Hej! Det är så att jag behöver fixa till min skorsten då den gamla plåten som går från skorsten mot taket är dålig och det läcker in vatten vid mycket/långvarigt regn.
Hade tänkt klä in den i plåt och sätta på en huv, plåtfirman jag fick tag i förra året anmärkte inget på skorstenen utan det har bara till att klä in. Men de flyttade fram arbetet hela tiden och tillslut slutade svara. Så nu när jag letat efter ny plåtslagare fick jag ett svar från en firma att den behövde muras om först innan den kläs in.
Det jag undrar över är om den verkligen måste muras om eller om det räcker att klä in den?
Endast vedspisen i köket som skorstenen används till, bergvärme i huset i övrigt. Så vedspisen har mest används när det varit väldigt kallt eller när det regnat mycket under hösten och jag försöker hålla den någorlunda torr.
Bifogar lite halvdåliga bilder på skorstenen.
a>

Ett gammalt tegelskorsten på ett korrugerat metalltak mot en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gult dörrutsnitt, grått plåttak, murad skorsten, stege, stuprör, och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle absolut murat om... men ta ett snack med Sotaren om du är fundersam eftersom det är ham som till slut sätter eldningsförbud...

/ATW

• Gilla
J.Kahari
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Jag skulle absolut murat om... men ta ett snack med Sotaren om du är fundersam eftersom det är ham som till slut sätter eldningsförbud...

/ATW
De var här och sotade 30 november men fick ingen respons om hur det såg ut mer än att det verkade okej, inte fått några papper heller. De sotar ju inte lika ofta om det inte är en huvudsaklig värmekälla. Kan jag ringa dem och hoppas på att de kommer ihåg mig eller behöver de komma ut igen tror du?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.