Det där kan bli riktigt fint! Eftersom ni bygger kök etc själva, se gärna till att fixa mönsterpassning på luckorna om det går – det gör en del för totalintrycket

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Det där kan bli riktigt fint! Eftersom ni bygger kök etc själva, se gärna till att fixa mönsterpassning på luckorna om det går – det gör en del för totalintrycket
Tack! Vi får ju hjälp av stiligtdesign, men platsbyggt är det. Det kommer att vara mönsterpassning rakt igenom, men det kommer inte vara lika synligt vid köksön och pocketdoor, iom. Att den är stående. Vi tänkte att det kanske inte är så shysst med liggande där iom att ribborna är stående. Däreom kör vi nog liggande mönsterpassning vid serveringsytan och tv bänken så att man kan se medaljonerna och livet i träet

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
Leonardaukea Leonardaukea skrev:
Tack! Vi får ju hjälp av stiligtdesign, men platsbyggt är det. Det kommer att vara mönsterpassning rakt igenom, men det kommer inte vara lika synligt vid köksön och pocketdoor, iom. Att den är stående. Vi tänkte att det kanske inte är så shysst med liggande där iom att ribborna är stående. Däreom kör vi nog liggande mönsterpassning vid serveringsytan och tv bänken så att man kan se medaljonerna och livet i träet
Toppen! Det är sådana detaljer som ger den där extra kvalitetskänslan, tycker jag.

• Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Toppen! Det är sådana detaljer som ger den där extra kvalitetskänslan, tycker jag.
Instämmer helt ❤️ Tyvärr är det ju ofta detaljerna som kostar :/

• Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
Utöver plan 1 har vi även ett litet projekt på plan 2 som jag inser att jag inte skrivit något om. Så jag tänkte dela lite info kring det. https://www.instagram.com/p/CXmJ1zUMTzJ/?utm_source=ig_web_copy_link

Renoveringsarbete i ett sovrum med nymålda väggar och målarutrustning på golvet, utsikt mot balkong och landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har ännu inte flyttat in i master bedroom, då vi tänkte måla om och bygga in en walk-in closet. Först fick vi riva en inbyggnation för garderober och bygga upp en ny vägg.

Renoveringsprocess i ett rum med oslipade plywoodväggar och rivningsavfall.
Skapa konto
Renoveringsprojekt med delvis rivna väggar och nyuppsatt stomme för en walk-in closet på ett övervåningsgolv.
Skapa konto
Renoveringsarbete med ny vägg och riven garderobsinbyggnation i ett blivande sovrum.
Skapa konto
Nybyggd trästomme för en walk-in closet i ett rum under renovering.
Skapa konto
En nyuppförd OSB-vägg i ett rum som renoveringsprojekt, förberedd för målning och walk-in closet.
Skapa konto
Ny uppförd gipsvägg i hörn av rum som förberedelse för walk-in closet, ommålad, parkettgolv synligt.
Skapa konto
Vägg under renovering med synlig spackling och ojämn vit färg.
Skapa konto
Rum under renovering med nymålad vägg och golvskydd, före installation av walk-in closet.
Skapa konto

Målningen i sig är kanske inte så intressant, utöver att jag gjorde ett dumt misstag först genom att köpa billig skitfärg från bauhaus. I följande inlägg kan ni se skillnaden mellan colo.r och beckers https://www.instagram.com/p/CVIHglVs8T5/?utm_source=ig_web_copy_link

Ojämnt målad vägg i mörkgrön nyans med synliga ränder och eluttag utan täckplattor
Skapa konto

Sjukt dålig färg! Köp aldrig colo.r :)
Renoveringsarbete i ett rum med nymålade gröna väggar och en stege framför en omålad väggdel.
Skapa konto
Omålad vägg i master bedroom med ett fönster och en balkongdörr, belysning längs taket.
Skapa konto
Rum under renovering med nymålade mörkgröna väggar och parkettgolv vid glasdörrar.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Klawy
  • Laddar…
Jag blev tvungen att göra ett nytt inlägg iom. att mängden bilder överstiger 20. Men här kommer tankarna och nuvarande status på WiC.

Min fru lånade barnens kritor för att presentera hennes idé:

Handritad skiss av ett byggprojekt med måttangivelser och annoteringar, uppritat med kritor.
Skapa konto

Med lite hjälp från stiligt design fick vi det presenterat i 3D:

Modern inredning av en hall med symmetrisk design, indirekt belysning och en central pelare med dekorativ växt.
Skapa konto
3D-rendering av ett walk-in-closet med mörka skåpstommar, hyllor och detaljer i trä.
Skapa konto
3D-renderad bild av ett modernt inre Walk-in Closet-designprojekt.
Skapa konto
3D-visualisering av ett hörn i ett rum med inbyggda hyllor och bänkar, moderna hänglampor och dekorativt torkat gräs.
Skapa konto
3D-renderad bild av en modern byrå med texturerad finish och vas med torkad växt, bredvid en öppen inbyggd hylla.
Skapa konto

Medan vi väntar på att stommarna blir klara till vecka 5. Så bygger vi lite tak på en höjd 2.9m.
Man bygger takstomme med hjälp av borr, står på stege vid bjälkar och konstruktionsarbete.
Skapa konto
Takstolar med laser för att säkerställa rätt nivå under en husrenovering.
Skapa konto
Träreglar och balkar i takkonstruktion som väntar på att täckas med gips.
Skapa konto

Jag fick förstås lite gratis hjälp från vänner. Det är ovärdeligt med vänner när man renoverar :)

Hand håller ett hemmagjort träverktyg för att positionera balkstolar vid bygge.
Skapa konto
Detaljbild av ett hemmagjort verktyg för att positionera balkstolar i träkonstruktion med rätt CC och nivå.
Skapa konto

Jag snickrade ihop ett verktyg som var väldigt hjälpsamt för att få balkstolarna på plats med rätt CC och nivå. Rekommenderas :)

elektrikern kommer på fredag, sedan kan vi sätta upp takgips.

Rörläggarna och ventilationskillar kommer nästa vecka för att flytta rör och installation på plan 1. Det blir till att jobba sig medvetslös i helgen, men det är skönt att saker börjar ta fart nu :)

Redigerat:
  • Gilla
Klawy och 3 till
  • Laddar…
Målningen i sig är kanske inte så intressant, utöver att jag gjorde ett dumt misstag först genom att köpa billig skitfärg från bauhaus. I följande inlägg kan ni se skillnaden mellan colo.r och beckers [länk]
Fick känslan att Bauhaus "dragit ner på" Beckers för att sälja sitt skitmärke colo.r
Intressant att min magkänsla verkade stämma så bra

• Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
Ser riktigt bra ut hittils!
Det är galet hur tydlig skillnaden är mellan bra och dålig färg.
Ovanvåningen och vinden målade jag med någon vanlig Jotun. Nedervåningen med LADY PURE COLOR.
Helt överlägsen allt annat jag testat.

• Gilla
Guggenheimel och 2 till
  • Laddar…
Mycket stiligt kök! Jag vet att det är en skiss osv men den bänkskivan, imiterar den något specifikt? Påminner om kolmårdsmarmor vilket jag letar efter alternativ till. Sjukt snyggt med träet!

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Mycket stiligt kök! Jag vet att det är en skiss osv men den bänkskivan, imiterar den något specifikt? Påminner om kolmårdsmarmor vilket jag letar efter alternativ till. Sjukt snyggt med träet!
Tack så mycket . Pannonia green heter stenen Ett stort skivat stenblock av Pannonia green marmor med distinkta vågmönster och gröna inslag.
Skapa konto
Stor skiva av Pannonia green-sten med marmorerat mönster i nyanser av grått och vitt.
Skapa konto
Stor marmorplatta med unikt mönster i nyanser av grönt och grått, känd som Pannonia green.
Skapa konto

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Tack så mycket . Pannonia green heter stenen[bild][bild][bild]
Snygg! Inte lika lik som jag hade hoppats dock men väldigt vacker marmorering. Har problem med längder på kolmårdsmarmorn men har väldigt svårt att släppa den.

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Snygg! Inte lika lik som jag hade hoppats dock men väldigt vacker marmorering. Har problem med längder på kolmårdsmarmorn men har väldigt svårt att släppa den.

Ok, vi har även haft en del andra stenar att uppe på tapeten. Man blir ganska trött av alla dessa val. Gäller att hålla fokus hela vägen. @Manfreds var det någon av dessa?
Stor stenplatta med marmorerad mönstring upphängd för visning i ett showroom.
Skapa konto
Stor stenplatta i marmor med gråa vener utställd i showroom.
Skapa konto
Stor stenplatta med unika mönster hängande i ett showroom, troligen ett materialval för byggprojekt.
Skapa konto
Stor platta av marmorerad sten med olika grå nyanser och vita ådringar, står på ett stativ.
Skapa konto
Stor platta av mönstrad sten, troligen marmor, i grå nyanser lagrad inomhus.
Skapa konto
Marmorplatta med gråa och vita virvlande mönster, upphängd för visning.
Skapa konto
Stor marmorplatta med grå och vita mönster, hängande i verkstad med lyftkrok.
Skapa konto
Stor stenplatta med gröna och vita mönster upplyft i ett showroom.
Skapa konto
Stor marmorplatta med komplexa gröna och vita mönster mot en bakgrund av liknande plattor i ett lager.
Skapa konto

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
Ok, vi har även haft en del andra stenar att uppe på tapeten. Man blir ganska trött av alla dessa val. Gäller att hålla fokus hela vägen. @Manfreds var det någon av dessa?
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Kan ha varit vilken som helst av dem :D den var bara inte lika lik kolmårdsmarmor som jag hade hoppats även om de alla är snygga.

• Älska
  • Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
Nu fick vi veta att de redan sålt de specifika stenarna vi ville åt. Det finns några stenar till från samma block, nu har vi svårt att välja. Har ni favoriter? Vi behöver två. Stort stenblock med unikt mönstrad yta i grå och vit nyans, potentiellt för byggprojekt.
Skapa konto
Stor platta av marmorerad sten i nyanser av grått och vitt, med komplexa mönster och texturer.
Skapa konto
Stor platta av mönstrad sten från ett block står på display i ett lagerlokale.
Skapa konto
Stor marmorskiva med sirliga grå och vita mönster står på stödben i ett lagerlokalsutrymme.
Skapa konto
Stor stenplatta av marmorerad sten med komplexa grå och vita mönster, uppställd på en ställning.
Skapa konto
Marmorskiva med intrikata gråa och vita ådringar på ett lagerstativ i en stenhall.
Skapa konto
Stor platta av marmorerad sten med komplexa grå och vita mönster, stående på ett ställ.
Skapa konto
Stor platta av marmorerad sten i nyanser av grått och vitt, uppställd på ställning.
Skapa konto
Stor platta av grönaktig marmor med oregelbundna vita och guldiga mönster, uppställd på stativ.
Skapa konto
Stor platta av mönstrad grå och vit marmor står på träklossar i ett lager.
Skapa konto
Stor stenplatta med unika grå och gröna mönster står på ställning i lagermiljö.
Skapa konto
Mönstrad marmorskiva med komplexa grå och vita formationer, uppsatt på ställning i ett lagerutrymme.
Skapa konto

• Gilla
Klawy
  • Laddar…
I helgen lyckades vi riva två golv. Nu överväger jag att låta sågspånet ligga kvar istället. https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-ut-sagspan-mot-loesull.441730/#post-4586852

Kanske ta bort lite så att det blir lättare att regla upp spånskivorna mellan bjälklaget. Jag väntar nu på offert för flytspacklingen. Jag hoppas inte att jag får en hjärtattack.

Jag fick lite hjälp av två vänner så det gick lite fortare. Nästa helg ryker resten av golven och köket.

Nerrivet golv med synliga träbjälkar och rester av sågspån över en del av bjälklagets yta.
Skapa konto
Rivna golvbjälklag med synlig isolering och sågspån, samt del av pelare och byggmaterial.
Skapa konto
Rivna golv med exponerat sågspån och verktyg i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto
Två män står på träbjälklag med sågspån under renovering av golv i hus.
Skapa konto
Delvis rivet trägolv med synliga bjälkar och isolering, kvarlämnat sågspån på golvyta.
Skapa konto
Delvis rivet golv med isolering och sågspån synligt, väntar på flytspackling i renoveringsprojekt.
Skapa konto
Rivna golv med synligt bjälklag, isolering, sågspån och verktyg på ett byggprojekt.
Skapa konto

• Rivna golvbjälklag med sågspån, kablar och byggavfall i en byggarbetsplats inomhus.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Klawy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.