4 176 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Öppen spis och tilluft
Jag har idag en öppen spis ett fritidshus. I det kaklade gnistskyddet finns det ett hål som går till krypgrunden. Krypgrunden är numera en varmgrund, dvs jag har tillslutit kattgluggarna och kör med avfukare och en byggfläkt (jan-feb).
Är det bra i mitt fall att hämta luft vid eldning från krypgrunden?
Är det bra i mitt fall att hämta luft vid eldning från krypgrunden?
Produkter som diskuteras: "avfukare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Är det en öppen spis eller en kamin?
En öppen spis förbrukar betydligt mera luft än en kamin där man "stänger in" elden, och de har ju också möjlighet att dra luft i från rummet, efter som de är just öppna..
En kamin där man justerar förbränningen med insugsluften, har ju ingen möjlighet att dra luft från rummet, och de brukar också förbruka betydligt mindre luft ...
I vilket fall som helst vill du ju varken avfukta eller värma luften mer än nödvändigt, så att ta avfuktad och uppvärmd luft för att elda låter lite bakvänt, eftersom den måste ersättas med ny luft någonstans ifrån ...
När jag bytte min öppna Keddy Superfire påstod Keddy att en öppen spis kunde dra uppemot 300 kubikmeter luft i timmen ..
En öppen spis förbrukar betydligt mera luft än en kamin där man "stänger in" elden, och de har ju också möjlighet att dra luft i från rummet, efter som de är just öppna..
En kamin där man justerar förbränningen med insugsluften, har ju ingen möjlighet att dra luft från rummet, och de brukar också förbruka betydligt mindre luft ...
I vilket fall som helst vill du ju varken avfukta eller värma luften mer än nödvändigt, så att ta avfuktad och uppvärmd luft för att elda låter lite bakvänt, eftersom den måste ersättas med ny luft någonstans ifrån ...
När jag bytte min öppna Keddy Superfire påstod Keddy att en öppen spis kunde dra uppemot 300 kubikmeter luft i timmen ..
När huset byggdes var krypgrunden kall (och fuktig) och då va det säkert bra att ta luften från krypgrunden.
Men idag, när krypgrunden är torr och varm, låter det ju precis som du säger lite bakvänt.
Frågan är då om jag ska bemöda mig med att ”hämta” luftvutifrån via krypgrunden, dvs dra spirorör eller likande eller om jag likväl kan hämta luft från bodelens rum där tilluften idag kommer.
Men idag, när krypgrunden är torr och varm, låter det ju precis som du säger lite bakvänt.
Frågan är då om jag ska bemöda mig med att ”hämta” luftvutifrån via krypgrunden, dvs dra spirorör eller likande eller om jag likväl kan hämta luft från bodelens rum där tilluften idag kommer.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Å ena sidan; tar du luften från grunden, och den är så tät som den ska vara kommer spisen bara dra luft från rummet. Då ersätts luften genom springor och otätheter. Drar man in 300 kbm kall luft i timmen kommer den öppna spisen inte värma nämnvärt.
Å andra sidan; kanske du bara eldar för mysfaktorn och inte bryr dig så mycket om värme?
Å andra sidan; kanske du bara eldar för mysfaktorn och inte bryr dig så mycket om värme?
Idag är hålet ner till grunden bara 2-3 cm i diamanter så redan idag drar den nog inte upp så mycket luft.
Ja det är eldning för mysfaktor. För värme använder jag kaminen på andra sidan väggen och en LLVP.
Låter ju som jag kan sätta igen det där hålet....
Ja det är eldning för mysfaktor. För värme använder jag kaminen på andra sidan väggen och en LLVP.
Låter ju som jag kan sätta igen det där hålet....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Aha, då är det nog inget hål för tilluft, min öppna spis hade runt 20-25 cm rör för tilluft ..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden