Har idag ett Legalettgolv från 2007. Fungerar bra men hade föredragit en vattenburen lösning av flera orsaker:
1, Det ger mig möjlighet att lägga på flera värmekällor än bara el.
2, Tystare, fläktarna väsnas rätt ordentligt.
3, Fläktarna i sig drar mycket mer ström än cirkulationspumpar.
4, Ackumulatortank.
5, Vattenmantlad kamin....
Jag kan nog komma på fler anledningar
.
Nu till själva projektet:
Jag kan köpa vattenvärmepaket som ryms i brunnarna i golvet. Dessa kostar ca. 25000:-/styck och jag behöver två. Det blir ganska kostsamt kände jag.
Luftkanalerna i golvet från brunn går ut under golvet, vänder och kommer tillbaka till brunnen igen. Det går alltså inte en lång slinga fram och tillbaka i flera svängar utan den vänder och kommer tillbaka enligt bifogad bild.
Jag funderar på att helt enkelt dra in golvvärmerör i kanalen och cirkulera varmvatten från acktank direkt i dem istället för att köpa paketen till brunnen med fläkt å allt annat elände.
Så till själva frågan: Jag kan med enkelhet se ~200 problem med min idé men vill gärna höra vad folk där ute med erfarenhet kan delge mig för kunskaper
.
Kanalerna i golvet är i plast, de har en diameter på 50mm och den bifogade bilden visar på rätt många krökar på en del av kanalerna.
Min tanke var att skaffa typ 8mm rör och dra in 2 eller 3 i varje kanal.
Har ni några idéer om hur jag på bästa sätt kan få in rören i kanalerna eller är det en så dålig idé att jag ska skita i allt, riva huset och bygga ett nytt?
.
Dragtråd var enkelt, den sög jag in med dammsugaren och har testat det i alla kanaler utan problem. Men en dragtråd är ju det enkla, känns som om rören kan bli ett helvete
.
1, Det ger mig möjlighet att lägga på flera värmekällor än bara el.
2, Tystare, fläktarna väsnas rätt ordentligt.
3, Fläktarna i sig drar mycket mer ström än cirkulationspumpar.
4, Ackumulatortank.
5, Vattenmantlad kamin....
Jag kan nog komma på fler anledningar
Nu till själva projektet:
Jag kan köpa vattenvärmepaket som ryms i brunnarna i golvet. Dessa kostar ca. 25000:-/styck och jag behöver två. Det blir ganska kostsamt kände jag.
Luftkanalerna i golvet från brunn går ut under golvet, vänder och kommer tillbaka till brunnen igen. Det går alltså inte en lång slinga fram och tillbaka i flera svängar utan den vänder och kommer tillbaka enligt bifogad bild.
Jag funderar på att helt enkelt dra in golvvärmerör i kanalen och cirkulera varmvatten från acktank direkt i dem istället för att köpa paketen till brunnen med fläkt å allt annat elände.
Så till själva frågan: Jag kan med enkelhet se ~200 problem med min idé men vill gärna höra vad folk där ute med erfarenhet kan delge mig för kunskaper
Kanalerna i golvet är i plast, de har en diameter på 50mm och den bifogade bilden visar på rätt många krökar på en del av kanalerna.
Min tanke var att skaffa typ 8mm rör och dra in 2 eller 3 i varje kanal.
Har ni några idéer om hur jag på bästa sätt kan få in rören i kanalerna eller är det en så dålig idé att jag ska skita i allt, riva huset och bygga ett nytt?
Dragtråd var enkelt, den sög jag in med dammsugaren och har testat det i alla kanaler utan problem. Men en dragtråd är ju det enkla, känns som om rören kan bli ett helvete
Med 50 mm rör kan det bli svårt att få i slangar, vad för sorts rör är det, luft bryr sig inte om tvära ( 90 grader ) böjar, åker med runt ändå. Sen att lägga någor rör i ett annat rör, så kommer överförningen av värme inte till sin rätt. Det ska vara en direktkontakt med med materielet som omsluter en värmeslang, visserligen blir det en vis övergång, men det kommer nog inte att fungera så bra. Det med något paket som sätts ner i ett hål, en växlare då mellan vatten och luft, kan ge något. Men ändå så måste tempen på luften vara rätt hög, för att avge värme till omgivande materiel. Det är vådan av luftvärmesystem som fanns för länge sedan med oljepanna.
Klicka här för att svara