I Itse skrev:
Har ett fint smidesräcke ( ute på verandan) som var målad i en ful, avskavd röd färg. Läste på om vad för färg som passade att måla om med, och efter förarbete med skrapning, slipning, borta av, satte jag igång med en metallfärg (Norsjö proffessional). Det blir så fult! Inte själva färgen, men glansen gör att räcket glittrar som värsta lack-kreationen. Det ser ut som ett bdsm-räcke. Det kommer att göra grannarna blinda. Det kommer inte funka, och jag vet inte vad jag nu ska göra.

Jag avbröt efter att jag målat en del, när jag såg hur det såg ut. Trodde/ hoppades att glansen skulle lugna sig när det torkat, men nej.
Vad kan jag göra? Måla klart allt ett varv och sedan ta nästa varv med nåt annat, typ vanlig utomhusfärg i matt? Såhär går inte att ha det, det är då säkert.
Annie sloan chalkpaint och matte laqeur kommer att rädda saker och ting.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Linoljefärg är kladdig i veckor/månader.
Då har du målat för tjockt, jag skulle säga att den bör vara torr innom 48h om man målar nu i maj.
 
  • Gilla
jkock och 1 till
  • Laddar…
Well, du är inte ensam har precis målat ett räcke med Hammerite och tänkte inte ens på att det finns olika glans osv (tydligen har jag köpt den med hamrad effekt). Glansigt blev det men mina grannar får stå ut med BDSM-looken för jag målar då fasen inte om.
 
  • Gilla
Itse
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Well, du är inte ensam har precis målat ett räcke med Hammerite och tänkte inte ens på att det finns olika glans osv (tydligen har jag köpt den med hamrad effekt). Glansigt blev det men mina grannar får stå ut med BDSM-looken för jag målar då fasen inte om.
Skönt att man inte är ensam:)
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Linoljefärg är kladdig i veckor/månader.
Går det att måla över Hammarlack med annan färg senare?
Då målar man för tjockt. Inne 1 till 2 dar. Ute 1 dag.
 
  • Gilla
jkock
  • Laddar…
Jag målade några räcken med hammerite svart blank häromåret och det ser bra ut, det allra glansigaste försvinner ju sö fort det kommer lite damm och väder på det. Så jag tror du kan vara lugn och fortsätta med färgen du köpt :)
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
I Itse skrev:
Har ett fint smidesräcke ( ute på verandan) som var målad i en ful, avskavd röd färg. Läste på om vad för färg som passade att måla om med, och efter förarbete med skrapning, slipning, borta av, satte jag igång med en metallfärg (Norsjö proffessional). Det blir så fult! Inte själva färgen, men glansen gör att räcket glittrar som värsta lack-kreationen. Det ser ut som ett bdsm-räcke. Det kommer att göra grannarna blinda. Det kommer inte funka, och jag vet inte vad jag nu ska göra.

Jag avbröt efter att jag målat en del, när jag såg hur det såg ut. Trodde/ hoppades att glansen skulle lugna sig när det torkat, men nej.
Vad kan jag göra? Måla klart allt ett varv och sedan ta nästa varv med nåt annat, typ vanlig utomhusfärg i matt? Såhär går inte att ha det, det är då säkert.
måla med bengalack mattsvart..
 
FreQa FreQa skrev:
Då målar man för tjockt. Inne 1 till 2 dar. Ute 1 dag.
Borde väl bero på vilken sorts linoljefärg man använder? Vissa sorter innehåller väl rå linolja som bas. Vet ej om dessa har något torkmedel i sig, men om inte så borde det kunna ta ett bra tag tänker jag, om man målar på plåt(?)
 
L Laxåplattan skrev:
Jag målade några räcken med hammerite svart blank häromåret och det ser bra ut, det allra glansigaste försvinner ju sö fort det kommer lite damm och väder på det. Så jag tror du kan vara lugn och fortsätta med färgen du köpt :)
Så det är lite som jag funderade på då, om TS väntar ett år eller så, så är värsta blänket borta.
 
K Klu Rig skrev:
Borde väl bero på vilken sorts linoljefärg man använder? Vissa sorter innehåller väl rå linolja som bas. Vet ej om dessa har något torkmedel i sig, men om inte så borde det kunna ta ett bra tag tänker jag, om man målar på plåt(?)
Underlaget spelar mindre roll då oljan oxiderat ut i luften.
 
FreQa FreQa skrev:
Underlaget spelar mindre roll då oljan oxiderat ut i luften.
Fast jag strök på bara rå linolja på test på en laminatskiva. Den suger ju inget, och var kladdig väldigt länge. Stryker jag dock på rå linolja på ren furu så sugs den ju in snabbt, och väldigt lite blir kvar som ska oxidera på ytan.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK...ja, det ser onekligen blankt ut..
asch den blir snart matt av solljuset
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vilken dryg attityd du har.

I ditt allra första inlägg på forumet blandar du in gud och himlar med ögonen, som om TS vore helt dum i huvudet.

Skärpning!
Sent omsider men kan bara hålla med. Trist attityd. Frågar ju för att jag behöver input. Men det uppväger 1000 gånger om av majoriteten trevliga och vänliga personer som varken känner behov av att himla eller åkalla högre makter. Förresten, om du vill himla dig lite till så får du en bonus här: inte nog med att jag inte kan allt om hus och färg, Jag är kvinna också. Trevlig helg.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.