H Hallerudsbo skrev:
Hos oss drog dom fiber på Berg.
Så la dom pansar rör tror jag dom kallade det över som skydd.
Så det är inga problem för dom att passera partier med berg.
Allt finns i Robust fiber hur det ska utföras, men det verkar inte följas av Open Infra enligt avtalstext ts fått så de kan ju då göra hur som helst.:thumbdown:

Redigerat:
Skriv inte på nägon uppgörelse. Kontakta en jurist vilket motparten får betala, Att grannar längre bort får vänta är inte ert problem. Detta är mina erfarenheter vid intrång från trafikverket.

• Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
G
Mötet i morse var ett skämt. 07,30 skulle grävaren prata med grannen. 08,02 dök han upp och grannen hade åkt hem.
"Idag är min lediga dag egentligen." var svaret.
Så varför bokar han själv in ett möte på en fredag om han ska vara ledig?

Flertalet kommentarer om att vi inte vill ha fibern genom skogen ignorerades och han upprepade att vi skulle korsa genom allt. Vi sa att vi kunde fälla träden närmast vägen och låta han lägga fibern i slänten där. Men det var för brant och skulle kosta för mycket att skaffa material så han skulle kunna köra där. INTE vårt problem... Det blir ett nytt möte med OpenInfra senare då de inte kom överens.

Längre söderut har han redan grävt i ett område och jag var där och mätte in ledningen (röd linje). Eller, jag mätte in spåren han lämnat där man inte såg plogfåran. Vissa områden hade han lämnat så leriga så man inte kunde urskilja något. Där är det glapp i linjen. Fastighetsgränsen mellan farsans och en annan granne går vid träden längs den blå linjen. Grannens är söderut. Det fanns utstakningar längs vägen han skulle följa, men det har han inte gjort. Vid den lilla taggen mellan husen har han ställt ett kopplingsskåp vars placering inte var godkänd.
I norr ligger fibern i dagen då det är för sankt att arbeta där för tillfället (även där har linjen ett glapp). Den ligger iaf längs en befintlig ledningsgata. Där linjen slutar i norr övergav han plogen för maskinen började sjunka ner i marken och han var tvungen att rädda sig från att köra fast.
Satellitbild som visar grävningsarbete med markeringar för fiberledning och fastighetsgränser i ett lantligt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi får se hur detta fortsätter.

Fick även höra av några släktingar att längre söderut hade någon plöjt ner fiber tidigare i år. Tvärs över några åkrar någon vecka innan midsommar och innan höet var skördat. De markägarna var inte glada!

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Maria T och 9 till
  • Laddar…
harry73
Det är galet att inte dra fibern längs vägen. Det bästa är att lägga alla samhällsfunktioner i samma stråk.
Och vad ni än skriver under, se till att inte ha något ansvar för skadad kabel

• Gilla
Staffan_V och 10 till
  • Laddar…
Den grävaren hade säkert lägst pris...
Är han kontrakterad direkt av Open Infra?
Vem har projekterat för fiber?
Vet du vem som har mandat för att ändra projektering?
Nu går jag ju enbart på vad du skriver, men den grävfirman känns inte som seriös.

• Gilla
Polyester och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det är galet att inte dra fibern längs vägen. Det bästa är att lägga alla samhällsfunktioner i samma stråk.
Vad är det som hindrar att lägga ner fiber + extra tomrör längs vägen? Extra tomrör kan fiberleverantören naturligtvis inte bekosta, men det borde vara i fastighetsägarnas intresse att det det är förberett för framtida installationer.

• Gilla
SaraMarkoSkog
  • Laddar…
P
Alti Alti skrev:
Vad är det som hindrar att lägga ner fiber + extra tomrör längs vägen? Extra tomrör kan fiberleverantören naturligtvis inte bekosta, men det borde vara i fastighetsägarnas intresse att det det är förberett för framtida installationer.
Varför kan inte fiberleverantören bekosta detta?
vill de ha kunder eller inte?
vill gräventreprenören ha jobb?
vem ska betala detta?
markägaren?
Varför då?

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vem ska betala detta?
markägaren?
Varför då?
Markägaren har förmodligen mest att vinna? För att öka värdet på fastigheten? Kanske för att få jobbet gjort med minsta möjliga tjafs?

P
Alti Alti skrev:
Markägaren har mest att vinna? För att öka värdet på fastigheten? Kanske för att få jobbet gjort med minsta möjliga tjafs?
Nja allt det där är möjligt..
Men ska dessa fram med en kabel... Då hade de fått betala detta själva om det vore på min mark... Man skulle kunna se det som minimum krav för att sen låta fibern gå över min mark...

• Gilla
Lövborgen och 2 till
  • Laddar…
P
Alti Alti skrev:
Markägaren har förmodligen mest att vinna? För att öka värdet på fastigheten? Kanske för att få jobbet gjort med minsta möjliga tjafs?
Hur tänker du med att en fiberkabel som inte är kopplad till TS fastighet skall öka på värdet på fastigheten?
skillnad vore om det var TS som skulle ha fibern installerad... Men för att gynna andra..?
Det vore bland de första gångerna jag hör talas om att fastigheten ökar i värde då...

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Hur tänker du med att en fiberkabel som inte är kopplad till TS fastighet skall öka på värdet på fastigheten?
Jag bor i en brf-fastighet. Om någon medlem på goda grunder och för egen del kräver att hens internetanslutning uppgraderas gör vi det i alla lägenheter, inte bara i denna speciella medlems lägenhet.

Alla medlemslägenheter får tillgång till den förbättrade servicen och delar på inkopplingsavgiften av kabeln. Sedan är det upp till var och en att betala för den anslutning de anser att de behöver.

Jag kan inte tro att situationen på landsbygden kan se så mycket annorlunda ut i ett 20-årsperspektiv.

P
Alti Alti skrev:
Jag bor i en brf-fastighet. Om någon medlem på goda grunder och för egen del kräver att hens internetanslutning uppgraderas gör vi det i alla lägenheter, inte bara i denna speciella medlems lägenhet.

Alla medlemslägenheter får tillgång till den förbättrade servicen och delar på inkopplingsavgiften av kabeln. Sedan är det upp till var och en att betala för den anslutning de anser att de behöver.

Jag kan inte tro att situationen på landsbygden kan se så mycket annorlunda ut på ett 20-årsperspektiv.
förklarade inte riktigt frågan... :thinking:
det går inte heller att jämföra en brf med t, ex en jordbruksfastighet... Och där ska ägaren av denna betala för att vissa 300-700 m bort vill ha fiber... Det blir en fråga om tvärtom snarare... behövs detta kabelrör så får antingen fiberbolaget ta detta eller de som vill ha fibern....

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
skillnad vore om det var TS som skulle ha fibern installerad... Men för att gynna andra..?
Givetvis ökar det inte värdet på fastigheten i detta fall. Alla laster sänker rimligtvis värdet på en fastighet. I vissa fall kanske man kan dra nytta av den infrastruktur som byggs på något sätt. Typ om någon vill bygga en väg så kanske man får det om man får påverka dragning på ett sätt som är positiv för fastigheten i övrigt. Överlag så är nog mitt råd att man ska nog vara kommunikativ när någon vill dra diverse saker över ens mark. Då kan man ju påverka utgången och man känner ju sin egen mark bäst oftast. Annars är risken att någon myndighet kör över en.

• Gilla
PNI
  • Laddar…
P
M merbanan skrev:
Givetvis ökar det inte värdet på fastigheten i detta fall. Alla laster sänker rimligtvis värdet på en fastighet. I vissa fall kanske man kan dra nytta av den infrastruktur som byggs på något sätt. Typ om någon vill bygga en väg så kanske man får det om man får påverka dragning på ett sätt som är positiv för fastigheten i övrigt. Överlag så är nog mitt råd att man ska nog vara kommunikativ när någon vill dra diverse saker över ens mark. Då kan man ju påverka utgången och man känner ju sin egen mark bäst oftast. Annars är risken att någon myndighet kör över en.
Jajemän men frågan var ju att han påstod att det höjde värdet på fastigheten... trots att denna gång inte var till TS fars hus fibern skulle utan till andra fastigheter...

Men japp man tjänar på att lyssna..
samt att diskutera.. Men det kräver även att mottagande part gör samma sak..
Vi har en annan tråd där detta med fiber diskuteras... Där man hävdar saker om en fastighetsägare... Men denne har ingen skyldighet att lämna ifrån sig mark även om man erbjuder bra betalt för den...
En del låter hellre myndigheter köra över en för att ha iallafall den orättvisan att klaga på...

• Gilla
andols123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det blir en fråga om tvärtom snarare... behövs detta kabelrör så får antingen fiberbolaget ta detta eller de som vill ha fibern....
Som markägare kan man kanske kräva att fiberbolaget samtidigt lägger ner rör för framtida infrastruktur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.