6 764 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Online UPS för ADSL model eller fiberkonverter + router? Fläktlös?
Sida 1 av 2
Online är ju en sådan som hela tiden gör en egen sinusvåg , vilket gör att det EJ blir något avbrott på några millisekunder.
Jag är rädd att modemenet och routern startar om vid ett sådant kort brott, eller kanske det funkar? någon som har UPS på modemet?
Jag är rädd att modemenet och routern startar om vid ett sådant kort brott, eller kanske det funkar? någon som har UPS på modemet?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Online förstår jag inte heller men i stort så funkar väl vilken UPS som helst, den behöver ju inte vara så där jättekraftig. Ska man däremot koppla in en NAS så är det viktigt att dom är kompatibla med varandra så att NASen stänger ner när batteriet börjar ta slut.
Online-UPS är en sådan som levererar spänning helt "sömlöst", enkelt förklarat så omvandlas kontinuerligt inkommande AC till DC och sen tillbaka till AC. Och detta sköts av ganska sofistikerad elektronik, till skillnad från en Offline-UPS, där sköter ett relä omkopplingen mellan nät-AC och AC från batterikraft (via en enkel omvandlare byggd med en vanlig järnkärnetrafo), detta sker inte helt avbrottsfritt, men dock tillräckligt för de flesta elektronikprylar.
En Online är åtskilliga gånger dyrare än en motsvarande Offline och hittas normalt bara i t.ex. serverhallar och då oftast i lite större format.
Så för dig gäller nog en Offline-UPS. Kolla mycket belastning du har och vilken drifttid som behövs.
http://www.dustinhome.se/xgroup/18336/ups/?sortby=Price.PriceExclVAT asc
Själv håller jag APC högst, de gör i regel väldigt robusta saker.
En Online är åtskilliga gånger dyrare än en motsvarande Offline och hittas normalt bara i t.ex. serverhallar och då oftast i lite större format.
Så för dig gäller nog en Offline-UPS. Kolla mycket belastning du har och vilken drifttid som behövs.
http://www.dustinhome.se/xgroup/18336/ups/?sortby=Price.PriceExclVAT asc
Själv håller jag APC högst, de gör i regel väldigt robusta saker.
Redigerat:
Online är vad det heter. Alltid "ON" dvs inget avbrott mellan batteridrift och nätbortfall, då UPSen alltid matar din last via växelriktaren. Offline har ett avbrott mellan nätbortfall och batteridrift. Oftast under 500millisekunder. Varierar med tillverkare.
Alla UPSer bör ha en fläkt för kylning av växelriktare. Jag hade aldrig köpt en UPS utan fläkt. Då jag jobbar med just UPSer hade jag inte heller köpt en billig APC, då de har lite dåligt rykte bland IT-folk på företagen jag servar. Har även ersatt många APC med produkter från min firma.
UPSen du är ute efter har interna batterier. Behöver du t.ex. 2000VA/1600W så får du batteritiden därefter, oftast ca 5 minuter vid full last. Lägger du på lite pengar och köper en som klarar t.ex. 4000VA/3200W så får du längre backuptid om du bara kör med dina 1600W. Den slanten är kanske värd mycket vid ett avbrott, så du hinner stänga ner dina datorer på ett säkert sätt.
Priser går att leta upp på nätet, har du möjlighet att köpa via någon elfirma, har de säkert rabatt på UPSerna.
Per
<edit> Hade aldrig lagt min dator på en offline maskin. Pga avbrottet, som kan få datorn att hicka till, samt en offline har oftast sämre sinuskurva ut, nästan åt fyrkantshållet, just eftersom den tekniken är enklare och billigare.
Per
Alla UPSer bör ha en fläkt för kylning av växelriktare. Jag hade aldrig köpt en UPS utan fläkt. Då jag jobbar med just UPSer hade jag inte heller köpt en billig APC, då de har lite dåligt rykte bland IT-folk på företagen jag servar. Har även ersatt många APC med produkter från min firma.
UPSen du är ute efter har interna batterier. Behöver du t.ex. 2000VA/1600W så får du batteritiden därefter, oftast ca 5 minuter vid full last. Lägger du på lite pengar och köper en som klarar t.ex. 4000VA/3200W så får du längre backuptid om du bara kör med dina 1600W. Den slanten är kanske värd mycket vid ett avbrott, så du hinner stänga ner dina datorer på ett säkert sätt.
Priser går att leta upp på nätet, har du möjlighet att köpa via någon elfirma, har de säkert rabatt på UPSerna.
Per
<edit> Hade aldrig lagt min dator på en offline maskin. Pga avbrottet, som kan få datorn att hicka till, samt en offline har oftast sämre sinuskurva ut, nästan åt fyrkantshållet, just eftersom den tekniken är enklare och billigare.
Per
Redigerat:
Nu har jag ingen direkt erfarenhet av lite större modeller, däremot APC's Back-UPS Pro-modeller finns ett antal (den äldsta är sent 90-tal) utspridda på industrigolvet för enskilda arbetsstationer och annan utrustning, byter bara batterier med jämna mellanrum. Har haft några av Eatons mindre modeller (kommer inte ihåg vilka), men de har bara hängt med några år, sedan slutar de att ladda batterierna.
Och i larmet sitter det en egen batteribackup, så du behöver alltså antagligen inte ansluta själva larmet till UPSen?
Min (ödmjuka) åsikt är, att det viktiga är en online UPS runt, 300-600VA. Snaggletooth tycker om APC, jag har lite agg till APC. Lite som vilket lag som är bäst...
Ta en online, och ta en som passar din plånbok. Köper du överkapacitet, får du längre backuptid. Det är väl det rådet jag kan ge dig. Lycka till
Per
Min (ödmjuka) åsikt är, att det viktiga är en online UPS runt, 300-600VA. Snaggletooth tycker om APC, jag har lite agg till APC. Lite som vilket lag som är bäst...
Ta en online, och ta en som passar din plånbok. Köper du överkapacitet, får du längre backuptid. Det är väl det rådet jag kan ge dig. Lycka till
Per
Vad får den kosta?