Stänger ni av vattnet efter användning?

• Antal röster
    587
  • Omröstningen stängd .
Stänger av diskmaskinen i köket som ej har golvbrunn. Men stänger ej av tvättmaskinen som står i våtutrymme med 2 golvbrunnar. Trädgårdsslangen stängs av varje gång.

J
  • Trädgårdsslang: stängs alltid. Plastkopplingar droppar alltid...
  • Tvättmaskin: stängs alltid. Den går 1 dag i veckan (inga barn), så ganska onödigt att ha på även om typ aquastop sitter på
  • Diskmaskin: stängs "aldrig". Kopplade om när jag installerade ny blandare, så avstängningen finns där så fint men används bara i undantagsfall. Har aquastop även här dock.

Är Ballofix (och reglage på blandare) gjorda för daglig användning? Har bara stängt av när jag rest bort.

T TummenMittIHanden skrev:
Är Ballofix (och reglage på blandare) gjorda för daglig användning? Har bara stängt av när jag rest bort.
Vi har använt vredet på köksblandaren var-å-varanan dag i tio år, har inte märkt något problem än.

• Gilla
TummenMittIHanden
  • Laddar…
Maria T
Stänger alltid av till diskmaskinen - eller snarare, använder den så sällan så den är så gott som alltid avstängd
Till tvättmaskinen stänger jag bara av om vi reser bort.
Har sommarvatten i trädgården (uppumpat från närliggande sjö till alla i området). Det är toppen, men kan vara lite ojämnt tryck och jag är rädd om slangkopplingarna så stänger av det efter varje vattning.

Diskmaskin ja,tvättmaskinen står ju oftast i badrum eller tvättstuga med brunn och tätskikt så nej

Ballofixen är lite så där då de tidigare även hade litet vrede i metall. Plastvredet brukar spricka.
Så ett vrede på tillhörande kran är lättare att använda.

• Gilla
TummenMittIHanden
  • Laddar…
Reglage på blandare är gjorda för daglig användning. Dvs, samma användning som blandaren de sitter på.

Ballofixer däremot, med plastarm, är inte gjorda för kontinuerlig användning.

• Gilla
TummenMittIHanden
  • Laddar…
E
Stänger alltid efter användning, antar att dom finns där av någon anledning

Huvudvattenkran stängs om vi åker på semester

Stänger av till tvättmaskinen varje gång.
Stänger inte av till diskmaskinen
Stänger ALLTID av till trädgårdsslangen numera (efter att den "exploderat" i solen och våran brunn tömdes!)

Stänger av kranen till disk och tvättmaskin om jag åker bort fler än några dagar. ..Sen undrar jag varför den inte funkar när jag kommer hem igen.

När vi var borta i flera veckor för nåt år sen så ryckte jag faktiskt säkringarna till vattenpumpen också, kanske lite överkurs.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
...stänger av såväl till DM som TM på landet. Dock inte dagligen, utan bara när det är dags att åka därifrån. Att stänga av huvudkranen har aldrig slagit mig.
I fritidsstugan, där kanske flera familjer får samsas med sina olika rutiner kan det bli komplicerat.
Hos oss har vi en regel att när man lämnar stugan skall ventilen vid vattenmätaren stängas,
samt elen till varmvattenberedaren brytas.
Om man inte stänger av vattnet kan ju vilken lallande dåre som helst, som går förbi, öppna kranen till trädgårdsslangen och så försvinner det några hundra/tusen kubikmeter vatten till nästa gång någon kommer till stugan. Eller ett rör inne springa läck och stå och rinna veckovis :cry:

Stänger alltid av diskmaskinen och tvättmaskin. Jag litar inte på en trycksatt slang i köket.

Angående ventiler med plastvred så är det ju bara själva vredet som är i plast, de fungerar alldeles utmärkt att manövrera utan vred också, fast då med något passande tillhygge.

P
Har lärt sambon att alltid stänga av både disk o tvätt, trädgårdsslangen stängs direkt efter vattning då vi har en liten hydropress för bevattning.
Huvudkranen stänger jag när vi åker på semester.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.