6 734 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Öppen spis i lägenhet
Tjena, försökte provelda min öppna spis hemma i lägenheten men med sådär resultat.
Det går att kontrollera luftflödet med hjälp av en skjutlucka i plåt inuti. Som skjuts fram och tillbaks... Har proveldat "uppe" vid plåten där själva utloppet börjar. Där drar det som fan. Men i nedre delen öppna spisen så känns det som det inte drar alls. Röken åker upp om den ligger precis under och att det inte är för mycket rök, då bolmar det in. Typ för ett år sen är det sotat och godkänt för att elda i dom, så det "ska gå" enligt min hyresvärd. Bor högst upp också så det är inte många meter till utloppet på taket.
Har ni några tips som jag ska prova?
Har bara tillgång till öppna spisen eftersom det är hyreshus.
Tacksam för svar! Niklas
Det går att kontrollera luftflödet med hjälp av en skjutlucka i plåt inuti. Som skjuts fram och tillbaks... Har proveldat "uppe" vid plåten där själva utloppet börjar. Där drar det som fan. Men i nedre delen öppna spisen så känns det som det inte drar alls. Röken åker upp om den ligger precis under och att det inte är för mycket rök, då bolmar det in. Typ för ett år sen är det sotat och godkänt för att elda i dom, så det "ska gå" enligt min hyresvärd. Bor högst upp också så det är inte många meter till utloppet på taket.
Har ni några tips som jag ska prova?
Har bara tillgång till öppna spisen eftersom det är hyreshus.
Tacksam för svar! Niklas
Se till att köksfläkt och ev. badrumsfläkt är av. Lägg lite tidningspapper på toppen av brasan aå att det flammar upp när du tänder. Du kan även testa att öppna ett fönster för att minska undertrycket i lägenheten.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Aah kan ju vara någon fläkt... Jag har provat med öppet fönster det fungerar lite bättre, eldade och hade öppet ca 20 min sen stängde jag (pga kylan) men då började det ryka in igen. Tänkte att stocken skulle blivit varm då?
Är det möjligen ett äldre hus? Inte ovanligt att äldre självdragsventilation byggts om till
modernare system med fläktar. T.ex frånluftsfläkt som suger ut via kök och badrum och
tilluft via ventiler utifrån. Då brukar det vara svårt att få öppen spis att funka eftersom det
blir undertryck i lgh och baksug genom skorstenen. I sådana lgh är det vanligt att man
satt in fläktar för att få drag åt rätt håll i skorstenen. Ett annat vanligt problem är att baksuget
ger upphov till att röken från den som lyckas få fart på sin eld drar ner i någon annan stackares
skorsten och in i lägenheten.
modernare system med fläktar. T.ex frånluftsfläkt som suger ut via kök och badrum och
tilluft via ventiler utifrån. Då brukar det vara svårt att få öppen spis att funka eftersom det
blir undertryck i lgh och baksug genom skorstenen. I sådana lgh är det vanligt att man
satt in fläktar för att få drag åt rätt håll i skorstenen. Ett annat vanligt problem är att baksuget
ger upphov till att röken från den som lyckas få fart på sin eld drar ner i någon annan stackares
skorsten och in i lägenheten.
Att "öppna spisar" ofta ryker in har nog alla som nån gång haft en sådan insett. Det krävs att det är kallt ute och helst att skorstenen redan är "varm" för att det skall fungera hyfsat. Dessutom försvinner ju , även när det inte ryker in, den största delen av värmen upp genom skorstenen.
En spisinsats löser oftast problemen.
En spisinsats löser oftast problemen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden