Kolla på att byta bank när du ändå håller på, då bör du kunna hitta en bank som kan låna den summan du vill och kanske till en bättre ränta. Har för mig SBAB tittade på Boolie när vi la om lånen för några år sen och de frågade även rakt ut om vi ville låna mer när vi bytte bank.

• Gilla
Keki och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min bank litade på mäklarens värdering vid lånelöfte så inte alltid säkert, SEB
Vår bank gjorde en första värdering av vår villa i Stockholm, men sa att det det var fritt fram för oss att göra en egen värdering med hjälp av legitimerad mäklare. Vi vände oss till en mäklare som gjorde en betydligt högre värdering som banken godtog utan diskussion.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Grillen Grillen skrev:
Nordea har ett eget värderingsverktyg som går på historiken och statistik i området, så man behöver inte blanda in en mäklare som oftast kostar pengar.
Jaså? I vilket fall så ville vår lånehandläggare på Nordea ha in en värdering från en mäklare på vårt nybyggda hus nu i somras.

S Strontus skrev:
Jaså? I vilket fall så ville vår lånehandläggare på Nordea ha in en värdering från en mäklare på vårt nybyggda hus nu i somras.
Vi löste detta problem på ett bra sett på mitt jobb/företag.
Bankmannen fick gratis låna och segla med vår båt i Greklands övärld,
och vi fick inga frågor om vad vi skulle ha pengarna till när vi ville låna till hus m.m. :)

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Blodpudding och 4 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi löste detta problem på ett bra sett på mitt jobb/företag.
Bankmannen fick gratis låna och segla med vår båt i Greklands övärld,
och vi fick inga frågor om vad vi skulle ha pengarna till när vi ville låna till hus m.m. :)
är det vad förhandlingsexperter kallar för win-win?

N noone70 skrev:
är det vad förhandlingsexperter kallar för win-win?
Eller kanske det heter skatteplanering :cool:

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Kolla med banken först. När vi lade om lånen senast så hade den en egen "datavärdering" som för vår del var väldigt fördelaktig.

Hade låtit en lokal mäklare med bra koll på området göra en värdering utan att besöka oss, den var ganska försiktig men helt gratis. Bankens egen värdering översteg den med nästan 20% så vi hade ingen praktisk nytta av den.

Stod inför liknande situation inför takbyte, dock har jag inte ägt huset speciellt länge men köpte i rätt tid och med lite lyckosam värdeökning räknade jag med att få in taket + lite till i en ny värdering. Pratade med min bank och de ville ha en muntlig uppskattning från en mäklare av värdeökning av huset efter min renovering och jag fick det till att det skulle öka minst takets värde, troligen lite till. Muntlig överenskommelse med banken (i annat fall hade jag alltid kunnat lösa det på annat sätt om de skulle trilska) och efter det byttes taket och därefter värderade mäklare och jag fick in det i lånet + att det gått upp 300k till utöver kostnaden för taket.

Jag har en väldigt bra kontakt på min bank som jag utan problem kan bolla med, så mitt förslag till dig är att prata med din banktjänsteman och diskutera, bäst är om du kan värdera efteråt eftersom du får betala för värderingen och dessutom kan de trilskas med den "nya" 5-års regeln som säger att du inte får värdera om inom 5 år om du inte gjort en omfattande förändring av huset som innebär en väsentlig värderökning (kanske kommunalt VA innebär detta - men värderingen kostar fortfarande pengar).

S Stegalos skrev:
Hej!

Jag sitter i ett område (värmdö-krokarna) där det kommer börja byggas kommunalt VA från årsskiftet, detaljplan osv e klubbat sedan en tid tillbaka.

Mitt banklån har jag uppdelat på två lika stora delar som jag tidigare haft att bindas om vid olika tidpunkter men nu så kommer båda löpa ut vid samma datum i december.
Just nu är min belåningsgrad nästan exakt 70% och senaste värderingen gjordes för ca 4 år sedan pga bodelning. Tror inte (minne ej exakt) att jag skickade värderingen till banken då den mest gick till bodelningsjuristen. Då värderades den till 2,9 efter lite tjaffs så klart (då exets värdering visade på 3,2 av en mäklare som suktade efter få sälja).

Inför kommunalt VA så tar kommunen glada 250k o sen räknar jag med ytterligare 100-150 på min sida.

Områdets värde på husen som går har ökat snabbt, gör lite sådana på kul värderingar via booli som brukar visa mellan 3,5-4 sista 1-2 åren. Min egna känsla är väl ca 3,5 +/-150k kanske.

Hur som helst. Då lånen löper ut och jag samtidigt skulle vilja se om jag kan få låna mer för just den kommunala VA utbyggnaden sitter jag med en hel del funderingar som jag börjat nysta i. Vad ska man tänka på om man gör en ny värdering? hur är den giltig för olika banker? Kan det möjliggöra att jag sänker min belåningsgrad till t.ex. 60% och kan få låna för kommunala VA? Bör man göra värderingen före eller efter och ansöka om lån, att göra föra känns i mina tankar som smart för att kunna även kolla andra banker o flytta allt om så behövs.
Har någon några visa ord kring detta vad jag ska tänka på osv så enormt välkommet!

MVH
Micke
Jag är också Värmdö-bo och vi fick kommunalt VA för några år sedan. Jag rekommenderar dig att välja entreprenör med omsorg till din egen anslutning mellan huset och anslutningspunkten vid vägen. Det finns mycket pengar att spara där. Eftersom vi hade hund på den tiden, kom jag i kontakt med många grannar på mitt område och passade på att fråga vem de hade anlitat, vad det hade kostat och om de var nöjda. En entreprenör tar betalt PER METER, när alla andra tar betalt PER TIMME. Då kan han tjäna 60.000 kr på att gräva ytligt på en timme och sedan lägga isolerlådor och rör + eventuell pumpsump för ytterligare 60.000 kr.

Jag bekostade stenspräckning för ca 30.000 kr för att få ett rakt avlopp till de båda bostadshusen på tomten. Jag har ett vanligt avlopp vid vägen och fick perfekt fall hela vägen, 2 cm/m. Grannen ville ha jobbet gjort så billigt som möjligt och valde pumpavlopp, "villapumpstation" till deras två bostadshus. De ville inte spräcka berg alls, efterrsom det är dyrt. Ett pumpavlopp ska enligt tillverkarens uppgift ha endast ett felfall på 14 år. Men vår granne har redan haft fel många gånger, pga att någon gäst har spolat ner bindor, tamponger eller trosskydd. Nu hade de stopp i båda husens avloppspumpar samtidigt. Det har tidigare kostat dem över 4.000 kr för spolbil och slamsugarbil, för att få bort stoppet.

Så välj typ av avlopp och entreprenör med stor omsorg. Många har fått betala onödigt mycket, den här "PER METER" entreprenören erbjöd sig att dra mitt avlopp tre gånger, men jag sa att jag inte hade bestämt mig ännu. "Räkna med 120.000 kr" (endast för huvudbyggnadens anslutning som han ville lägga ytligt på en sträcka av 120 m i L-form). En annan entreprenör tog 69.000 kr för både jobb och material och senare 10.000 kr för det andra bostadshusets anslutning med ytterligare lite stenspräckning. Jag fick två bra avlopp till ett lägre pris, genom att anlita "en uppstickare". Många på mitt område har haft stopp i sina pumpavlopp.

Tack för tipsen! Jättebra ha i åtanke!
Jag är på ingarö, kommer inte ihåg i huvet nu men pga området så var det typ något format hur rören ska läggas med pumpstation osv som var typ ända tillåtna...
Hur som helst har du tips på bra entrepenörer i krokarna så är det väldans välkommet =)
nu verkar det väl än dock dröja 1,5-2 år innan rubbet är klart, tydligen jag som kanske fått det lite om bakfoten utan var mest att de börjar bygga efter årsskiftet...

H Harrison skrev:
Jag är också Värmdö-bo och vi fick kommunalt VA för några år sedan. Jag rekommenderar dig att välja entreprenör med omsorg till din egen anslutning mellan huset och anslutningspunkten vid vägen. Det finns mycket pengar att spara där. Eftersom vi hade hund på den tiden, kom jag i kontakt med många grannar på mitt område och passade på att fråga vem de hade anlitat, vad det hade kostat och om de var nöjda. En entreprenör tar betalt PER METER, när alla andra tar betalt PER TIMME. Då kan han tjäna 60.000 kr på att gräva ytligt på en timme och sedan lägga isolerlådor och rör + eventuell pumpsump för ytterligare 60.000 kr.

Jag bekostade stenspräckning för ca 30.000 kr för att få ett rakt avlopp till de båda bostadshusen på tomten. Jag har ett vanligt avlopp vid vägen och fick perfekt fall hela vägen, 2 cm/m. Grannen ville ha jobbet gjort så billigt som möjligt och valde pumpavlopp, "villapumpstation" till deras två bostadshus. De ville inte spräcka berg alls, efterrsom det är dyrt. Ett pumpavlopp ska enligt tillverkarens uppgift ha endast ett felfall på 14 år. Men vår granne har redan haft fel många gånger, pga att någon gäst har spolat ner bindor, tamponger eller trosskydd. Nu hade de stopp i båda husens avloppspumpar samtidigt. Det har tidigare kostat dem över 4.000 kr för spolbil och slamsugarbil, för att få bort stoppet.

Så välj typ av avlopp och entreprenör med stor omsorg. Många har fått betala onödigt mycket, den här "PER METER" entreprenören erbjöd sig att dra mitt avlopp tre gånger, men jag sa att jag inte hade bestämt mig ännu. "Räkna med 120.000 kr" (endast för huvudbyggnadens anslutning som han ville lägga ytligt på en sträcka av 120 m i L-form). En annan entreprenör tog 69.000 kr för både jobb och material och senare 10.000 kr för det andra bostadshusets anslutning med ytterligare lite stenspräckning. Jag fick två bra avlopp till ett lägre pris, genom att anlita "en uppstickare". Många på mitt område har haft stopp i sina pumpavlopp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.