Nyligen köpt en stuga där en av de tidigare ägarna lekt glad amatör elektriker. Nu innan jag kollar hur illa denna soppa är så vill jag slå av huvud brytaren, men den är inlåst i ett skåp vid elstolpen nära tomtgränsen.

Vet ej vem som låst det och hittar ingen nyckel till den bland de jag fick av mäklaren. Enligt mäklaren så är det skåpet man ska slå på/av strömmen.

Kan jag bara bryta upp låset och ersätta det med ett nytt? Eller måste jag kontakta vattenfall för det?

• Utomhusskåp med lås på elstolpe, omgiven av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledsen men lådan är Elleverantörens område troligen Servis Säkringar inte någon brytare. Din Brytare borde vara i ett Mätarskåp

Så här ser skåpet ut, och huvudsäkringen in till huset på andra bilden. Efter det går kabeln till stolpen

• Bild på elskåp och huvudsäkring med flera kablar anslutna bredvid en vägg med blomtapet.
    Skapa konto
  • Öppnat elskåp med säkring på trägolv.
    Skapa konto
Stäng av med hjälp av mätren och dra ur säkringarna, sedan *ska* det vara strömlöst om det inte även finns illegal avledning, så mät *alltid* även när huvudströmen är avstängd.

Bästa svaret

Som sagt säkringen i den nedre lådan fungerar även som huvudbrytare. Lådan på stolpen får du inte mixtra med. I ditt läge skulle jag sätta upp ett nytt mätarskåp ute och dra in trefas samt byta central. 16A enfas ger inte så mycket att spela med och i dag är ledningen från huvudsäkringen inte så grov att du kan byta till en större. Jag skulle även se till att få en genomgång av anläggningen.

• Gilla
Oboyone och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Vadå amatörelektriker? Det är ju föredömligt uppmärkt med tuschpenna var huvudbrytaren är. I skrubben. Hur kan man ifrågasätta något sånt?

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Brytaren sitter under mätaren men den verkar ha fått vredet utbytt mot en skruv...?
Men jag skulle låta bli den, bryt med säkringen i den lilla lådan, verifiera att det är mörkt!

Sen, som sagt, gå igenom saker och ting. Bara att locket til centralen sitter uppochner med ett par byggskruv gör mig fundersam.

• Gilla
Oboyone
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som sagt säkringen i den nedre lådan fungerar även som huvudbrytare. Lådan på stolpen får du inte mixtra med. I ditt läge skulle jag sätta upp ett nytt mätarskåp ute och dra in trefas samt byta central. 16A enfas ger inte så mycket att spela med och i dag är ledningen från huvudsäkringen inte så grov att du kan byta till en större. Jag skulle även se till att få en genomgång av anläggningen.
Planen är att ta in en elektriker så snart som möjligt och se över allt, samt installera jordfelsbrytare och modernare skåp. Nu vill jag mest se till att jag inte dör när jag river upp det vattenskadade golvet.

Tack för alla svar, då rör jag inte lådan och kopplar ur säkringarna istället. Ska även kolla alla uttag med multimeter så man inte råkar ut för nåt konstigt.

Mätaren har en inbyggd brytare nu för tiden.
Tryck och håll inne den gula knappen i 5s så stängs den av, därefter kan du ta ur säkringen.

Även om det går att bryta med säkringen enbart så är det ju bättre att inte ha last på den när den skruvas i och ur.

• Gilla
Oboyone och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.