10 067 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Omöjligt att få offert
Om ni ska ha in radiatorer eller golvvärme överallt är det ju inte ett jättelitet jobb, borde vara lockande för rätt firma. Jag skulle gått in på exempelvis https://skvp.se/hem och gått via kartan för att få upp alla bolag inom en rimlig radie och sen ringt runt till dem ett och ett.
Du kan installera Mitsubishi Electric luft vatten pumpar som är s.k. Package modeller. De har vanligt vatten/glykol som värmebärare mellan utedel och innedel. Där behöver man alltså inte hantera f-gas som kräver tillstånd.Danin skrev:
Hej, har ringt flera större företag i nordvästa Skåne. De verkar ha så mycket att göra att de inte ens bryr sig att höra av sig. Blev lovad tex WNR att de skulle komma förbi efter påsk då de har fullt upp. Likväl ett annat företag som inte ens hör av sig.
Jag har informerat att det är ingen brådska men att målet är att ha ett nytt värmesystem installerat innan vintern. Påbörjade förfrågan i februari.
Nu till min fråga.
Jag har gett upp luft / vatten så undrar om man kan installera värmepumpen själv, luft luft. Med genomdragning av slangar och sladd. Samt låta elektriker sköta inkopplingen av elen ?
Jag vill gärna betala för installation men vad ska man göra när ingen är intresserad ?
Från början var tanken att installera vattenburen element med luft / vatten. Men då krävs det ju en offert att ta ställning till.
Nu vill jag bara slippa en vinter där jag ska gå runt och frysa halva tiden.
Vi har en luft luft pumå dåligt placerad som värme övervåningen för mycket och nederdelen för lite. Den är placerad i trappan.
Resten är el-element som är dyrare än sms -lån.
S Svante Svenson skrev:
Det trodde jag med, vi hade budgeterat med ca 300 tusen för detta.
Tyvärr så har ALLA börjat se över sin värme efter vinterns elräkningar.
Ditt jobb är rätt omfattande och faktiskt större risk att det blir komplicerat och en dålig affär för dem. Har de mycket att göra så går de på de enklare jobben där de har bra marginal.
Lärdom nummer ett. RING företagen. Offerttjänster, mail med mera är helt värdelöst i denna marknad. Ring och prata mer dem var trevlig. Förklara att det finns pengar.
Ditt jobb är rätt omfattande och faktiskt större risk att det blir komplicerat och en dålig affär för dem. Har de mycket att göra så går de på de enklare jobben där de har bra marginal.
Lärdom nummer ett. RING företagen. Offerttjänster, mail med mera är helt värdelöst i denna marknad. Ring och prata mer dem var trevlig. Förklara att det finns pengar.
Danin skrev:
Hej, har ringt flera större företag i nordvästa Skåne. De verkar ha så mycket att göra att de inte ens bryr sig att höra av sig. Blev lovad tex WNR att de skulle komma förbi efter påsk då de har fullt upp. Likväl ett annat företag som inte ens hör av sig.
Jag har informerat att det är ingen brådska men att målet är att ha ett nytt värmesystem installerat innan vintern. Påbörjade förfrågan i februari.
Nu till min fråga.
Jag har gett upp luft / vatten så undrar om man kan installera värmepumpen själv, luft luft. Med genomdragning av slangar och sladd. Samt låta elektriker sköta inkopplingen av elen ?
Jag vill gärna betala för installation men vad ska man göra när ingen är intresserad ?
Från början var tanken att installera vattenburen element med luft / vatten. Men då krävs det ju en offert att ta ställning till.
Vi har en luft luft pumå dåligt placerad som värme övervåningen för mycket och nederdelen för lite. Den är placerad i trappan.
Kontakta EkoEnergi, tror de kan hjälpa dig. https://ekoenergi.se/
Danin skrev:
Kunde förstå det, men ointresset är skrämmande. Borde va ett utmärkt tillfälle att skapa långsiktighet och bra kundrelationer för ett företag.
Det hade tagit 2 min att höra av sig och meddela man inte har tid att komma nu men att de bokar in mig om 2 månader jaddajadda. Eller helt enkelt de tar inte emot nya kunder nu då de helt enkelt inte hinner med.
I stället för, vi kommer men sen skiter i det.
Hej,
Kolla med denna firman. Dom är duktiga och seriösa.
Vvs&Energi Installationer i Skåne AB
Mats Gustafsson
Ge inte upp, ring runt och fråga
Börja med att berätta lite om ditt hus så kan nog folk hjälpa dig med vad som kan vara lämpligast lösning för dig. Trähus? 1-2 våningar? Förbrukning?
Du kan ju göra en del arbete själv som kan hålla ner kostnaderna vid en konvertering från el till vattenburet. Prova även söka efter företag som ligger lite utanför där du bor.
Du kan ju göra en del arbete själv som kan hålla ner kostnaderna vid en konvertering från el till vattenburet. Prova även söka efter företag som ligger lite utanför där du bor.
Installatörerna får sen ett tag varken priser eller leveransbesked från vissa tillverkare som Nibe. Idag är beskedet ”leveranstid 6-12mån” och priset blir ”det som det blir då”. Dvs ingen törs garantera något eftersom ingen vet.
Flera stora internethandlare (som Rinkabyrör) har också därför plockat bort priserna eller helt plockat bort produkter utan pris.
Priserna har gått upp rejält senaste 1/2-året så just nu törs väldigt få ”chansa” och offerera ett fast pris (vilket många vill veta/ha).
Försökte själv kolla runt efter byte av bergvärmepump under vårvintern men princip omöjligt få något vettigt svar.
Tycker också det är lite slött/dåligt kundbemötande av många att inte hitta ett sätt att planera/offerera jobben framåt. De hade ju t ex kunnat offerera jobbkostnad separat och sen materialkostnaden separat (tex inköpspris med x% i påslag). Sen någon slags ”turordningslista” på det för både egen och kundens planering.
Lär ju bli ännu mer vilda västern till hösten/vintern med trasiga uppvärmningssystem som behöver bytas akut + alla som vill byta ut fungerande /ineffektiva system.
Så tyvärr tror jag det är viktigt att ”jaga runt” NU om man funderar på en installation framöver.
Hade själv tur där en bevakning på Blocket på den Nibe vi ville ha ledde fram till att jag nyligen fick tag i en ”avbokad” bergvärmepump som dök upp hos en installatör i närheten av där vi bor. Efter lite mer sökande kunde de även få fram den separata VV-beredaren och diverse tillbehör som behövdes för att koppla ihop med pool och frikyla.
Flera stora internethandlare (som Rinkabyrör) har också därför plockat bort priserna eller helt plockat bort produkter utan pris.
Priserna har gått upp rejält senaste 1/2-året så just nu törs väldigt få ”chansa” och offerera ett fast pris (vilket många vill veta/ha).
Försökte själv kolla runt efter byte av bergvärmepump under vårvintern men princip omöjligt få något vettigt svar.
Tycker också det är lite slött/dåligt kundbemötande av många att inte hitta ett sätt att planera/offerera jobben framåt. De hade ju t ex kunnat offerera jobbkostnad separat och sen materialkostnaden separat (tex inköpspris med x% i påslag). Sen någon slags ”turordningslista” på det för både egen och kundens planering.
Lär ju bli ännu mer vilda västern till hösten/vintern med trasiga uppvärmningssystem som behöver bytas akut + alla som vill byta ut fungerande /ineffektiva system.
Så tyvärr tror jag det är viktigt att ”jaga runt” NU om man funderar på en installation framöver.
Hade själv tur där en bevakning på Blocket på den Nibe vi ville ha ledde fram till att jag nyligen fick tag i en ”avbokad” bergvärmepump som dök upp hos en installatör i närheten av där vi bor. Efter lite mer sökande kunde de även få fram den separata VV-beredaren och diverse tillbehör som behövdes för att koppla ihop med pool och frikyla.
Du ska nog inte säga att det inte är någon brådska nu när de flesta hantverkarna så fullt i sina orderstockar.Danin skrev:
Nu till min fråga.
Danin skrev:
Nu till min fråga.
Sitter man med "fullt upp" - kan det nog vara lätt att "glömma bort" en offertförfrågning.
Min erfarenhet är att tänker man till och skriver en liten kravspecifikation på ett par sidor - där man kort berättar hur det ser ut och vad man tänkt sig - så ökar sannolikt intresset. Dessutom brukar ofta en genomtänkt kravspecifikation reducera kostnaden till kanske hälften. Men framför allt kan den kravspecifikationen sändas ut till flera entreprenörer - som kan ge dig flera konkurrerande offerter.
Har du riktig tur kan din kravspecifikation stimulera någon framåt entreprenör att föreslå en ännu bättre lösning än vad du kommit upp med.
Kom ihåg att i kravspecifikationen beskriva det du har tänkt dig på tre olika sätt - för att bli förstådd. Börja med en kort översiktlig beskrivning (max 5-6 centimeter på en A4) - därefter en mer detaljerad beskrivning - och avslutningsvis kort vad du vill uppnå med installationen, vad syftet är. Det brukar funka bra.
Lycka till.
Prova med Pers Värmepumpsmontering AB i Båstad 070-550 72 18Danin skrev:
Nu till min fråga.
Kanske han har tid.
Upplevt samma sak när vi skulle installera luft/luft-pump nyligen. Hörde av mig till fyra företag - ingen svarade ens att de tagit emot offerten. Hörde av mig till ett femta, Treza AB, som återkom inom ett par dagar och var sedan på plats ett par dagar efter det för att kolla över placeringar. Cirka två veckor senare var pumpen installerad.
Nöjd än då länge med både pris, service från de på kontoret samt kunskapen/råden från installatör.
Nöjd än då länge med både pris, service från de på kontoret samt kunskapen/råden från installatör.