Hej!

När vi flyttade in i vårt hus fanns en öppen spis som luktade väldigt mycket rök när den inte användes. Vi har mekanisk frånluft och det var tydligt att den tog luft genom skorstenen då tilluften var begränsad.

Vi valde därför att dels se över ventilationen, samt köpa en ny kassett till spisen som dels var tätare - dels öka verkningsgraden på öppna spisen. Ett förslag som fanns på tapeten var även att installera en rökgasfläkt, men det avrådde kasett-installatören ifrån. Han menade att det inte var värt pengarna, och att den behöver bytas ut med jämna mellanrum då den slits så mycket av väder och vind där den sitter. Vi valde därför att lägga pengarna på en ny kassett.

Problemet har sedan dess blivit avsevärt mycket bättre, men dock inte helt bra. Öppna spisen "läcker" fortfarande röklukt när den inte används, framförallt vid lågtryck.

Vid konsultation av sotare menar han på att vi har ett ventilationsproblem, men ventilationsfirman vi anlitade menar att vi har en helt fullgod ventilation - såväl frånluft och tillluft. Problemet kvarstår dock, och jag blir inte klok på vad vi ska göra för att lösa problemet?

Är enda lösningen en rökgasfläkt? Jag är inte jättesugen på att behöva lägga massa mer pengar på att lösa detta (rökgasfläkt skulle gå på ca 30' inkl installation) men vill ju samtidigt inte att hela vardagsrummet ska lukta grillkorv.

Är det någon som har en idé på vad vi kan göra?

• Gilla
preben89
  • Laddar…
Om det luktar när den inte används så lär väl inte en rökgasfläkt hjälpa ?
Den kör man väl när man eldar ?

Låter ju som det fortfarande kommer in luft via skorstenen ?
Blir det bättre om ni stänger både inluftspjäll och skorstenspjäll ?
Behövs det tätas ännu mer ?

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Om det luktar när den inte används så lär väl inte en rökgasfläkt hjälpa ?
Den kör man väl när man eldar ?

Låter ju som det fortfarande kommer in luft via skorstenen ?
Blir det bättre om ni stänger både inluftspjäll och skorstenspjäll ?
Behövs det tätas ännu mer ?
I så fall skulle rökgasfläkten stå på (låg effekt) hela tiden, just för att förhindra luften från att sticka den vägen. Och det var också en anledning till att inte välja den lösningen, att det kanske inte är så kul att ha en fläkt som låter (förvisso inte så mkt, men ändå) jämt och ständigt.

Vad är inluftspjäll? Vi har skorstensspjället stängt när vi inte eldar, men det hjälper inte. När jag pratade med installatören så sa han att det går inte att få det helt tätt, lite lite luft kommer alltid kunna ta sig förbi. Men det är klart jag har tänkt tanken att ta fram silvertejp och helt enkelt tejpa för alla springor :D Så om det går att täta mer hade ju det varit en toppenlösning, men jag vet som sagt inte om det är möjligt?

C Cosmo89 skrev:
I så fall skulle rökgasfläkten stå på (låg effekt) hela tiden, just för att förhindra luften från att sticka den vägen. Och det var också en anledning till att inte välja den lösningen, att det kanske inte är så kul att ha en fläkt som låter (förvisso inte så mkt, men ändå) jämt och ständigt.

Vad är inluftspjäll? Vi har skorstensspjället stängt när vi inte eldar, men det hjälper inte. När jag pratade med installatören så sa han att det går inte att få det helt tätt, lite lite luft kommer alltid kunna ta sig förbi. Men det är klart jag har tänkt tanken att ta fram silvertejp och helt enkelt tejpa för alla springor :D Så om det går att täta mer hade ju det varit en toppenlösning, men jag vet som sagt inte om det är möjligt?
Många, men kanske inte alla, kaminer/kassetter har ett spjäll för att reglera inluften - stänger du även det (om det finns) så hjälper det trloigen också lite.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Många, men kanske inte alla, kaminer/kassetter har ett spjäll för att reglera inluften - stänger du även det (om det finns) så hjälper det trloigen också lite.
Okej, jag tror inte vi har det på vår? Vi har denna typ av kassett: SK1002/SK2002 - Keddy Vad jag vet så finns det bara ett typ av reglage på den, och det är som sagt alltid stängt - förutom när vi eldar såklart.

Vi har dock ett reglage längre ner på spisen, det är inringat med rött på bilden. Som jag förstått det så är det ett reglage för att kunna sprida värmen från spisen ut i rummet via öppningarna ovanför spisen. Kan det ha något med saken att göra tro?

• Vit kakelugn med svart insats och reglage inringat i rött nedtill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag pratade nu med de som installerade kassetten (Elda-butik) och de menade att en lösning skulle kunna vara ett förlänga skorstenen. Det skulle i så fall medföra att luften inte trycks ned i skorstenen på det sätt de misstänker görs nu. Kostnaden skulle ligga på ca 5000 kr, och skulle det fungera hade ju det varit toppen.

Jag ringde även sotaren för att höra vad han tyckte om det förslaget, men det gav han inte mycket för. Han menade istället på att installation av en rökgasfläkt är det enda som är 100 % säkert. Jag sa att jag är lite tveksam till den lösningen, vilken han förstod. Stor investering mm. Han svängde då i samtalet och menade på att förlängning av skorstenen kanske inte var så dumt ändå?

Någon som har erfarenhet av den lösningen?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.