Håller på att renovera en sommar stuga som har en rätt omfattande vattenskada vid ingången. Har rivit upp golvet och grävt ut krypgrunden så den runt 60cm hög.

Innan jag börjar montera golv och stänga igen så vill jag öppna ett hål i den inre grundmuren som skiljer de två rummen åt i stugan så man i framtiden kan komma åt hela krypgrunden för inspektion.

I dagsläget ser det ut som att den muren är ett efterhands bygge från en tidigare renovering/kvarleva från den tidigare byggnaden som stod här, då den skiljer sig från den yttre muren rätt markant (gjuten på en bunt med lösa stora stenar istället för den mer djupgående yttre muren).

Min tanke är att borra/gräva ett hål stort nog för att jag (ca 100kgs man) ska kunna ta mig igenom i framtiden. Detta hål kommer placeras så det inte ligger under en bärande regel, och planerar att förstärka den inre grundmuren med ny betong.

Ser ni några problem med denna plan?

Bifogar en bild med hur grunden är uppbyggd

• Diagram över sommarstugans grund visar inre och yttre grundmurar samt markeringar för nyrenoverat och vattenskadat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.