Har nyligen flyttat in i ett hus från -69 med ett gammalt kök från Canadaköket och en köksfläkt Husqvarna med oklar ålder men gissningsvis 1980. Denna har nu helt slutat gå, så behöver öppna upp så jag kan se hur det ser ut och mäta för vilken ny fläkt som kan passa.

Jag har lossat alla skruvar jag hittat men kan inte förstå hur man ska lossa speciellt träfronten? Alla tips är uppskattade

• Träskåp ovanför en Husqvarna köksfläkt, delvis öppnad, visar en inbyggd fläktkåpa i ett gammalt kök från Canadaköket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilka skruvar har du lossat?

Vår kryddhylla satt fast med skruv/stift från insidan av skåpen bredvid.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Precis så, de sitter med skruv genom skåpen på sidan.

Demmpa Demmpa skrev:
Vilka skruvar har du lossat?

Vår kryddhylla satt fast med skruv/stift från insidan av skåpen bredvid.
Ja det finns faktiskt två hål i vardera skåp på sidorna, men när jag lyser in ser jag inget, ser ut som det tidigare suttit skruv där. Bifogar bild på ett sånt hål. Mest logiska håller jag med om att det skulle sitta en skruv man lossar där

Annars lossat 4 skruvar på den tunna skivan i kryddhyllsdelen samt två 4 skruvarna underifrån på köksfläkten

• Hål i sidan av ett köksskåp bredvid ett gångjärn, med en etikett som anger tillverkaren.
    Skapa konto
Det kan vara så enkelt att det bara behövs lite mer våld, ibland klibbar dom fast i varandra.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det kan vara så enkelt att det bara behövs lite mer våld, ibland klibbar dom fast i varandra.
Vilka delar klibbar ihop? Så jag förstår var man bända/rucka på

S SG82 skrev:
Vilka delar klibbar ihop? Så jag förstår var man bända/rucka på
Anliggningsytorna mot skåpen till höger och vänster.
Om alla skruvar är borta går det att få igenom en tunn spackelspade eller liknande mellan ytorna..
Min sitter med tre skruvar på varje sida innifrån skåpen.

D Dilato skrev:
Anliggningsytorna mot skåpen till höger och vänster.
Om alla skruvar är borta går det att få igenom en tunn spackelspade eller liknande mellan ytorna..
Min sitter med tre skruvar på varje sida innifrån skåpen.
Ok, får testa det, och sen borde man kunna dra ut hela trähyllan inkl fläkt och allt utåt?

S SG82 skrev:
Ok, får testa det, och sen borde man kunna dra ut hela trähyllan inkl fläkt och allt utåt?
Fläkten sitter inte fast i kryddhyllan, den är bara en front.

I min video precis på slutet ser du två andra skruvar längre in som håller fläkten i nederkant, men den sitter med mer skruv mot baksidan också.

Fläkten sitter i skåpen eller med fästen i väggen, inte ihop med hyllan.

Ok, tack för tips, ska fortsätta testa imorrn att försöka få loss träfronten

D Dilato skrev:
Fläkten sitter inte fast i kryddhyllan, den är bara en front.

I min video precis på slutet ser du två andra skruvar längre in som håller fläkten i nederkant, men den sitter med mer skruv mot baksidan också.
Testat nu, får in spackelspade på vissa ställen så sitter ingen skruv i hålen. Lossat allt som jag kan se. Men förstår inte hur jag ska få loss något. Se bifogad bild på hur det ser ut på toppen samt den lilla öppning jag kan se in till fläkten (som är fäst underifrån i den ljusare träbiten med hålet i sig på bilden)

• Trälist med vit strukturtapet, kabel i hörn och ljus träyta med hål ovanpå.
    Skapa konto
  • Övre delen av en köksfläkt syns under en ljusare träpanel med mellanrum, avslöjande en liten öppning.
    Skapa konto
S SG82 skrev:
Har nyligen flyttat in i ett hus från -69 med ett gammalt kök från Canadaköket och en köksfläkt Husqvarna med oklar ålder men gissningsvis 1980. Denna har nu helt slutat gå, så behöver öppna upp så jag kan se hur det ser ut och mäta för vilken ny fläkt som kan passa.

Jag har lossat alla skruvar jag hittat men kan inte förstå hur man ska lossa speciellt träfronten? Alla tips är uppskattade
Hej, vi har ett likadant gammalt Canadakök som vi behöver komplettera med tre överskåp i 80cm bredd och 2-4 stycken 60cm bredd. Om ni kommer att renovera ert kök så får ni gärna höra av er. Mvh Matilda

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.