80 774 läst ·
333 svar
81k läst
333 svar
Omöjligt sälja hus med cellplast i väggarna?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Rätt använd så är det inga problem.
Vid brand så blir det i regel en total skada.
Vänd på det, hur roligt är det att bo i ett hus där hälften brunnit ner och byggts upp igen.
Som sagt finns det för och nackdelar med det mesta.
Däremot så ska det inte vara en enstegs tätad fasad då alla stora drakar slutade för många år sen med dom.
Enda chansen att det skulle vara det är ju om en liten skuttare har gjort det själv och då inte följt bygglov för kan inte tro att någon godkänner det idag
Vid brand så blir det i regel en total skada.
Vänd på det, hur roligt är det att bo i ett hus där hälften brunnit ner och byggts upp igen.
Som sagt finns det för och nackdelar med det mesta.
Däremot så ska det inte vara en enstegs tätad fasad då alla stora drakar slutade för många år sen med dom.
Enda chansen att det skulle vara det är ju om en liten skuttare har gjort det själv och då inte följt bygglov för kan inte tro att någon godkänner det idag
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vanlig cellplast är inte diffusionstät, utan släpper igenom fukt.optimum skrev:
L Låset skrev:
Helt riktigt!F Finndjävel skrev:
Vi tilläggsisolerade ett gammalt hus med cellplast år 1993.
De gamla sidiplattorna togs bort och vi satte upp 80 mm cellplast, som var spontad och vindtät.
Utanpå det 22x95 brädor, som höll cellplasten på plats, och skapade en luftspalt.
Och ytterst stående träpanel med kubbläkt.
Husets elförbrukning skönk direkt med 50%.
Vi köpte huset 1975 för 160.000 kr och sålde det 1998 för 825.000 kr. Inga problem med att sälja alltså!
Vårt nuvarande hus, byggt 2010, har 100 mm cellplast i taket ovanpå råsponten, under normal strö- och bärläkt och betongpannor. Fungerar finfint och ger en varm och torr "råvind", enligt Thermisols recept:
Anar man har entegstätad fasad. Se bild. Vad säger expertisen? Ska ju vara puts direkt på cellplast som är problemet, utan luftspalt i underkant. Kan ej se luftspalt. Ser tätt och fint ut...
Bara husets nedervåning är putsad förresten och det är utstick/överlapp från träfasad till puts mellan våning 2 och 1, samt takfot som ser till fasaden inte får vatten på sig. Så ska ju mycket till att vatten faktiskt ska komma in ens under regn och orsaka ett problem.
Medan jag tittade var dock grannkatten ute och jagade mus, nått positivt iaf
Bara husets nedervåning är putsad förresten och det är utstick/överlapp från träfasad till puts mellan våning 2 och 1, samt takfot som ser till fasaden inte får vatten på sig. Så ska ju mycket till att vatten faktiskt ska komma in ens under regn och orsaka ett problem.
Medan jag tittade var dock grannkatten ute och jagade mus, nått positivt iaf
Titta på byggsystem med klossar i cellplast...EPS rätt byggt är isolering i EPS överlägset och en fördelKnockOnWood skrev:
Vanlig cellplast är inte diffusionstät, utan släpper igenom fukt.
Helt riktigt!
Vi tilläggsisolerade ett gammalt hus med cellplast år 1993.
De gamla sidiplattorna togs bort och vi satte upp 80 mm cellplast, som var spontad och vindtät.
Utanpå det 22x95 brädor, som höll cellplasten på plats, och skapade en luftspalt.
Och ytterst stående träpanel med kubbläkt.
Husets elförbrukning skönk direkt med 50%.
Vi köpte huset 1975 för 160.000 kr och sålde det 1998 för 825.000 kr. Inga problem med att sälja alltså!
Vårt nuvarande hus, byggt 2010, har 100 mm cellplast i taket ovanpå råsponten, under normal strö- och bärläkt och betongpannor. Fungerar finfint och ger en varm och torr "råvind", enligt Thermisols recept:
Vem håller på och sprider myter om cellplast????
Tragiskt!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Massa myter och folk är rädda för att dom inte vet hur det ligger till. Cellplast brinner inte i närheten lika bra som möbler och det är dessutom skyddat med gips överallt.
De enstegstätade fasaderna som haft problem är det främst tunnputs som spruckit. Du ser ut att ha tjockare puts så det håller bättre.
Folk nojjar, men tillslut kommer det någon som vet att det inte är några problem eller en som inte har koll och inte bryr sig.
De enstegstätade fasaderna som haft problem är det främst tunnputs som spruckit. Du ser ut att ha tjockare puts så det håller bättre.
Folk nojjar, men tillslut kommer det någon som vet att det inte är några problem eller en som inte har koll och inte bryr sig.
Personligen är jag inte rädd för cellplasten i sig utan är mer skeptisk till nya byggmetoder. Av samma anledning som jag väljer bort allt för plastig och digitaliserad krimskrams i hus och hushållsapparater. Jag har vänner som bor i nybyggda hus i Stockholm, och de ramlar isär bara man tittar på dem. Jag har ingen vetenskaplig grund att bygga upp det på, utan det är min allmänna och subjektiva känsla att dylika moderniteter håller låg kvalitet i längden och har en tendens att gå sönder. Av den anledning skulle jag välja bort ett såpass nybyggt hus om det inte var byggt med mer traditionella material.
Nu låter det ju inte som det som är problemet i ditt fall, du har ju ändå haft spekulanter. Såna som jag hade förmodligen inte ens övervägt köpet till att börja med.
Nu låter det ju inte som det som är problemet i ditt fall, du har ju ändå haft spekulanter. Såna som jag hade förmodligen inte ens övervägt köpet till att börja med.
Bara att detta inlägg kom med denna rubrik ledde nog till att flera som inte tänkt en tanke på detta "problem" tänker på att undvika cellplast om dom kan/vet om det.B byggarätt skrev:
Cellplast i väggarna och puts skulle få mig att sluta fundera på den fastigheten.
Förstår om det är svårt att sälja.
Bara att söka på enstegstätade, cellplast och fukt så förstår man.
Här är en länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/20120404110053_dromhuset_blev_en_mardrom
Förstår om det är svårt att sälja.
Bara att söka på enstegstätade, cellplast och fukt så förstår man.
Här är en länk: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/20120404110053_dromhuset_blev_en_mardrom
Det är ju en helt annan sak.
Det går inte att jämföra äpplen och päron.
Tar du en vägg med frigolit och betong så är där inget som kan mögla som dom enstegs tätade husen.
Så har man byggt grunder i minst 40 år utan problem med mögel i grunden.
Det går inte att jämföra äpplen och päron.
Tar du en vägg med frigolit och betong så är där inget som kan mögla som dom enstegs tätade husen.
Så har man byggt grunder i minst 40 år utan problem med mögel i grunden.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Vad är det egentligen man ser på bilden i inlägg #21? Cellplast ska inte sitta så att den är exponerad för väder och vind; utöver brandrisken kommer det med tiden leda till att den söndersmulas och sprider ut mikroplast i omgivningen.
Fullständig idioti!Magnus E K skrev:
EPS är ett material som är diffusionsöppet högisolerande kretsloppsbaserat ogiftigt och fantastiskt att bygga med!
I stort sett samtliga nybyggen innehåller EPS