Ta ner eller låta vara?

• Öppna upp

1 Röster 50,0%
  • Låta sitta kvar

1 Röster 50,0%
  • Antal röster
    2
Hej. Har ett ganska litet hus från 60-talet.

Planerar inför renovering av hallen, och jag funderar på ifall jag ska öppna upp den lilla väggen som skiljer av "lilla" och "stora" hallen. Knackar man så låter den helt ihålig, så tror inte den har någon slags bärande funktion

Jag har noll sinne för inredning och känsla, så jag tänkte kolla vad ni hade gjort. Kanske att det hade upplevts lite luftigare och ljusare?
Liten hall med spegel och dörr. En röd cirkel markerar en vägg ovanför dörröppningen som funderas att rivas för mer ljus och rymd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten hall från 60-talet med en icke-bärande vägg och klädkammare, funderingar kring renovering för mer ljus och rymd.
Skapa konto
Öppning i en hall med taklampa och geometriskt mönstrad tavla på väggen.
Skapa konto
Övre del av hall i ett 60-talshus med taklampa och bokhylla i bakgrunden, visar en vägg som diskuteras för eventuell renovering.
Skapa konto
Planritning över hus med rum markerade; röd cirkel markerar vägg i tambur som övervägs för renovering.
Skapa konto

Varför inte öppna upp allt, ta bort innerdörren innanför ytterdörren, så du får allt inom det gröna som en hall.
Planlösning av hus med markerad tambur och rum för barn.
Skapa konto

Du tappar visserligen nischen bredvid badrumsdörren att hänga ytterkläderna i men det kanske går att lösa på annat vis?

Sen om väggarna mellan tak och dörrkarmar är bärande och enkelt går att ta bort vet man ju inte.

Kul för övrigt med planlösningen där det är skrivet att ett rum är för 1 pojk och ett rum för 2 flickor. Det gäller att planera familjen efter huset och inte tvärtom 😉

Redigerat:
BirgitS
Beroende på takstolar och annan huskonstruktion kan det kanske vara en bärande vägg, den går väl ungefär under taknocken.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Varför inte öppna upp allt, ta bort innerdörren innanför ytterdörren, så du får allt inom det gröna som en hall.
[bild]
Du tappar visserligen nischen bredvid badrumsdörren att hänga ytterkläderna i men det kanske går att lösa på annat vis?

Sen om väggarna mellan tak och dörrkarmar är bärande och enkelt går att ta bort vet man ju inte.

Kul för övrigt med planlösningen där det är skrivet att ett rum är för 1 pojk och ett rum för 2 flickor. Det gäller att planera familjen efter huset och inte tvärtom 😉
Hehe, har också funderat på den tanken. Tycker det är rätt schysst med en luftsluss, tänker att det kanske är bra för uppvärmningen?
Ska leka lite mer med tanken!
BirgitS BirgitS skrev:
Beroende på takstolar och annan huskonstruktion kan det kanske vara en bärande vägg, den går väl ungefär under taknocken.
Ja jag har ingen vidare koll, mer än att det låter helt ihåligt, typ ett lager gips. Kanske dumt att chansa?

BirgitS
N naikon skrev:
Ja jag har ingen vidare koll, mer än att det låter helt ihåligt, typ ett lager gips. Kanske dumt att chansa?
En bärande vägg kan vara uppbyggd med träreglar med skivor på precis som andra väggar, men reglarna kan vara tjockare och/eller sitta tätare.

Har du ingen sektionsritning eller kan ta en bild på takstolarna?

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Om du vill behålla vindfånget skulle jag inte ta bort väggen mot den lilla hallen. Det är svårt att få till snyggt mot taket och den nuvarande användningen är nog den bästa för utrymmet.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
En bärande vägg kan vara uppbyggd med träreglar med skivor på precis som andra väggar, men reglarna kan vara tjockare och/eller sitta tätare.

Har du ingen sektionsritning eller kan ta en bild på takstolarna?
Säger denna oss något? 😃
Byggnadsritning av ett hus i genomskärning med takstolsvinkel på 26 grader, visande olika material: tegel, trä och betong, samt rumsdimensioner markerade.
Skapa konto

Går jag upp på övervåningen (inredd vind) så ser det inte ut som att någon takstol går ner på platsen ovanför. Utan det är ytterligare någon meter utåt skulle jag säga

Det ser ut som att väggen är bärande.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Om du vill behålla vindfånget skulle jag inte ta bort väggen mot den lilla hallen. Det är svårt att få till snyggt mot taket och den nuvarande användningen är nog den bästa för utrymmet.
Ålrajt. Ja det kanske blir meckigt att få snyggt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.