10 614 läst ·
72 svar
11k läst
72 svar
Omprov Säkerhetskontroll BE
En obligatorisk lektion precis som halkbanan hade inte varit dumt. Inklusive utbildning i hur man surrar last.K Kasken skrev:Nu vet jag inte hur de gör med de tekniska kunskaperna i "vanliga" körskolan och på uppkörning.
Jag tog lastbilskorten för 25år sen genom transportlinjen på gymnasiet, vi har lärare/rektor som var behöriga att skriva ut korten.
Påskjutsbromsens funktion och konstruktion var i alla fall absolut en del av den tekniska kunskap som lärdes ut. Denna kunskap är dock en piss i havet mot tryckluftssystemen på tunga fordon, med EBS/ABS och säkerhetsventiler som man skall kunna redogöra för hur de fungerar och är konstruerade.
Något jag finner betydligt mer "underbart" är att man tillåts koppla släp efter bilen alls utan särskild utbildning för det..... Resultatet av detta vansinne ser vi ju alla på byggvaruhusen dagligen.....
Det är ju TVÅ olika funktioner.
- Det lilla fjädrande motsåndet är till för att motverka okynnesbromsning vid måttlig hastighetssänkning.
- Dämpningen ska hindra att självsvängningsfenonomen uppstår.
- Det lilla fjädrande motsåndet är till för att motverka okynnesbromsning vid måttlig hastighetssänkning.
- Dämpningen ska hindra att självsvängningsfenonomen uppstår.
men båda dessa funktioner uppnås via stödtämparen/svängningsdämparen.M MagHam skrev:
Jag föreslår att man tänker sig påskjutet som en bromspedal. Vid maximalt ihoptryckt påskjutsbroms har man max broms på släpet. Vid utdraget påskjut ingen broms alls. Då är det uppenbart att om det inte finns något som dämpar rörelsen mellan min och max så kommer minsta inbromsning elller gaspådrag resultera i antingen max eller min broms på släpet, aldrig något mellan ändlägena.
Stötdämparen, svängningsdämparen gör rörelsen mellan ändlägena långsammare, dvs dämpar den rörelsen och samtidig förhindrar den att systemet kommer i självsvängning mellan ändlägena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är hur många olyckor som sker med släp och vilka skador det blir? Jag har inte kollat upp det men minns fortfarande första gången jag körde släp utan att ens ha kopplat ett själv innan. Eller för den delen när jag hjälpte fyra olika hyrare på IKEA att koppla vagnarna.. vilket ör ironisk då jag absolut inte ör van vid släp.K Kasken skrev:
Jag säger tvärtom, tillåt släp enligt max vikt av vad bilen får dra med B.K Kasken skrev:
Vanlig orsak till olyckor är fellastade släpvagnar och i kombination med hastighet, mitt antagande blir att det löser man knappast med ett E behörighet.
Även B96 är ett konstigt påfund, ett hästsläp som jag inte får dra med enbart B med vår större Volvo och AWD går alldeles utmärkt att hänga på en av de mindre framhjulsdrivna Volvobilarna. Inte blir det bättre eller säkrare, men lagligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Här blir jag lite nyfiken. Om vi bortser från det uppenbara med kunskaper om hur man surrar last, och någorlunda lastfördelning. Vad lär man sig för E kökort som som är väsentligt för "vanlig" släpkörning?K Kasken skrev:
Jag är ärligt nyfiken. Jag kör med släp ibland. Och är alltid lite orolig över vad det är jag ev. inte vet att jag gör fel. Man har ju sett youtube filmer med släp som plötsligt börjar vobbla för att sedan välta och dra bilen med sig.
Jag låg själv bakom en långtradare och förberedde omkörning (så jag hade precis kört fram och minskat avståndet), när långtradarsläpet plötsligt började vobbla en meter åt båda håll, det slog in i ett vägräcke, och jag fick ett gnistregn över mig. Hade det slagit in i räcket 2m tidigare så hade det träffat änden på räcket, och jag antar att boogin då hade slitits av från släpet (med mig några billängder bakom).
Efter träffen mot räcket stabiliserade det sig igen. Och lastbilen fortsatte som vanligt. Jag vågade dock inte köra om förrän det blev väääldigt bred väg.
Men jag som amatör när det gäller släp funderar ju lite vad var det som hände, kan det hända mig om jag kör med släp, vad är det i så fall som jag gör fel.
När det gäller brister i lastsurrning, så tror jag inte att det är kunskap som saknas, det är slarv eller lättja. Den som kör med 10 gipsskivor på takräcket, surrade med lite paketsnöre, vet att han gör fel.
Eller: en bildsekvens i tidningen för en massa år sedan. Journalist gör reportage om en poliskontroll. Det kommer en bil med spånskivor på takräcket, polisen går ut i gatan för att stoppa bilen, man ser på bilderna hur bilen får bromsa rätt hårt, framvagnen "niger". På nästa bild ser man skivorna lätta från takräcket. Sedan hur polismannen kastar sig åt sidan, på sista bilden kommer skivorna där polisen hade stått, i knähöjd. Skivorna hade varit helt utan förankring, föraren körde med dem liggande löst på räcket.
Hade inte varit roligt att vara den föraren...
De olyckor, tre stycken, jag känner till i detalj har gjorts av vana "släpförare" varav två med BE men som lastat fel/slarvigt av slentrian, dvs "vanan" har gjort att de tänjer gränserna även med hastighet.Z z_bumbi skrev:Frågan är hur många olyckor som sker med släp och vilka skador det blir? Jag har inte kollat upp det men minns fortfarande första gången jag körde släp utan att ens ha kopplat ett själv innan. Eller för den delen när jag hjälpte fyra olika hyrare på IKEA att koppla vagnarna.. vilket ör ironisk då jag absolut inte ör van vid släp.
Så ska man komma tillrätta med det är det kontroll av hur man lastar kärrorna och även förankrar lasten oberoende av körkort.
Oftast handlar det om att lasten ligger för långt bak så du har dåligt kultryck. Då blir det en instabil lösning. Minsta lilla rörelse i sidled förstärks och när det råkar ske i ekipagets egenfrekvens dämpas det inte bort effektivt och leder till att det skiter sig.H hempularen skrev:Här blir jag lite nyfiken. Om vi bortser från det uppenbara med kunskaper om hur man surrar last, och någorlunda lastfördelning. Vad lär man sig för E kökort som som är väsentligt för "vanlig" släpkörning?
Jag är ärligt nyfiken. Jag kör med släp ibland. Och är alltid lite orolig över vad det är jag ev. inte vet att jag gör fel. Man har ju sett youtube filmer med släp som plötsligt börjar vobbla för att sedan välta och dra bilen med sig.
Jag låg själv bakom en långtradare och förberedde omkörning (så jag hade precis kört fram och minskat avståndet), när långtradarsläpet plötsligt började vobbla en meter åt båda håll, det slog in i ett vägräcke, och jag fick ett gnistregn över mig. Hade det slagit in i räcket 2m tidigare så hade det träffat änden på räcket, och jag antar att boogin då hade slitits av från släpet (med mig några billängder bakom).
Efter träffen mot räcket stabiliserade det sig igen. Och lastbilen fortsatte som vanligt. Jag vågade dock inte köra om förrän det blev väääldigt bred väg.
Men jag som amatör när det gäller släp funderar ju lite vad var det som hände, kan det hända mig om jag kör med släp, vad är det i så fall som jag gör fel.
När det gäller brister i lastsurrning, så tror jag inte att det är kunskap som saknas, det är slarv eller lättja. Den som kör med 10 gipsskivor på takräcket, surrade med lite paketsnöre, vet att han gör fel.
Eller: en bildsekvens i tidningen för en massa år sedan. Journalist gör reportage om en poliskontroll. Det kommer en bil med spånskivor på takräcket, polisen går ut i gatan för att stoppa bilen, man ser på bilderna hur bilen får bromsa rätt hårt, framvagnen "niger". På nästa bild ser man skivorna lätta från takräcket. Sedan hur polismannen kastar sig åt sidan, på sista bilden kommer skivorna där polisen hade stått, i knähöjd. Skivorna hade varit helt utan förankring, föraren körde med dem liggande löst på räcket.
Hade inte varit roligt att vara den föraren...
Har du mer tryck på kulan blir systemet stabilt och en rörelse i sidled dämpas bort effektivt.
Finns fina filmer som demonstrerar det.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Men hur mycket marginal har man?
Antag att jag lastar in en soffa som skall till tippen, den hamnar så att den står från starx framför mitpunkten i vagnen och bakåt. Väger ex. 70 kg. Alltså ger den ett visst negativt kultryck. Är det ett problem, eller skall det till tyngre snedfördelade laster?
Antag att jag lastar in en soffa som skall till tippen, den hamnar så att den står från starx framför mitpunkten i vagnen och bakåt. Väger ex. 70 kg. Alltså ger den ett visst negativt kultryck. Är det ett problem, eller skall det till tyngre snedfördelade laster?
Negativt kultryck är alltid "negativt" för körning. När jag har det är det transporter där jag kan välja mindre vägar och låg hastighet. Hastigheten blir väldigt avgörande.H hempularen skrev:
Första gången jag körde släp var väl för drygt 35 år sen när jag fick låna en husvagn som tack för att jag dragit om all el i den.
Körde ut till ett industriområde på helgen och övade backningsmanövrar, svängar, kollade vilken bredd den tog utöver bilen mm mm.
Någon form av obligatorisk utbildning borde det nog vara på släp. Det är inte helt trivialt i alla lägen.
Körde ut till ett industriområde på helgen och övade backningsmanövrar, svängar, kollade vilken bredd den tog utöver bilen mm mm.
Någon form av obligatorisk utbildning borde det nog vara på släp. Det är inte helt trivialt i alla lägen.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
OK, men jag har antagit (och här kan jag ha tokfel), att om jag har ex. 50kg "lyftkraft" på kulan, så ger det ungefär samma effekt som om jag kör med nästan tom tank, 60 liter bensin mindre som tynger ned. Fast OK om jag både har tom tank och 50 kg lyftkraft på kulan, så kanske det gör skillnad? Men det borde väl ändå vara större säkerhetsmarginaler än så för väghållning?
För problemet med negativt kultryck är väl att bakhjulen på bilen får lägre tryck mot vägen? Eller finns det andra saker som påverkas?
För problemet med negativt kultryck är väl att bakhjulen på bilen får lägre tryck mot vägen? Eller finns det andra saker som påverkas?