Hej! Mina föräldrar köpte en snålspolande toalett när jag var liten (ca 2004) och har haft den sedan dess i det primära badrummet i villan dem bor i. Tyvärr är denna snålspolande toalett lite för snål och det blir ofta (särskilt när vi har besök) stopp i toan. Dem har funderat på att byta ut denna toalett mot en vanlig toalett, men innan dem gör det vill jag veta om det skulle vara möjligt att omvandla en snålspolande toalett till en "vanlig" toalett. Eftersom att tanken i sig är lika stor som på en vanlig toalett så kan det knappas vara omöjligt... eller? Om det är möjligt, hur bör man gå till väga då?

Här är en bild på insidan av tanken på toaletten. Den är av märket Gustavsberg och på insidan står modellnumret "192 120 1917" samt "272.335.00.1".

IHaeK1R.jpg

Tack på förhand!

Mvh
Henrik

H henrikoberg skrev:
är denna snålspolande toalett lite för snål och det blir ofta (särskilt när vi har besök) stopp i toan. Dem har funderat på att byta ut de
T tergo skrev:
skicka bilden till gustafsberg och fråga

[länk]
Aha! Tack så mycket. Ska göra det!

Har inte läst alla inlägg, men elen måste ju jordas i ALLA uttag, det borde skulle veta, inte borde skall,
Hans fel/ misstag, han skall stå för det han el är inte godkänd

• Haha
claym och 1 till
  • Laddar…
Ok att inte läsa alla inlägg, men du kanske åtminstone skulle läsa rubriken så du vet vad det handlar om.

Välkommen till forumet och bättre lycka nästa gång du skriver.:p

• Gilla
  • Haha
Hjulius och 1 till
  • Laddar…
Ok jag har svarat på fel tråd

• Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
Det här hade nog varit en fråga för min far som jobbade 34 år på nämnda firma med just deras "sanitetsporslin" (låter finare än toalettstolar).
Men om jag inte minns helt fel så kunde man inte ställa om spolmängden på de äldre stolarna med annat än att byta spolventilen. Vet dock inte när brytpunkten är för när de nyare spolventilerna introducerades - de går ju att ställa om mellan 3 och 6 liters spolning.
Den här kanske kan vara till hjälp:
https://www.gustavsberg.com/fileadmin/uploads/Brochures/Swedish/Reservdelsaffisch_2012.pdf

Det enklaste är ju att trycka ner spolknappen.
Och sedan vänta cirka 3 sekunder innan man släpper upp den igen.
Då spolar den fullt.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det enklaste är ju att trycka ner spolknappen.
Och sedan vänta cirka 3 sekunder innan man släpper upp den igen.
Då spolar den fullt.
Ja, men på äldre snålspolande toaletter så räcker kanske inte den vattenmängd som "full spolning" ger.
Det behöver ju för övrigt inte vara toalettens "fel" att det blir stopp.
Bristfälligt avlopp med för skarpa krökar eller för mycket fall kan bidra till eller orsaka problemet.
Ja - för mycket fall är ofta mer problematiskt för snålspolande toaletter än om fallet är minimalt - spolvattnet rinner fortare än fekalierna som därför riskerar att fastna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.