38 598 läst ·
91 svar
39k läst
91 svar
Omröstning: Stänger ni av vattnet?
- Trädgårdsslang: stängs alltid. Plastkopplingar droppar alltid...
- Tvättmaskin: stängs alltid. Den går 1 dag i veckan (inga barn), så ganska onödigt att ha på även om typ aquastop sitter på
- Diskmaskin: stängs "aldrig". Kopplade om när jag installerade ny blandare, så avstängningen finns där så fint men används bara i undantagsfall. Har aquastop även här dock.
Medlem
· Stockholm
· 136 inlägg
Är Ballofix (och reglage på blandare) gjorda för daglig användning? Har bara stängt av när jag rest bort.
Stänger alltid av till diskmaskinen - eller snarare, använder den så sällan så den är så gott som alltid avstängd
Till tvättmaskinen stänger jag bara av om vi reser bort.
Har sommarvatten i trädgården (uppumpat från närliggande sjö till alla i området). Det är toppen, men kan vara lite ojämnt tryck och jag är rädd om slangkopplingarna så stänger av det efter varje vattning.
Till tvättmaskinen stänger jag bara av om vi reser bort.
Har sommarvatten i trädgården (uppumpat från närliggande sjö till alla i området). Det är toppen, men kan vara lite ojämnt tryck och jag är rädd om slangkopplingarna så stänger av det efter varje vattning.
Produkter som diskuteras: "slangkopplingarna"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 256 inlägg
Reglage på blandare är gjorda för daglig användning. Dvs, samma användning som blandaren de sitter på.T TummenMittIHanden skrev:
Ballofixer däremot, med plastarm, är inte gjorda för kontinuerlig användning.
Stänger av kranen till disk och tvättmaskin om jag åker bort fler än några dagar. ..Sen undrar jag varför den inte funkar när jag kommer hem igen.
När vi var borta i flera veckor för nåt år sen så ryckte jag faktiskt säkringarna till vattenpumpen också, kanske lite överkurs.
När vi var borta i flera veckor för nåt år sen så ryckte jag faktiskt säkringarna till vattenpumpen också, kanske lite överkurs.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
I fritidsstugan, där kanske flera familjer får samsas med sina olika rutiner kan det bli komplicerat.Nötegårdsgubben skrev:
Hos oss har vi en regel att när man lämnar stugan skall ventilen vid vattenmätaren stängas,
samt elen till varmvattenberedaren brytas.
Om man inte stänger av vattnet kan ju vilken lallande dåre som helst, som går förbi, öppna kranen till trädgårdsslangen och så försvinner det några hundra/tusen kubikmeter vatten till nästa gång någon kommer till stugan. Eller ett rör inne springa läck och stå och rinna veckovis