ajdå! men ändå, 17 villor på den matningen och inte mer balans än så i faserna så det blev 330V??
jaja alla har väl modärna enfasspisar numera... ja och alla låg väl på samma fas och gick på full sula...
om nollan från trafon skulle lossna här i byn skulle det nog knappt märkas.. många metallelar kopplade till PE och vi lantisar belastar faserna jämnare då vi har gamla 380v spisar..

Mikael_L
Jag tycker det låter märkligt att kabelbränder blev resultatet ...

Förstörd inkopplad utrustning och ev brand i denna, ja ... men kabelbränder :confused:
1. Isoleringen ska väl klara minst 500V, alltid?
2. Högre strömmar kan det bli, men så liten marginal tycker jag inte det borde vara...

Nu är det ju en Aftonbladetartikel så tillförlitligheten i detaljinformationen är kanske inte strålande...:rolleyes:

Håller med pefo :p

Tror nog inte det är serviserna till alla 17 kåkarna som brunnit utan snarare en enstaka vid skåpet, sen var det utrustning i husen som gick åt.

ja och att de skriver 220V är ju ännu ett tecken på desinformerade journalister.
alla kablar har förhoppningsvis säkringar av adekvat storlek så det var nog apparater som började brinna.. tänk vilka beröringsspänningar det måste ha blivit på jordade apparater! tur ingen strök med, kunde ju lika gärna vart 10 frugor som lagade mat på spisen och diskade samtidigt.. hade det vart hemma hos mig så hade nog spisen och diskbänken svetsats ihop av gnistorna emellan, då de står jämte varann med metallisk kontakt.

tänk vad mycket säkrare om det skulle vara krav på egna jordtag kopplade till PEN i varje hushåll!! då skulle det ju vara 17 jordtag i detta fall som tog hand om felströmmarna och då skulle inget hända!
jag går ju ganska säker för nätägarens sista jordtag på min ledning är 3 stolpar före mig, och jag har även ett eget jordspett vid garaget kopplat till PEN skenan.

Well, yes.. det beror ju lite på var nollan släpper. Är det på transformatorn så hjälper inga jordtag i världen. Men visst, annars är det en bra idé.

mycke_nu skrev:
Well, yes.. det beror ju lite på var nollan släpper. Är det på transformatorn så hjälper inga jordtag i världen. Men visst, annars är det en bra idé.
Anslutna apparater lär väl fortsätta brinna, men man slipper att bli "electrocuted" iaf.

TT-system verkar vara standard i sydeuropa.
Tyvärr är inte alltid kvaliteten bra på det lokala jordtaget i torr sandjord

Säkrast av allt torde lokalt jordtag samt isolationstranformator vara, ev med nollfelskontroll. Frågan är hur säker man behöver vara.

Med fullgod potentialutjämning ska det inte bli några farliga beröringsspänningar även om PEN släpper. Däremote kan utrustning gå sönder eller börja brinna. Ett överspänningsskydd hade löst det problemet.

Ang. lokala jordtag så har de för och nackdelar i ett TN-C-S-system (ökande vagabonderande jordströmmar t.ex.). I rena TN-S är det oftast en bra idé med multippeljordning av PE.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=837146

En lite längre artikel om händelsen, även den med lite konstiga "fakta", som att "strömstyrkan ökade till 380V" och "strömspänningen så stor att kablarna blev överhettade och tog eld".

snaggletooth skrev:
Anslutna apparater lär väl fortsätta brinna, men man slipper att bli "electrocuted" iaf.
haha

electrocuted skrev:
haha
Den bjuder jag på :)

master_mimer skrev:
TT-system verkar vara standard i sydeuropa.
Tyvärr är inte alltid kvaliteten bra på det lokala jordtaget i torr sandjord
jo men vid TT så går det bara 3 faser och nolla till huset, jorden hämtas ur marken.
jag tycker fortfarande vi ska ha TN men komplettera med jordtag vid varje konsument.. det ger ju skydd mot "grillning" av konsumenterna vid såna här fadäser..

Nånting konstigt verkar ha hänt iaf, tror inte man kommer få reda på vad genom tidningsartiklarna de är nog mest ute att förenkla och överdriva. 17 kablar lär ju inte ha börjat brinna iaf då dessa är avsäkrade i skåpet såvida inte något slagit spik där istället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.