451 läst ·
14 svar
451 läst
14 svar
Onödiga fobier
Moder natur har begåvat oss med fobier, som ska skydda oss mot oss själva.
Så moder natur litar inte på våran intelligens, ett klokt val. Men ibland går det lite till överdrift.
Är det nån som hört talas om rörfobi? Men tar spjärn för att inte sugas ner, i det pyttelilla röret. En slags svindel. Och hur lever ni med eran rörfobi?
Så moder natur litar inte på våran intelligens, ett klokt val. Men ibland går det lite till överdrift.
Är det nån som hört talas om rörfobi? Men tar spjärn för att inte sugas ner, i det pyttelilla röret. En slags svindel. Och hur lever ni med eran rörfobi?
Nej verkligen inte.P PerOF skrev:Moder natur har begåvat oss med fobier, som ska skydda oss mot oss själva.
Hur hanterar du den?
Den här tråden handlar om onödiga fobier.M marka skrev:
Men tack i alla fall.
Man kan stampa i marken, så känner man sig mera trygg. Känn under kylskåpet också, så ingen gömmer sig där!
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 133 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 133 inlägg
Jag är inte höjdrädd, brukar jag säga. Men jag gillar inte att transportera mig till höjden på vinglig stege. Häromkvällen tittade jag på en snubbe på youtubes som friklättrade till toppen av en hög telemast (2000fot?). Fick både handsvett, och sug i magen av det.
Så inte att ramla ned när jag lägger om tak, utan att ramla från himlen tillsammans med nån annan som bevisligen klarar sig och kan ladda upp filmen med voiceover.
Så inte att ramla ned när jag lägger om tak, utan att ramla från himlen tillsammans med nån annan som bevisligen klarar sig och kan ladda upp filmen med voiceover.
Jaa, och flesta känner mera rädsla på låg höjd, när de har marken i nära i sikte.Karrock skrev:
Jag är inte höjdrädd, brukar jag säga. Men jag gillar inte att transportera mig till höjden på vinglig stege. Häromkvällen tittade jag på en snubbe på youtubes som friklättrade till toppen av en hög telemast (2000fot?). Fick både handsvett, och sug i magen av det.
Som jag förstår definitionen av fobi är alla fobier onödiga. Det är liksom själva betydelsen av ordet.P PerOF skrev:
En definition:
"En fobi är en intensiv, överdriven och irrationell rädsla för ett visst objekt, djur eller en specifik situation som i sig inte är farlig."
Nej, definitionen av Fobi lyder "Fobi är grekiska och betyder stark skräck"O skrev:
Detta svar fick jag när jag skickade texten "Fobi -ia" till Goggle. Jag har nämligen fobi för ai! En nödvändig fobi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 931 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 931 inlägg
Det kan mycket väl stämma att det är den ursprungliga grekiska betydelsen av ordet, men det är inte så det används i sjukvården utan där har det fått en mer specifik betydelse.P PerOF skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 526 inlägg
Det finns ingen anledning till höjdskräck (säger jag som blir höjdrädd på dörrmattan).
Ramlar man från hög höjd händer ingenting. Först när man kommer till riktigt låga höjder eller marknivån händer det saker.
Ramlar man från hög höjd händer ingenting. Först när man kommer till riktigt låga höjder eller marknivån händer det saker.
Har du ingen bättre källa förstår jag att du har missuppfattat saken.P PerOF skrev:
Det svaret får inte jag. Inte heller om jag skrev "-ia". Varför skrev du "-ia"?P PerOF skrev:
Beklagar din fobi. Hoppas den kan hanteras. Att stark skräck är nödvändigt för dig låter jobbigt.P PerOF skrev:
1177 om fobier:
"Det är inte alla fobier som behöver behandlas. Du avgör själv om din fobi utgör ett hinder för dig att leva det liv du vill."
Klicka här för att svara