27 592 läst ·
41 svar
28k läst
41 svar
Öppet eller slutet expansionskärl
Hej!_ap_ skrev:Kör man med 2,0bars säk och 5m till högsta radiator blir kärlets Bruttovolym
303L, med 1,5bar blir brutto 379L i båda fallen klara du dig med ett kärl på
400L förutsatt att systemet inte innehåller mer än 3500L.
Kör själv med ett 400L till ett system på 4000L och det funkar fint.
Det absolut viktigaste är att man ställer förtrycket rätt, i ditt fall skiljer
det 80L på kärlets bruttovolym om förtrycket skiljer 0,2bar.
Tack för dina/era tips. Hur ser uträkninen ut som ger dig 303 resp. 379liter.
Vad betyder den sista meningen som du skrev.
Vad gör det för skillnad om man tar en säkvent. på1,5 el. 2 bar.
Har ni någon bra länk/ritning som visar hur, var man kopplar in ett trycksatt exp.kärl.
MVH/ plm
Vatten expansionen är alltid 151L på en totalvolym på 3500L,
sen är det förtrycket och säkerhetsventilen som bestämmer hur man utnyttjar kärlet.
Man utnyttjar större del av kärlet om man kör med 2,0bar säkerhetsventil,
men vissa pannor har max arbetstryck på 1,5 så man får ju kolla det först.
Sista menningen visar bara vikten av att justera förtrycket rätt, ett exempel
är att man klarar sig med 400L med rätt förtryck och med fel måste man gå upp
till 500L.
Inkopplingen av ett slutet kärl skall alltid ske på systemets kallaste punkt,
och säkerhets ventilen på den högsta eller där ånga bildas vid eventuellt kok.
sen är det förtrycket och säkerhetsventilen som bestämmer hur man utnyttjar kärlet.
Man utnyttjar större del av kärlet om man kör med 2,0bar säkerhetsventil,
men vissa pannor har max arbetstryck på 1,5 så man får ju kolla det först.
Sista menningen visar bara vikten av att justera förtrycket rätt, ett exempel
är att man klarar sig med 400L med rätt förtryck och med fel måste man gå upp
till 500L.
Inkopplingen av ett slutet kärl skall alltid ske på systemets kallaste punkt,
och säkerhets ventilen på den högsta eller där ånga bildas vid eventuellt kok.
-ap- du skriver om bruttovolymen.
Är det den fasta volymen, utan uppblåst blåsa, som tanken har
Finns det någon nettovolym,
kan den isåfall vara den volym som blåsan har när den är uppblåst, i ett kallt system.
Frestar det mer på grejorna om man använder en säkvent. på 2 bar istället för 1,5, förutsatt att pannan klarar det trycket.
Poängen är väl att blåsan ska ha den volymen (kall) som motsvarar den volymökning som sker när vattentempen stigit till max, pluss lite till 0,1-0,2 bar.
Är jag ute och cyklat totalt eller.
Var kommer hödskillnaden mellan panna och översta radiatorn in. I mitt fall 0,4 bar.
Sk trycket vara höjd 0,4 bar+vattenvolymökning ?? bar+?
Hjälp mig att förstå, jag vill veta vad som händer i systemet.
och inte vara helt i händerna på rörisen.
MVH / plm
Är det den fasta volymen, utan uppblåst blåsa, som tanken har
Finns det någon nettovolym,
kan den isåfall vara den volym som blåsan har när den är uppblåst, i ett kallt system.
Frestar det mer på grejorna om man använder en säkvent. på 2 bar istället för 1,5, förutsatt att pannan klarar det trycket.
Poängen är väl att blåsan ska ha den volymen (kall) som motsvarar den volymökning som sker när vattentempen stigit till max, pluss lite till 0,1-0,2 bar.
Är jag ute och cyklat totalt eller.
Var kommer hödskillnaden mellan panna och översta radiatorn in. I mitt fall 0,4 bar.
Sk trycket vara höjd 0,4 bar+vattenvolymökning ?? bar+?
Hjälp mig att förstå, jag vill veta vad som händer i systemet.
och inte vara helt i händerna på rörisen.
MVH / plm
Det är egentligen väldigt enkelt. Du måste ha ett visst tryck (mätt i höjd med expansion) för att kunna lufta elementen. 10 m vattenpelare ger 1 bar så har du 4 m från expansion till högsta element så blir det 0,4 bar, lägg på en viss säkerhetsmarginal tex 0,1 bar. Detta ger ett lägsta önskat tryck då vattnet är kallt på 0,5 bar. Om du då fyller blåsan med luft till 0,5 bar kan den komprimeras 3 gånger innan säkerhetsventilen öppnar. Du kan altså utnyttja 2/3 av kärlets volym till vattenexpansion. Höjer du förtrycket till 0,75 bar kan du bara utnyttja halva volymen innan säkerhetsventilen öppnar. Detta om den öppnar vid 1,5 bar.
I praktiken har man felvisning på mätarna, säkerhetsventilen öppnar med en viss felmarginal, gasblåsor i vattnet mm. Allt detta gör att kärlet bör väljas med marginal.
Har man möjlighet bör man absolut välja ett öppet kärl. Livslängden är 10-100 gånger längre och avluftningen löser sig självt.
I praktiken har man felvisning på mätarna, säkerhetsventilen öppnar med en viss felmarginal, gasblåsor i vattnet mm. Allt detta gör att kärlet bör väljas med marginal.
Har man möjlighet bör man absolut välja ett öppet kärl. Livslängden är 10-100 gånger längre och avluftningen löser sig självt.
Tack Matss!
Är själv inne på ett öppet system, men det är ganska påfrestande att i nästan varje detalj argumentera mot de rörisar som jag haft här. De vill ha små och flera tankar, jag vill ha en stor, någon vill ha färdigshuntat vatten en annan vill tvunget sätta in en slavtank.
De flesta vill sätta in ett trycksatt exp. kärl, jag ett öppet.
Börjar bli trött på att alltid tycka något annat än experten.
Där av mitt intresse för att veta mer, för att inte bli lurad.
Hur stor blir vattenexpansionen i 3000 liter + systemet( ett mindre system) ,tänker låta vattnet pendla mellan ca.30 - 95 grader.
Hur påverkar storleken på säkventilen , med tanke på exp. kärlet.
MVH / plm
Är själv inne på ett öppet system, men det är ganska påfrestande att i nästan varje detalj argumentera mot de rörisar som jag haft här. De vill ha små och flera tankar, jag vill ha en stor, någon vill ha färdigshuntat vatten en annan vill tvunget sätta in en slavtank.
De flesta vill sätta in ett trycksatt exp. kärl, jag ett öppet.
Börjar bli trött på att alltid tycka något annat än experten.
Där av mitt intresse för att veta mer, för att inte bli lurad.
Hur stor blir vattenexpansionen i 3000 liter + systemet( ett mindre system) ,tänker låta vattnet pendla mellan ca.30 - 95 grader.
Hur påverkar storleken på säkventilen , med tanke på exp. kärlet.
MVH / plm
Det låter ju sunt.plm skrev:
Om du fortsätter att fråga här så tar det inte såå lång stund att få ett betydande kunskapsförsprång gentemot många säljmontörer som egentligen inte vet vad vedeldning handlar om.
Keep up.
Ha inte bråttom, läs på, fråga och försök förstå innan du handlar.
Du kommer ha igen det tusenfalt framöver.
Redigerat:
Sorry Matss, läste alla inlägg igen, så nu är jag med.
Men är det sämre för (påfrestas) tex. exp.kärlet eller någon annan del av systemet om man använder en säk.vent på 2 bar.
Roke, tack för uppmuntran! Du har haft en hel del kul inlägg här, flitig att skriva. Har du fått ihop ditt varmvatten?
MVH / plm
Men är det sämre för (påfrestas) tex. exp.kärlet eller någon annan del av systemet om man använder en säk.vent på 2 bar.
Roke, tack för uppmuntran! Du har haft en hel del kul inlägg här, flitig att skriva. Har du fått ihop ditt varmvatten?
MVH / plm
Matss skrev:Det är egentligen väldigt enkelt. Du måste ha ett visst tryck (mätt i höjd med expansion) för att kunna lufta elementen. 10 m vattenpelare ger 1 bar så har du 4 m från expansion till högsta element så blir det 0,4 bar, lägg på en viss säkerhetsmarginal tex 0,1 bar. Detta ger ett lägsta önskat tryck då vattnet är kallt på 0,5 bar. Om du då fyller blåsan med luft till 0,5 bar kan den komprimeras 3 gånger innan säkerhetsventilen öppnar. Du kan altså utnyttja 2/3 av kärlets volym till vattenexpansion. Höjer du förtrycket till 0,75 bar kan du bara utnyttja halva volymen innan säkerhetsventilen öppnar. Detta om den öppnar vid 1,5 bar.
Betyder det att man måste ha ett större exp.kärl ju högre översta elementet sitter?
Man måste ju då ha ett högre förtryck.
MVH / plm
Om man har ett slutet kärl blir det större ju högre elementen sitter, ett öppet är
samma oavsett höjd.
Bruttovolym är den teoretisk volymen som räcker typ 365L
då blir netto, alltså närmaste storlek på kärlet 400L
samma oavsett höjd.
Bruttovolym är den teoretisk volymen som räcker typ 365L
då blir netto, alltså närmaste storlek på kärlet 400L
Redigerat: