Lägg inte i för mycket grus i diket bara, det måste finnas tillräckligt med jord för att hålla fukten för gräsmattan. Annars blir den gul ovanpå dräneringen när det blir torrt. Om du har lite lera så ha gärna denna i botten innan jorden, då tål gräset lite mer torka i alla fall.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hej, hur blev slutresultatet?

• Gilla
Lanzal
  • Laddar…
Embro95 Embro95 skrev:
Hej, hur blev slutresultatet?
Besviken på mig själv att jag inte uppdaterade!

Jag skulle säga att det ändå blev lyckat, det samlas inte längre lika mycket vatten på gräsmattan på området där jag grävde ner mig. Vi la ner en markduk och la lite gårdsgrus över och sen en dräneringsslang. Denna slang täckte vi sedan med mer gårdsgrus så det borde kunna rinna vatten där.

Områden som tidigare var helt översvämmade är nu borta, visst, nu är det blött på gräsmattan men det är ju helt rimligt. Det som var förr var helt orimligt. Vattnet som rinner "ner på oss" från skogen samlas troligtvis upp i diket och rinner vidare runt min gräsmatta ner mot uppfarten. Inte blivit någon ansamling av vatten där nere heller, där ligger ju flera decimeter med grus packat så det ska nog inte kunna bli särskilt översvämmat.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Här var lite bilder innan vi la på mer grus.

• En person lägger grus i en uppgrävd markränna med fiberduk och dräneringsrör, bredvid en skottkärra på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trädgård med grönt gräs, en kant av stenar, lavendel och en uppvikt fiberduk längs kanten.
    Skapa konto
  • Grusfylld fårdränage täckt med fiberduk intill en stenrabatt med grönska och blommor, innan mer grus lagts på.
    Skapa konto
  • En dräneringsränna med textil och grus visas bredvid en gräsmatta och en bädd av stenar och växter. En skottkärra syns delvis i bilden.
    Skapa konto
  • En grusfylld dräneringsdike med fiberduk nära en blomsterbädd, förbereds för mer grus, en person arbetar bredvid skottkärra och spade.
    Skapa konto
  • Dräneringsrör placerat på grus och täckt med filterduk i en grävd ränna, omgiven av sten och gräs i trädgård.
    Skapa konto
  • Person häller grus i ett dräneringsdike med geotextilduk, i en trädgård med stenar och växter. Grusrundan rensas med en skottkärra.
    Skapa konto
  • Gilla
The Tor och 5 till
  • Laddar…
Tack för svaret och bra jobbat! Vet själv hur jävligt det kan va att gräva för hand, grävde 47m dike förra året. Dock blev det för många bollar i luften för min del och har duken, gruset och röret kvar att lägga 😅Tack igen för en intressant tråd!

• Gilla
Lanzal
  • Laddar…
Hade exakt samma, diket var där men slutarbetet tog ett tag! Tog typ 2h att fylla igen.. så inte så dyrt. Gruset kostade typ 1500kr (köpte från lokala bonden), slang 700kr och markduk donerades av svärmor. Bjöd två vänner på mat och dryck som hjälpte till!

• Gilla
Embro95 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.