Hej!
Jag behöver och vill öppna upp kattvinden, vid murstocken, på övervåningen. Det behövs inte hela vägen, utan bara en passage vid murstocken. Jag är orolig för att väggen är bärande och vet inte hur jag bör göra. I övriga rum så är kattvindarna öppna helt, förutom en klädkammare. Huset är ca 200 år gammalt. Se bilder. Tack!

• Rum med hyllor, en vit målad vägg och en exponerad tegelvägg vid murstocken. Täckt golvyta med en mönstrad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa med vit räckesdetalj och dekorativ vägghylla fylld med ramar och föremål i äldre hus.
    Skapa konto
  • Ett rum med röd vägg, två röda fåtöljer, plastlådor och kartonger. Ett vitt fönster och träbord med krukväxt ses också.
    Skapa konto
  • Rött tvåvåningshus med tegeltak och en murstock. En blå markering vid taket visar den del där kattvinden önskas öppnas upp.
    Skapa konto
Hej, och välkommen..

Det är lite svårt att förstå hur du menar..
Är det en lucka? Dörr? Mer exakt var?
Vad ska göras?

Det är en passage i den vita väggen vid murstocken på första bilden. Så murstocken blir frilagd. En passage så man ev kan ha ett litet förråd bakom resten av väggen.

Det är ju alltid svårt att veta vad som finns bakom väggarna i gamla hus..
Har du någon insikt i hur huset varit uppbyggt i andra delar? Plankvägg?
Annars är det väl bara att sätta en såg i skivan och ta bort en bit och se efter..

GoForIt GoForIt skrev:
Det är ju alltid svårt att veta vad som finns bakom väggarna i gamla hus..
Har du någon insikt i hur huset varit uppbyggt i andra delar? Plankvägg?
Annars är det väl bara att sätta en såg i skivan och ta bort en bit och se efter..
Jag tror det är plankvägg. På denna väggen kan det vara plankvägg med typ masonitskiva eller liknande på. Vågar jag såga ett hål?

Ja, finns det inga ritningar på husets konstruktion, så finns det nog ingen annan väg.
Är det en plankvägg, så kanske den går att avväxla med en bjälke av något slag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.