Jag funderar på om jag kan klara mig utan denna gizzmo från Bridge city toolworks eller om den är helt onödig. Vad tycker ni?
/B
 
Satan vilket överpris. Känns som onödig för nästan 300 Sterling!
 
Jag vet inte vad du ska använda den till, men jag skulle kika på någon av dom engelska firmorna som pysslar med modellengineering under mätverktyg:

arceurotrade
chronos
warco
 
Tyresö
Är det någon som förstår vad den ska användas till. Jag förstår att den mäter vinklar, men vid vilket tillfälle i ett skapande använder man en sån och hur använder man den?

Jag tycker mer det ser ut som något man ställer på bokhyllan i vardagsrummet.
 
Tyresö skrev:
Är det någon som förstår vad den ska användas till. Jag förstår att den mäter vinklar, men vid vilket tillfälle i ett skapande använder man en sån och hur använder man den?

Jag tycker mer det ser ut som något man ställer på bokhyllan i vardagsrummet.
Ledsen att säga det, men jag tror du klarar dig utan. Du kan anväda den för att helt säkert få fram rätt vinkel, Men nör du sedan bygger finns det i huvudsak två tillfällen:

  • Det du skall sätta ihop skall sitta ihop i exakt 90 grader och sitter ihop på fler ställen. Detta bestäms när du limmar under press. Vid det tillfället riskerar felet att bli villt större än instrumentet du använde, och din motåtgärd är hårda vinklar, triangelmätning och flytt av limknektar. Ingendera passear dig inom noggrannheter som motiverar verktyget.
  • Det du skall sätta ihop är ben eller liknande. Du kan fästa varje sak för sig. Du kommer troigen att ha gjort dem så att de har en viss form. Det är mer viktigt att skrven inte syns än att de håller på 100-delar rätt vinkel.
Så vad instrumentet ger dig är en trygghet vid kanpning/hyvling, och en inre tillfredställelse, men inget du har nytta av vid sammanfogning och därmed slutresultat.

--- Mats ---
 
Fantastisk produkt en sådan vill jag ha. Men till det priset tänker jag inte köpa den tyvärr

Mvh Pär H
 
Hej! Verktyget ser rätt användbart ut tycker jag, priset avskräcker dock...

Det borde väl dock gå att bygga detta rätt enkelt? Det är ju i princip bara ett gångjärn som man fäster skjutmåttet på och kombinerar med lite matematik...

/fth
 
Tyresö
Mats Bengtsson skrev:
Ledsen att säga det, men jag tror du klarar dig utan. Du kan anväda den för att helt säkert få fram rätt vinkel, Men nör du sedan bygger finns det i huvudsak två tillfällen:

  • Det du skall sätta ihop skall sitta ihop i exakt 90 grader och sitter ihop på fler ställen. Detta bestäms när du limmar under press. Vid det tillfället riskerar felet att bli villt större än instrumentet du använde, och din motåtgärd är hårda vinklar, triangelmätning och flytt av limknektar. Ingendera passear dig inom noggrannheter som motiverar verktyget.
  • Det du skall sätta ihop är ben eller liknande. Du kan fästa varje sak för sig. Du kommer troigen att ha gjort dem så att de har en viss form. Det är mer viktigt att skrven inte syns än att de håller på 100-delar rätt vinkel.
Så vad instrumentet ger dig är en trygghet vid kanpning/hyvling, och en inre tillfredställelse, men inget du har nytta av vid sammanfogning och därmed slutresultat.

--- Mats ---

Tack för svaret! Låter som att den är oumbärlig när man ska snickra specialtillverkade möbler eller träbåtar - alltså kommer jag troligtvis aldrig ha användning för en sån, annat än som ett prydnadsföremål i bokhyllan. Och inte ens det, pga inköpspriset.
 
Alla verktyg är per definition oumbärliga. De är ju verktyg.

Däremot så kan man ju ställa sig frågan om man verkligen behöver mäta vinklar så noga. Kan man arbeta med sådan precision? Kan man kapa så precist? Är materialen man arbetar med så precisa över tiden? Jag misstänker att sådan precision kräver CNC-maskiner, och då har man ändå inte behöv av den, för då förser maskinen dig med precisionen.
 
Verktyget är ju både intressant och vackert. Det väcker onekligen ett visst habegär. Nyttan, förutom en "piece of conversation", är jag tveksam till. Ett planblock i diabas, en sinusvagga och en passbitssats ger högre precision och delarna går att ha till andra saker. (Ett diabasblock skulle jag gärna vilja ha) Jag kan egentligen inte se något användningsområde till den där prylen.
 
Håller med mattiasp.

Man måste ha en fruktansvärt stadig såg, festool går nog bort. Man kan inte lämna bitarna till dagen efter, det går garanterat att mäta vinkelfel på en 45 graders gering så då är det bara att börja om.

Snygg var den, på väggen ovan TV:n, men då protesterar nog frun.

Protte
 
Hej igen alla forumvänner.
Jag bekänner härmed att mitt habegär fick mig att beställa en..... (Firman har gått bra ett tag)
Ska ha den till att reklamera alla mina fantastiska fasta vinkelhakar som inte är i avsedd vinkel. Skämt åsido. Har kommit över en italiensk gersåg med en ziljon tänder i klingan. Den väger nog 25 kg och har ingen teleskop förstås. Men med den rätt justerad med AngleMaster hoppas jag kunna göra geringar av 4-6-8-hörningar med snortäta fogar.
Dom är grymma på att väcka habegär de där amerikanars. Det som triggade mig var det där att man vill VETA att justerbordet, anhållet mm är exakt i vinkel.

OK, har en bekännelse till. Bokade upp mig på en Jointmaker Pro,:blushing:. Har kommit över en kubikmeter med både plank o bräder med gammal teak, mahogny, pockeholtz, päron, masur mm mm för en spottstyver. Så nu är planen att jag ska börja producera smyckeskrin igen. Det är grymt kul. Inte så lukrativt kanske men det är roligt och omväxlande att jobba i små format med ädla bitar av trä. Då tror jag JMP kommer att vara överlägsen. Och med AngleMaster som inställningsverktyg kan de små fogarna bli riktigt täta.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.