Har ett hus byggt 50-talet vi ska renovera övervåningen och då tänkte vi att varför inte öppna upp till nock och få det lite mer luftigt. Isoleringen idag består av kutterspån eller dylikt. Hur löser man det med luftspalt, isolering osv. Förstår att takstolar inte var gjorda för att synas när dom gjordes men det ser jag inte som största problemet. Tacksam för information och visdomsord.
/Ecke
/Ecke
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag antar att ni har ett vanligt 1 1/2-plans hus på ca 115 kvm boyta. Ett sådant hus har en ramtakstol. De delar som kan se fula ut då är de s.k. hanbjälkarna. Det går att byta ut dem till vackrare och smäckrare varianter.
När det gäller att isolera längs yttertaket finns två varianter beroende på hur taktäckningen är gjord. Om yttertaket är täckt med underlagspapp, måste ni ordna en luftspalt på ett par cm längs med takbrädornas insida. Luftspalten skall ha ventilationsöppningar vid takfoten och helst också vid nocken. Enklaste sättet att ordna det senare är att sätta ventiler högst upp på gavelspetsarna och inte gå riktigt ända upp med isoleringen, så att det bildas en liten ventilationskanal.
Den andra varianten är att yttertakets tätskikt består av en diffusionsöppen duk (mindre vanligt, men kommer starkt). Då kan ni strunta i luftspalt och få ett kompaktare tak.
Oberoende av metod bör isoleringens insida täckas med en diffusionstät plastfolie. Hur mycket isolering ni bör få rum med är en avvägningsfråga. Att gå upp till dagens nybyggnadsstandard är inte rimligt, och heller inte motiverat med tanke på att husets andra delar håller en mycket lägre nivå. Det går att räkna sig fram till vad som är optimalt.
När det gäller att isolera längs yttertaket finns två varianter beroende på hur taktäckningen är gjord. Om yttertaket är täckt med underlagspapp, måste ni ordna en luftspalt på ett par cm längs med takbrädornas insida. Luftspalten skall ha ventilationsöppningar vid takfoten och helst också vid nocken. Enklaste sättet att ordna det senare är att sätta ventiler högst upp på gavelspetsarna och inte gå riktigt ända upp med isoleringen, så att det bildas en liten ventilationskanal.
Den andra varianten är att yttertakets tätskikt består av en diffusionsöppen duk (mindre vanligt, men kommer starkt). Då kan ni strunta i luftspalt och få ett kompaktare tak.
Oberoende av metod bör isoleringens insida täckas med en diffusionstät plastfolie. Hur mycket isolering ni bör få rum med är en avvägningsfråga. Att gå upp till dagens nybyggnadsstandard är inte rimligt, och heller inte motiverat med tanke på att husets andra delar håller en mycket lägre nivå. Det går att räkna sig fram till vad som är optimalt.
Ja 1.5 planshus, det är papp under pannorna, då blir det luftspalt som gäller. Hur mycket isolering bör man ha? Skulle det bli såhär om man går igenom konstruktionen:
Råspont i yttertak
Luftspalt
Isolering
Vindduk?
Glespanel
Gips/inomhuspanel
/Ecke
Råspont i yttertak
Luftspalt
Isolering
Vindduk?
Glespanel
Gips/inomhuspanel
/Ecke
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det bör vara ett diffusionstätt skikt (t.ex plastfolie) inte vindduk. När det gäller tjocklek på isoleringen tror jag att runt 200 mm kan vara lämpligt. Husets ytterväggar har bara 100 mm mineralull. Att gå upp till 300 mm ger bara en marginell förbättring av husets samlade u-värde som inte står i proportion till ett betydande merarbete.
Huset är byggt i betonghålsten och lättbetong/blåbetong i väggar. Har ingen luftning i takfoten som det ser ut idag. Utan bara en på var sida högt upp på gavelspetsen i det utrymmet övanför innertaket. Hur skulle man lösa luftning i takfoten borra genom väggen och in i framtida luftspalt? Eller typ en mögelstopper uppe o nere i varje fack?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man kanske kan använda kattvindarna som ventilationskanaler via gavelventiler? Lägg gärna ut ritningar.
Ja kattvind är det på varje sida, du menar då att man skulle ha en öppning i nerkant i varje fack genom isoleringen till kattvinden och uppe vid nock typ en mögelstopper eller vad dom heter, vet i tusan om jag har nån ritning på dagens takkonstruktion. Kattvindarna idag är ingen ventilation i alls endast i utrymmet mellan innertak och nock.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Var uppe och tittade på takstolarna idag har ju äldre dimensioner ca 140x75 behöver man så mycket som 200mm isolering? För att få till det med luftspalt får man ju bygga på nästan en decimeter, känns som det stjäl mycket då...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det borde vara 75x150 eftersom man använde riktiga tummått när det gäller tvärsnitt på den tiden.
Ingen tvingar dig att ha tjockare isolering än vad du får plats med. Om du har 150 mm såg- eller kutterspån idag, så motsvarar det ca 75 mm mineralull. Det mesta du kan sätta dit blir alltså en förbättring. Luftspalten bör vara ca 25 mm hög.
Ingen tvingar dig att ha tjockare isolering än vad du får plats med. Om du har 150 mm såg- eller kutterspån idag, så motsvarar det ca 75 mm mineralull. Det mesta du kan sätta dit blir alltså en förbättring. Luftspalten bör vara ca 25 mm hög.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ja, ströläkt blir jättebra. Du behöver inte använda oljehärdad board men det fungerar givetvis.
Väcker gamla tråd. Kommit till skott nu och river övervåningen. Tänker isolera mellan takstolarna med iCell skivor 120mm plus luftspalt är vad jag får rum med utan att behöva bygga ner innertaket. Hur presterar en sån skiva jämför exempelvis glasull 120mm? En fråga till, kommer nu isolera hela vägen ner till väggarna hur ska man göra med luftning i facken kommer vara i kontakt med befintlig nockventil i varje ände av huset men behöver jag släppa in luft i nerkant av varje fack med?
/Ecke16
/Ecke16
Jag väcker din gamla tråd igen och undrar hur det har gått, och om du har bilder då det låter väldigt intressant, plus att vi funderar på samma sakE Ecke16 skrev:Väcker gamla tråd. Kommit till skott nu och river övervåningen. Tänker isolera mellan takstolarna med iCell skivor 120mm plus luftspalt är vad jag får rum med utan att behöva bygga ner innertaket. Hur presterar en sån skiva jämför exempelvis glasull 120mm? En fråga till, kommer nu isolera hela vägen ner till väggarna hur ska man göra med luftning i facken kommer vara i kontakt med befintlig nockventil i varje ände av huset men behöver jag släppa in luft i nerkant av varje fack med?
/Ecke16