7 761 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Omöjligt att få in droppskydd, vad ska jag göra?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
Alla vattenkopplingar ser ut att vara högt upp, Att ha ett droppskydd ovanpå avloppsröret borde därmed gå bra och täta kring vattenrören med stosar/tätband/tätningsmassa. T.ex. den här: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...4116?msclkid=d9e540c03ea2121d4960291881fb0a4eT Tortellinii skrev:Håller på att renovera köket i en 40-tals lägenhet. Dessa kopplingar ligger inte i diskbänkskåpet utan bakom en annan stomme så vad jag förstår behöver jag ha droppskydd även på golvet här. Jag vet inte hur det ska vara fysiskt möjligt dock.
Avloppsröret till vänster fortsätter rakt ner genom golvet så går inte att komma under där och röret som fortsätter längs med golvet ligger så tight att det med nöd och näppe går att pressa under något.
Vad jag förstått så omfattas dock inte avloppsröret och dess kopplingar av kraven på droppskydd så det kan jag ju skita i men det känns fortfarande fysiskt omöjligt att göra detta på ett vettigt sätt?
Jag skulle eventuellt kunna lägga droppskyddet ovanpå det längsgående avloppsröret men då kommer stommen stå på/i skyddet och eventuellt stoppa vattnet som ska rinna ut.
Idéer mottages tacksamt!
Rörmokaren borde kunna tipsa dig och det går att mejla frågor till Säker vatten (jag fick svar dagen efter).
I och med de nya branschreglerna ska plastskyddet ha uppvikta kanter runt om och det ska finnas ett vattenlarm där. Om det är svårt att komma åt att byta batteriet om 2 år finns det vattenlarm som drivs med 230 V, som den här: https://www.elon.se/tollco-dropstop-700-230v-116957
Har två sensorer så den kan användas för diskbänksskåpet också.
Produkter som diskuteras: "tollco"
Tollco
Tollco strävar efter att skydda mot vattenskador. Kranvatten bör vara en pålitlig tjänst, inte en ständig risk. Tyvärr kan vattenskador förvandla en framgångsrik renovering till en infekterad kundrelation. Med Tollcos produkter för att
Läs mer
Tack för detta, det lutar åt att det är den bästa lösningen. Alltså att lägga droppskyddet ovanpå avloppsröret. Måste bara räkna ut hur jag ska lägga den för att det ska ledas ut till sockeln på ett bra sätt.BirgitS skrev:
Alla vattenkopplingar ser ut att vara högt upp, Att ha ett droppskydd ovanpå avloppsröret borde därmed gå bra och täta kring vattenrören med stosar/tätband/tätningsmassa. T.ex. den här: [länk]
Rörmokaren borde kunna tipsa dig och det går att mejla frågor till Säker vatten (jag fick svar dagen efter).
I och med de nya branschreglerna ska plastskyddet ha uppvikta kanter runt om och det ska finnas ett vattenlarm där. Om det är svårt att komma åt att byta batteriet om 2 år finns det vattenlarm som drivs med 230 V, som den här: [länk]
Har två sensorer så den kan användas för diskbänksskåpet också.
Ska göra ett försök under dagen men kontaktade rörmokare nu och funderar på att leja ut hela detta arbete för att slippa huvudvärken och eventuellt ha någon att skylla på om olyckan nu skulle vara framme.
Sensorn ser riktigt bra ut och finns ett uttag över i närheten så den verkar som en billig försäkring.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
Numera ska inte vattnet ledas ut på golvet utan skyddet ska ha kanter runt om så att vattnet stannar kvar. Sen då ett vattenlarm som tjuter när det blir blött. Det var nog alldeles för många som inte upptäckte att det kom fram vatten vid sockeln för att det skulle fungera.T Tortellinii skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Lite konstigt ,med den regeln. Tittar man på olika sådana skydd så ha IKEA på sin variant en "utloppsränna" frammåt, medan övriga fabrikat verkara vara helt stängda frammåt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 216 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 216 inlägg
En del tillverkare har varit sena med att uppdatera sina skydd sen de nya branschreglerna började gälla 1 januari. Men det blir väl allt fler.H hempularen skrev:
De verifierade branschrekommendationerna för kök finns här: https://branschrekommendationer.se/rekommendationer/koket/
"Avsikten med Branschrekommendationen ”Skydd mot vattenskador i kök”, är att en byggherre som tillämpar rekommendationen får ett kök med bra funktion som uppfyller samhällets krav."
"Branschrekommendation Skydd mot vattenskador i kök har tagits fram av branschorganisationen Säker Vatten i samarbete med Svensk försäkring, Länsförsäkringars forskningsfond, TMF, VVS-företag, VVS-fabrikanternas Råd, Installatörsföretagen, representanter för VVS-konsulter och högskolor. Diskussioner har också förts med berörda myndigheter."
Ja nu är det på plats i alla fall, blev det perfekt? Nej det kan jag inte påstå. Kommer det fylla sin funktion? Jag vill hoppas och tro det. Finns nog en del som har synpunkter på den här lösningen men jag har gjort mitt bästa i alla fall.
Kommer kombinera med ett vattenlarm också.
Tack för era svar!
Kommer kombinera med ett vattenlarm också.
Tack för era svar!
Skulle bygga en "låda" runt rören, täta runt rören med exv en brunnsmanchett o rolla på tätningsmassa i lådan. Komplettera sedan med ett vattenlarm så vet du om det smygläcker o har god tid att fixa innan det rinner över.T Tortellinii skrev:Håller på att renovera köket i en 40-tals lägenhet. Dessa kopplingar ligger inte i diskbänkskåpet utan bakom en annan stomme så vad jag förstår behöver jag ha droppskydd även på golvet här. Jag vet inte hur det ska vara fysiskt möjligt dock.
Avloppsröret till vänster fortsätter rakt ner genom golvet så går inte att komma under där och röret som fortsätter längs med golvet ligger så tight att det med nöd och näppe går att pressa under något.
Vad jag förstått så omfattas dock inte avloppsröret och dess kopplingar av kraven på droppskydd så det kan jag ju skita i men det känns fortfarande fysiskt omöjligt att göra detta på ett vettigt sätt?
Jag skulle eventuellt kunna lägga droppskyddet ovanpå det längsgående avloppsröret men då kommer stommen stå på/i skyddet och eventuellt stoppa vattnet som ska rinna ut.
Idéer mottages tacksamt!
Tack det har du rätt i, det glömde jag! Fixar det.Centano skrev:
En annan fråga, någon som vet vad det utpekade röret är för något? Och vad mockapären som sitter där är till för?
Det ser ut som att det kan vara källare under? Betong?T Tortellinii skrev:
Om det är okänsligt under kan du kanske dra ner ett mindre rör genom golvet och leda ner eventuellt dropp dit. Då minskas risken för fuktskador i köket och droppet blir lättare att upptäcka från källaren
Det är en lägenhet på våning fyra. Annars en bra idé!J JoBy skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden