38 598 läst ·
91 svar
39k läst
91 svar
Omröstning: Stänger ni av vattnet?
Vi har alltid stängt av diskmaskinen (om vi kommit ihåg), men nu har vi en ny Miele med Aquastop. Dock känner jag mig inte trygg med att man kan lita på den till 100%, så jag försöker komma ihåg att stänga av vid blandaren ändå.
Tvättmaskin (Miele utan Aquastop) stänger vi aldrig kranen till då den står i en tvättstuga med plastmatta och golvbrunn, så där gör det inte så mycket om den skulle börja läcka.
Trädgårdsslangen stänger jag alltid av när jag är klar med den. För något år sedan hade jag vattnat något ute i trädgården. Sen gick jag in och gjorde lite grejer i någon timme för att sedan lägga mig i TV-soffan för att vila lite. Jag var ensam hemma och hörde att det spolade i ledningarna och kunde först inte förstå varför. Efter en stund insåg jag att det var ledningarna till utkastet som susade. Knallade ut för att upptäcka att slangen släppt från plastkopplingen och att det var en rejäl pöl vid husgrunden och vidliggande rabatt...så nu litar jag aldrig på trädgårdsslangar och deras kopplingar.
Åker vi bort över natten, eller längre, stänger jag huvudkranen för ingående vatten, som äntligen bytts till nya fina och fungerande!
Det är en så enkel åtgärd som skänker trygghet, så det finns liksom ingen anledning att inte göra det.
Tvättmaskin (Miele utan Aquastop) stänger vi aldrig kranen till då den står i en tvättstuga med plastmatta och golvbrunn, så där gör det inte så mycket om den skulle börja läcka.
Trädgårdsslangen stänger jag alltid av när jag är klar med den. För något år sedan hade jag vattnat något ute i trädgården. Sen gick jag in och gjorde lite grejer i någon timme för att sedan lägga mig i TV-soffan för att vila lite. Jag var ensam hemma och hörde att det spolade i ledningarna och kunde först inte förstå varför. Efter en stund insåg jag att det var ledningarna till utkastet som susade. Knallade ut för att upptäcka att slangen släppt från plastkopplingen och att det var en rejäl pöl vid husgrunden och vidliggande rabatt...så nu litar jag aldrig på trädgårdsslangar och deras kopplingar.
Åker vi bort över natten, eller längre, stänger jag huvudkranen för ingående vatten, som äntligen bytts till nya fina och fungerande!
Redigerat:
Stänger alltid av. Jobbade en gång i tiden på AB Cejn, vilka tillverkar snabbkopplingar av hög kvalitet, och där diskuterade vi denna fråga. Även om kopplingarna är väldigt säkra, så rekommenderades det ändå att aldrig ta risken. Det finns även andra risker än kopplingar. Har fått köket översvämmat av vatten pga möss som käkade på slangen och det orsakade en del pyssel, minst sagt. Detta var alltså innan jag lärde mig stänga av kranar.
När jag bytte avstägningskranar till vattenmätaren passade jag på att installera en vattenfelsbrytare. Avstägningen för denna sitter vid ytterdörren. När vi går hemifrån och sätter på larmet stänger vi samtidigt av inkommande vatten till huset. Stänger aldrig av annars.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Stänger alltid av vatten till diskmaskin/tvättmaskin eftersom det är så enkelt att virda på ett vred. Känns som en väldigt billig försäkring tycker jag. Trädgårdsslangen är också enkel att passa på att vrida av när man ändå rullar ihop den, så det gör jag utan att tänka.
Bästa svaret
Spännande att de flest röstat nej, men väldigt många av kommentarerna säger ja. 
Själv stänger vi aldrig av. Hos oss går tvättmaskin och diskmaskin lite för jämnan. Skulle vi inte köra dem på natten och när vi är på jobbet så skulle vi aldrig hinna med. Ska vi åka på semester så blir det nästan alltid att vi får sätta på diskmaskinen det sista vi gör innan vi åker.
Jag har också elektroniska ventiler, men till diskmaskinen har jag en förlängsningsslang av plast fram till den.
Trädgårdsslangen måste däremot stängas av. Har varit med om mer än en gång att jag t.ex. gått och ätit lunch utan att stänga av och kommit tillbaka till en fontän när någon koppling släppt.
Själv stänger vi aldrig av. Hos oss går tvättmaskin och diskmaskin lite för jämnan. Skulle vi inte köra dem på natten och när vi är på jobbet så skulle vi aldrig hinna med. Ska vi åka på semester så blir det nästan alltid att vi får sätta på diskmaskinen det sista vi gör innan vi åker.
Jag har också elektroniska ventiler, men till diskmaskinen har jag en förlängsningsslang av plast fram till den.
Trädgårdsslangen måste däremot stängas av. Har varit med om mer än en gång att jag t.ex. gått och ätit lunch utan att stänga av och kommit tillbaka till en fontän när någon koppling släppt.
Vi har som rutin i familjen att alltid stänga av vattnet till DM, TM och vattenslang när man har använt det färdigt. Kan kanske glömas bort någon gång men då brukar alltid någon annan stänga så fort de ser att kranen är öppen.
Tvättmaskinens utkast sitter det en kulventil på så väldigt enkel att stänga av, vilket alltid görs efter att man är färdig. Diskmaskinen sitter kranen på blandaren till diskhon, så stängs alltid av (av mig, brukar vrida av den när min sämre hälft har ignorerat det också).
Trädgårdsslang har jag för många minnen från när man var yngre och kopplingarna sköts loss från slangen, skulle vara ett nervöst vrak om jag lät det stå på då båda tappställena är inomhus. Ena i pannrummet under gästhuset, andra i pumphuset.
Trädgårdsslang har jag för många minnen från när man var yngre och kopplingarna sköts loss från slangen, skulle vara ett nervöst vrak om jag lät det stå på då båda tappställena är inomhus. Ena i pannrummet under gästhuset, andra i pumphuset.
Vattenslangen ja, inomhus nej
Utkastaren, den jäkeln använder jag sällan, men när jag väl gör det och är klar så stänger jag av den.
Diskmaskin och tvättmaskin; aldrig. Kör nog 2-3 maskiner per dag (av båda), så att stänga av är inte att tänka på. Kör mer än gärna både tvätt och disk när ingen är hemma. När jag bytte köksblandare i Oktober 2017 så fick det bli utan diskmaskinsavstängning, den används ju ändå aldrig.
Diskmaskin och tvättmaskin; aldrig. Kör nog 2-3 maskiner per dag (av båda), så att stänga av är inte att tänka på. Kör mer än gärna både tvätt och disk när ingen är hemma. När jag bytte köksblandare i Oktober 2017 så fick det bli utan diskmaskinsavstängning, den används ju ändå aldrig.
Det är ju numera krav på lättåtkomlig avstängning ovanför diskbänk och då är det rimligt att den också ska användas. Någon (hantverkare troligtvis) har sagt till mig att försäkringsbolag kan vägra ersättning om den ej används. Kan inte gå i god för att det stämmer men det här fallet talar ju för det.
https://www.hemhyra.se/nyheter/vattnet-till-diskmaskinen-maste-stangas-av-enligt-hd/
Antar att man kan bli betalningsansvarig gentemot brf också.
Tvättmaskinen stänger jag aldrig av. Känns mindre viktigt när den står i ett våtutrymme.
https://www.hemhyra.se/nyheter/vattnet-till-diskmaskinen-maste-stangas-av-enligt-hd/
Antar att man kan bli betalningsansvarig gentemot brf också.
Tvättmaskinen stänger jag aldrig av. Känns mindre viktigt när den står i ett våtutrymme.
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
För sakens skull stängde jag av vattnet till diskmaskinen när jag lämnade huset inför semestern förra året. Kranen gjorde nog sitt jobb men när jag kom tillbaka så tog det någon minut extra innan jag fattade varför diskmaskinen inte ville starta. 
Där var det ju specat i ordningsreglerna. Dessutom verkar det ju handla om en tillfällig slang monterad på blandaren. Det känns inte som en likvärdig situation.