Ska koppla in GSM styrning i stugan med hjälp av Ontech GSM 9025 men vill även kunna koppla förbi men en manuell brytare om Ontech slutar fungera? Problemet är att jag styr även golvvärme med kontaktor samtidigt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om jag förstår funktionen rätt så vill du alltså antingen ha "nattsänkning" på elradiatorerna eller full kräm till både elradiatorer och golvvärme?
Den extra brytare du vill ha, som inte är inritad, ser jag inte riktigt syftet med. Den måste ju manövreras på plats och då GSM-pucken gått sönder, vilket den inte ska göra varje dag, så kan du väl lika gärna använda en skruvmejsel?
För övrigt bör du hålla isär gruppledningarna. Det framgår inte av schemat så det har du kanske redan tänkt på. Eftersom nollan till kontaktorn kommer från radiatorgruppen så bör kontaktorn manövreras med en fas som tillhör radiatorgruppen. Golvvärmen tillgör förmodligen en annan grupp? Dvs den L2 du har på bild vid kontaktorn ska troligen säras så att 1 matas med fas från golvvärmegruppen. Dokumentation/uppmärkning kan vara på sin plats så att man vet hur man gör hela kretsen strömlös.
Den extra brytare du vill ha, som inte är inritad, ser jag inte riktigt syftet med. Den måste ju manövreras på plats och då GSM-pucken gått sönder, vilket den inte ska göra varje dag, så kan du väl lika gärna använda en skruvmejsel?
För övrigt bör du hålla isär gruppledningarna. Det framgår inte av schemat så det har du kanske redan tänkt på. Eftersom nollan till kontaktorn kommer från radiatorgruppen så bör kontaktorn manövreras med en fas som tillhör radiatorgruppen. Golvvärmen tillgör förmodligen en annan grupp? Dvs den L2 du har på bild vid kontaktorn ska troligen säras så att 1 matas med fas från golvvärmegruppen. Dokumentation/uppmärkning kan vara på sin plats så att man vet hur man gör hela kretsen strömlös.
Klicka här för att svara

