Nu har rörläggarna dragit om rör och vatten så att det inte kommer vara ivägen för den nya planlösningen. Vi hoppas få klart ventilationen tills torsdag :) Nyinstallerade rör och kablar i en rörig byggplats inför ny planlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya omrörda rör och kablar på ett golv under renovering, redo för ny planlösning.
Skapa konto

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
Alla dessa avvägningar och val gör en ganska mätt. Känns som att hjärnan smälter efter ett tag. Det är kul att lära sig massor, men när man måste intensiv suga in sig tillräcklig information för att kunna göra ett beslut som är så lite fel som möjligt blir det ganska tungt. Speciellt när det är många bollar i luften. Jag försöker nu avväga till vilken grad man bör åtgärda krypgrunden om man ändå är nere till bjälklaget…

Upprivet golv med synliga bjälklag och isoleringsmaterial, armeringsrör och en öppen krypgrund.
Skapa konto
Mätning av djup i krypgrund med stenar och isoleringsmaterial, undersökning innan renovering.
Skapa konto
Hand håller en bruten stenskiva över träbjälklag och grus i krypgrund.
Skapa konto

https://www.byggahus.se/forum/threads/atgaerda-krypgrund.441883/

skulle inte förvåna mig om den där stenskivan är asbest heller. Denna revs upp av snickaren för att undersöka plinten innan stålet skulle sättas upp.

Detta behöver göras innan golvet flytspacklas. Vi fick precis in en offert på flytspacklingen närmare 87k för 120kvm. suck…Det känns som att det räcker med dyra överraskningar nu.

Förhoppningen är att hinna preppa inför det till nästa fredag. Det kommer att bli tight

Redigerat:
  • Gilla
Klawy och 2 till
  • Laddar…
Varför ska du flytspackla på golvslingorna?

Om det är för fiskbenen så kan du lägga 10mm spån istället.

MVH Erik

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
E erikjakan skrev:

MVH Erik
Det är större nivåskillnader på golven och kanske meckigt att få allt i samma nivå. Sedan är det väl en energiaspekt. Golvvärmen värmer ju jämnare i spacklet och golvet är 14mm, vill man att det ska värma effektivt så är det kanske att föredra.

• Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:

@erikjakan Men det kostar ju.. Så jag är öppen för förslag. Jag tänker att det är bättre ur energisynpunkt och att golvet kommer må bättre av det över tid.

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
Viss förbättring får man nog på värnespridningen men vet inte om man hämtar hem det, komfortmässigt lär du inte märka nån skillnad.

Nivåskillnaderna kan man nog chimsa bort rätt bra med lummpapp och olika tjocklekar på spånet.

Mvh Erik Wedlund

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
Hur går det med projektet? :)

Som projektets svåger och arkitekt så kan jag meddela att det går väldigt bra för dem och att de är ”klara”. Saknas bara ett par dörrar ;)

Men vill man se lite mer bilder på hur det blev efter allt sågspån så är instagramkontot något mer uppdaterat:
https://instagram.com/hogstupppakullen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.