Hej,

vi ska sätta in ett fönster i en gavelyttervägg i vårt hus från -25. Är dock lite osäker på hur lasterna ser ut i gaveln. Hade det varit på långsidan hade jag varit mer införstådd i vilka laster som man måste ta hand om (bjälkarna helt enkelt).

Behöver man sätta in något och vad ska man växla av egentligen?
Dimension på avväxlingen? 2 tumx8? och sedan 2st 2x3 (tot 4) som pelare?

Vi tog bort ett fönster (med snickare) i en långsida alldeles nyligen. Har bifogat en bild på hur väggen såg ut där.

Fönstret på bilden är det vi ska sätta in i det nya hålet. Det är 13Mx14M.

Försökte söka på det på forumet innan jag skrev posten, men jag hittade inget, kanske inte sökte på rätt sak.

Tack på förhand

• Inre vägg av trä med befintligt fönster och synligt regelverk samt en person genom fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag blir lite osäker på hur väggarna är byggda. På bilden ser träet ut som liggande plank (dvs spontat), men det kanske bara är enkla brädor. Större delen av väggen borde vara stående plank (ca 3 tum tjockt) om huset är byggt 1925. Den bärande stommens utformning och riktning har betydelse för vilka åtgärder som är viktigast.

jag tror att det är stående 3 tum med liggande spontat och spån emellan om vart annat. Du kan se hålrummet under fönstret. Där var det spån. Men det där är som sagt långsidan, vet inte hur gavelväggen är beskaffad.

Plankväggar fungerar lite som skivkonstruktioner. En gavelvägg bär mest sin egen vikt. Avväxla ovanför fönstret med en liggande plankbit. Helst ska den snedsågas i ändarna så att den vilar på de två stående plankbitar som finns på ömse sida om fönsteröppningen.

Du menar att det inte finns så mycket som bärs där? Behöver jag stämpa ngt då?

Jag tror inte det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.