1 664 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Optimal vedeldning
Har en Westbo Classic gjutjärnskamin som används flitigt på förekommen anledning .
Trots att jag strypt ner sekundär/tertiärreglagen så mycket det går tycker jag ändå att veden brinner ut lite väl snabbt. Läser på lite olika sidor att man ska tända längst upp & låta elden brinna neråt, men förstår inte hur det ska gå till i en cylinderformad kamin? Tips mottages tacksamt
Trots att jag strypt ner sekundär/tertiärreglagen så mycket det går tycker jag ändå att veden brinner ut lite väl snabbt. Läser på lite olika sidor att man ska tända längst upp & låta elden brinna neråt, men förstår inte hur det ska gå till i en cylinderformad kamin? Tips mottages tacksamt
Vad gör du av med per timme?
Rekommenderad vedmängd
En rekommenderad vedmängd per timme är 1,5 - 3 kg ved. Högsta tillåtna vedmängd är ca 3,5 kg per timme
Rekommenderad vedmängd
En rekommenderad vedmängd per timme är 1,5 - 3 kg ved. Högsta tillåtna vedmängd är ca 3,5 kg per timme
Kör enbart med björk. Primärluften är vidöppen vid tändningen men stänger nästan helt igen denna när jag fått upp en bra glödbädd.MaxHugo skrev:
Det tog ca 40 min för en medelstor kubb (1,1 kg) att brinna ut när jag testade igår, så då kanske det inte är så illa som jag trott ändå?TorpAnders skrev:
Har samma kamin och tycker också det är bra drag i den oavsett om man skruvar på reglagen. Brukar lägga i två-tre björkklabbar och fyller på när det brunnit ner till glöd, brukar väl ta en knapp timme.
Angående tändningen är det som du säger svårt att tända uppifrån. Jag lägger en liten vedbit längs botten med tidningspapper och två tändkuber och ställer sedan några mindre vedbitar runt om. Veden övertänds då snabbt
Angående tändningen är det som du säger svårt att tända uppifrån. Jag lägger en liten vedbit längs botten med tidningspapper och två tändkuber och ställer sedan några mindre vedbitar runt om. Veden övertänds då snabbt
Klicka här för att svara