess hävdar jag med en dåres envishet att det är 17 graders droppnäsa som gäller.
Ägna dagen åt lite fältstudier och återkom med era resultat. Man ser väldigt tydligt om man ska välja rakt avslut eller droppnäsa.

Från träguiden:
”På stående och liggande utvändiga panelbrädor ska inte droppnäsa av målningstekniska skäl förekomma.”

Någon har verkligen tänkt till. Det blir för jobbigt för målaren att måla när det är droppnäsa. Det blir enklare att låta snickaren byta panelen med lite tätare intervaller istället.:crysmile:

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.