G Grayscale skrev:
Mötet i morse var ett skämt. 07,30 skulle grävaren prata med grannen. 08,02 dök han upp och grannen hade åkt hem.
"Idag är min lediga dag egentligen." var svaret.
Så varför bokar han själv in ett möte på en fredag om han ska vara ledig?

Flertalet kommentarer om att vi inte vill ha fibern genom skogen ignorerades och han upprepade att vi skulle korsa genom allt. Vi sa att vi kunde fälla träden närmast vägen och låta han lägga fibern i slänten där. Men det var för brant och skulle kosta för mycket att skaffa material så han skulle kunna köra där. INTE vårt problem... Det blir ett nytt möte med OpenInfra senare då de inte kom överens.

Längre söderut har han redan grävt i ett område och jag var där och mätte in ledningen (röd linje). Eller, jag mätte in spåren han lämnat där man inte såg plogfåran. Vissa områden hade han lämnat så leriga så man inte kunde urskilja något. Där är det glapp i linjen. Fastighetsgränsen mellan farsans och en annan granne går vid träden längs den blå linjen. Grannens är söderut. Det fanns utstakningar längs vägen han skulle följa, men det har han inte gjort. Vid den lilla taggen mellan husen har han ställt ett kopplingsskåp vars placering inte var godkänd.
I norr ligger fibern i dagen då det är för sankt att arbeta där för tillfället (även där har linjen ett glapp). Den ligger iaf längs en befintlig ledningsgata. Där linjen slutar i norr övergav han plogen för maskinen började sjunka ner i marken och han var tvungen att rädda sig från att köra fast.
[bild]
Vi får se hur detta fortsätter.

Fick även höra av några släktingar att längre söderut hade någon plöjt ner fiber tidigare i år. Tvärs över några åkrar någon vecka innan midsommar och innan höet var skördat. De markägarna var inte glada!
Det är precis så Open Infra fungerar och verkar.
De försökte göra exakt samma sak på Resarö i Vaxholm men det satte vi stopp för. I Täby drogs fiber tvärs över tomterna utan att ägarna sa emot. I flera kommuner har Open Infra bara lagt ner och likviderat det bolag som de bildat just för att gräva i deras område. Bara lämnat allt öppet och gått hem. Alla arbetare som gräver är oftast från Litauen och jobbar för väldigt låga löner och de betalar förmodligen inga sociala avgifter för dem heller. De verktyg de har är spadar o hackor. När de gräver i kommunal mark tar de oftast hjälp av lokala entreprenörer men det är ju dyrare.
Den inkopplingsavgift som man ska betala anges som en chablonsumma med rotavdrag. Helt olagligt då rotavdragen ska baseras på det arbete som görs på den egna tomten.

M Macten skrev:
Jag har egen erfarenhet av Open Infra och förläggning av fiber i skog. Open Infra lade fiber genom vår skog ( knappt 500m) för drygt två år sedan och trots ett flertal påminnelser från min sida har de ännu inte betalt ut den avtalade intrångsersättningen.
Dags att påminna?

"Hej, jag hade för mig att ni skulle dra fiber över min mark. Eftersom jag inte fått betalt förstår jag att det inte skett, så det gör inget om jag samlar ihop plastskräpet nån jäkel grävt ner där..."

• Haha
  • Gilla
Nafs nafs och 3 till
  • Laddar…
B Björn Dahlroth skrev:
Det gäller att man ska vara duktig på att skriva avtal om ledning över annans mark med dagens markägare om man ska vara säker på att det avtalet också gäller mot framtidens nya markägare vilka de nu kan komma att vara. Mark kan byta ägare ofta.
Björn Dahlroth
De etablerade fiberoperatörerna har dokument för det och som är juridiskt granskade, det som skiljer är att de har en tidsbegränsning beroende av detaljplaner alt. ej detaljplanerat område.
Sedan brukar det stå i texten att det godkända avtalet (nyttjanderättsavtal) kan användas för att söka ledningsrätt med ägarens godkännande.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det har jag tyvärr ingen aning om.

Magkänslan är att en mast står länge, och att det inte är riktigt lika stor risk att en större mast ersätter många mindre sådana som med vindkraftverk.

Med den teknik som finns just nu ser det inte ut att bli färre master. Snarare ser man behovet av att förtäta för att kunna erbjuda högre hastigheter till större områden

Men man vet ju förståss inte om det kommer någon helt ny teknik, kanske satteliter eller bautamaster ersätter mindre master helt och hållet, och på lite längre sikt och blir mindre master bara övergivna.

Det är nog bra att göra sig informerad om underhållsplanen/avvecklingsplanen för masten, om det finns någon sådan.
Ja jag ska ta kontakt igen..
Men som markägare så är man alltid orolig för saker ovan mark som under mark..
med avtal som kan ta dagar att läsa igenom och ändå missar man något..

något sker så vill man vara säker på att ens eget arsle sitter säkert...

därför är jag väldigt negativ till kablar och fundament...
vet ju att bara till denna fastighet så finns det 5 opluggade vattenledningar som kommunen grävde av när de skulle bygga skidbacken...
De är lervälling varje år på sina ställen... :crysmile:

Till ursprungsfrågan.
Om man nu tillåter grävning i skogen, måste man då inte också överlåta marken som det grävs på?
Jag tänker på om det behövs service på kabeln t.ex. Då behöver man räkna in det i förlusten av framtida bruk av marken.

P
A Arne_Planka skrev:
Till ursprungsfrågan.
Om man nu tillåter grävning i skogen, måste man då inte också överlåta marken som det grävs på?
Jag tänker på om det behövs service på kabeln t.ex. Då behöver man räkna in det i förlusten av framtida bruk av marken.
får inte växa skog iallafall ovanpå... :thumbdown:

Men detta är ju redan avhandlat tidigare i tråden, konsekvensen av nyttjanderättsavtal.

Mamma Mia, vad många som skriver en massa irrelevant här. Det är väl TS fråga som ska besvaras inte massa annan skit.
Nåväl, För att någon ska tillåtas gräva på din mark så ska det finnas en skriftligt avtal om sträckning, djup mm samt annat som är relevant, och givetvis hur stor ersättningen skall vara. Räkna dock inte med någon hög ersättning, det går inte att få ut några fantasisummor. Om ni inte kommer överens så får motparten gå till lantmäteriet. De gör då en utredning där du är med som part och sedan beslutar de om hur det hela ska få göras. Nytta kommer att vägas mot intrånget och tro inte att du har mycket att säga till om. Ersättningsnivåer beslutas, och det blir förmodligen mindre slantar än om ni kommer överens utan att blanda in LM. När hela projektet är klart så beslutas om ledningsrätt och notera att du kommer att vara förhindrad att nyttja marken utan att ta hänsyn till ledningen.

G Grayscale skrev:
Mötet i morse var ett skämt. 07,30 skulle grävaren prata med grannen. 08,02 dök han upp och grannen hade åkt hem.
"Idag är min lediga dag egentligen." var svaret.
Så varför bokar han själv in ett möte på en fredag om han ska vara ledig?

Flertalet kommentarer om att vi inte vill ha fibern genom skogen ignorerades och han upprepade att vi skulle korsa genom allt. Vi sa att vi kunde fälla träden närmast vägen och låta han lägga fibern i slänten där. Men det var för brant och skulle kosta för mycket att skaffa material så han skulle kunna köra där. INTE vårt problem... Det blir ett nytt möte med OpenInfra senare då de inte kom överens.

Längre söderut har han redan grävt i ett område och jag var där och mätte in ledningen (röd linje). Eller, jag mätte in spåren han lämnat där man inte såg plogfåran. Vissa områden hade han lämnat så leriga så man inte kunde urskilja något. Där är det glapp i linjen. Fastighetsgränsen mellan farsans och en annan granne går vid träden längs den blå linjen. Grannens är söderut. Det fanns utstakningar längs vägen han skulle följa, men det har han inte gjort. Vid den lilla taggen mellan husen har han ställt ett kopplingsskåp vars placering inte var godkänd.
I norr ligger fibern i dagen då det är för sankt att arbeta där för tillfället (även där har linjen ett glapp). Den ligger iaf längs en befintlig ledningsgata. Där linjen slutar i norr övergav han plogen för maskinen började sjunka ner i marken och han var tvungen att rädda sig från att köra fast.
[bild]
Vi får se hur detta fortsätter.

Fick även höra av några släktingar att längre söderut hade någon plöjt ner fiber tidigare i år. Tvärs över några åkrar någon vecka innan midsommar och innan höet var skördat. De markägarna var inte glada!

Markägarna med åker ska skadeanmäla skridtligt till operatören, samt skicka samma anmälan som bilaga i anmälan om skada till lantbruksförsäkringsbolaget, de kan ha förstört täckdikning och då ska de återställa dvs göra om täckdikningen där det har skadats. Även om den är gammal, ofta just vid grävning det lilla som funkade med gammal täckdikning förintas.

Och naturmark kan inte ersättas eller bli densamma efter grävning, träd får inte växa. Så de ska i första hand dra i invid men bakom bakslänt av vägdike eller motsvarande tänkt vägdike där spdant salnas (det kan behövas i framtiden). Och de kan trycka ledning där det inte är berg, kan vara billigare än passage i svår terräng.

P
M merbanan skrev:
Som tur är så är snart fibertekniken mogen nog för dig också ;).
Jo säkert..
börjar jag höra mer positiv från grannar och kunder så..

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Tråd städad
Kom ihåg, ett ämne -en tråd
/Mats
Moderator

• Gilla
Allt-i-alloMarion och 2 till
  • Laddar…
M Macten skrev:
Jag har egen erfarenhet av Open Infra och förläggning av fiber i skog. Open Infra lade fiber genom vår skog ( knappt 500m) för drygt två år sedan och trots ett flertal påminnelser från min sida har de ännu inte betalt ut den avtalade intrångsersättningen.

Enligt vårt avtal skulle fibern läggas enligt Robust fiber men detta skedde aldrig och på de värst ställena ligger fiber i dagen fullt synlig. När jag genomförde ledningsbesiktningen med projektledaren från Open Infra rykte han bara på axlarna och så att om någon kör av den får väl någon laga den...

Innan jag skrev på avtalet med Open Infra var de mycket samarbetsvilliga och svarade snabbt på mail, nu går det inte att få kontakt med dem. Söker man lite på nätet om Open Infra (Stadsnätsbolaget, Öppna Stadsnät, Svensk Infrastruktur) så har de extremt dåligt rykte. De byter namn på företaget med jämn mellanrum kanske pga av att de har så dåligt rykte.

Så mitt råd är att ha så lite med Open Infra att göra som möjligt, skriv inte på något. Om de ska dra fibern över din mark så tvinga dem att söka ledningsrätt från Lantmäteriet.
MÅSTE TYVÄRR BARA HÅLLA MED ER. Vi hade kontrakt med Open Infra, som hette någonting helt annat när vi tecknade avtal. Avtalet sa att vi skulle ha fungerande användbar fiber senast 24-28månader från att vi tecknat avtal. När vi efterfråga start datum dryga 1.5år efter avtal och eller leverans av fiber fanns det tyvärr inga sådana datum ännu. Att vi ville häva avtalet då dem inte kan enligt kontrakt leverera, fick vi till oss att vi blir betalningsskyldiga minst 25% av totalsumman pga av den redan projekterade/planerade jobbet.
Sökte runt lite, hörde med kommun konsumentvägledare, talade om för oss vad exakt vi kunde skriva till dem i ett mejl, då dem inte svara i telefon.
Vilka vi haft kontakt med och att vi kostnadsfritt nu vill häva kontraktet på beställning av fiber som dem inte kan, kommer att kunna leverera fiber till oss innan 36månader hunnit gå, som brukar kunna va den godkända marginalen från påskrivet kontrakt till en levererad fungerande produkt.
Då fick vi mejls svar att dom bara ville ha bekräftelse att uppsägning, hävning av kontrakt va verkligen det vi ville göra. Bekräftade i ett mejl att ja, vill vill avsluta kostnadsfritt enligt kontrakt fibernätsbeställningen, då dem inte kan/kommer att kunna leverera då startdatum inte ens finns ens I snar framtid.
Klart.
Men OPEN INFRA och eller någon annan aktör skall vid påbörjad arbete ha samtliga projektering ritningar, tillstånd, överenskommelser och dokument klara. Och har dom inte det, DÅ SKULLE JAG INTE GODKÄNNA NÅGOT på min mark. Finns anledningar VARFÖR de inte får/kan få lov på vissa saker, som åkermark och någons levebröd att gräva i och å så vidare, å få äga nyttjanderätten för de ytor där fiber grävs ner, för det bara inte ska bli så. Och har de inte nyttjanderätt, redan godkända sträckor och eller höjd och djup, då ska inte några 'hafsiga överrenskommelser' göras med någon makinist, arbetare eller så. Isåfall Ska det gå rätt till, allt ska finnas pränta på papper med samtliga godkännande och underskrifter och även godkännande eoch registrerade hos lantmäteriet och eller SGU, för även om det är en egna mark osv, KAN något "hemligt" och eller annat KANSKE ligga djupare ner i marken, som man då får, bör ansöka om att få gräva på viss djup, även om det är ens egen mark, då vissa djup å åtgärder 'kräver' staranmälan och eller annat.. Regler å kontrakt finns för allas säkerhet.
Att maskinisten INTE Vill schakta/bygga I en slänt, kan ju inte han bestämma och eller få ändra efter eget bevåg. Det BÖR finnas och även kanske finns ritningar/bygghandlingar, som säger var och såvidare.
Då är det DET som Gäller och SKULLE DET INTE finnas några ritningar/bygghandlingar, har de troligen INTE fått igenom det med Trafikverket och eller markägaren på andra sidan vägen och försöker få någon stackare som i detta fall en skogsägare med marken närmast att godkänna muntligt, något hafs "kontrakt" ute på fält, som i slutändan ändå inte blir bra för någon, å bara skapar bekymmer. Be dem höra enligt projektering, kontrollera med Trafikverket VARFÖR dem inte godkände rör med fiber intill /nära vägen, deras mark exempel. Då Trafikverket inte brukar vilja äga alltför mycket "mark i onödan".

Maskintok skrev:
Inte, kraftmatningen till mina grannar går genom skogen i alla fall. Den grävdes ner innan jag flyttade hit, så jag vet inte exakt sträckning. Men det finns ingen ledningsgata genom skogen.

Maskintok skrev:
INGET ANNAT för den delen heller eller allt för nära ledningen, som sagt då har open Infra nyttjanderätten där ledningen ligger å ägaren får inte gräva/plantera något ens I närheten, som kan orsaka skador och eller annat på deras rör/ledningar

A Allt-i-alloMarion skrev:
INGET ANNAT för den delen heller eller allt för nära ledningen, som sagt då har open Infra nyttjanderätten där ledningen ligger å ägaren får inte gräva/plantera något ens I närheten, som kan orsaka skador och eller annat på deras rör/ledningar
Hum, efter några genom skogen så är det väl i de flesta fall fullt av frösådd sly!:)
Och jag har inte i någon avtalstext eller ledningsrätt sett att markägaren ska slyrensa för nedgrävd ledning i skogen.
Än mindre att en ledningsägare skulle komma och slyrensa, har bara sett det för luftledning el.
Så efter 30år så växer det säkert fin ungskog på de här platserna.:crysmile:

• Haha
Allt-i-alloMarion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.