28 206 läst ·
14 svar
28k läst
14 svar
Omladdning av brandsläckare
Medlem
· Stockholm
· 13 inlägg
Är det någon som vet var i Stockholmsområdet som man kan få en brandsläckare (skum) omladdad till rimlig kostnad?
(Söker man på nätet så finns det många olika typer av abonnemang, service-avtal, hembesök etc. när det gäller brandsläckare. Verkar vara ett lönsamt geschäft. Men jag är bara ute efter något ställe där man kan lämna in den och få den omladdad).
(Söker man på nätet så finns det många olika typer av abonnemang, service-avtal, hembesök etc. när det gäller brandsläckare. Verkar vara ett lönsamt geschäft. Men jag är bara ute efter något ställe där man kan lämna in den och få den omladdad).
Jag har varit på ett gäng heta arbeten utbildningar och sista gången (brandförsvarets egna kurs) rekommenderar dom att man helt enkelt köper en ny släckare var 10:e år. Billigare än att fylla på. Den gamla lämnas in kostnadsfritt på återvinningscentral.
Gällde det även skumsläckare alltså?krilleman_215 skrev:
Nja, det beror vädligt mycket på vad det är för brand man ska släcka, hur mycket saneringsarbete man vill ha, och vad man själv har för utbildning på de olika släckarnaOdjuret skrev:
Men visst, du har helt rätt i att pulver är det dominerande i hemmen för att det är den enklaste att använda med bra resultat på de flesta av de bränder som inträffar i hem.
Själv har jag t.ex. en kolsyresläckare i båten för att den gör sig väldigt bra att släcka en eventuell motorrumsbrand med
Brandfiltar är väldigt bra grejer med. Börjar det brinna på spisen är det jäkligt smidigt att bara slänga över den och sedan vänta tills det har svalnat, jämfört med att dra på med ett par kilo pulver, inge skoj sanering sen.
Vad det gäller brandsläckare så rekommenderar räddningstjänsten en 6kg pulversläckare i minst klass 43A 233B. Anledningen till att de gör det är att MSB säger att dom ska göra det. Det är alltså lite som socialstyrelsen och limpskivorna.
Om man faktiskt har använt brandsläckare i verkligheten och inte bara släckt ett gasolkar eller en dieselskätt på någon kurs så vet man att pulver har en väldigt stor nackdel i hemmiljö. Pulver verkar nämligen bara i gasfasen (alltså lågorna) och saknar helt återantändningsskydd på fibrösa material. Och ett hem består ju till stor del av fibrösa material... Så visst, branden slocknar ju fort, men ganska snart brinner det friskt igen.
För fordon är dock pulver ett utmärkt släckmedel.
Men nu är ju jag brandman så glöm det jag just sa och köp en 6kg pulversläckare hem!
Angående TS släckare, så kan kanske Upplands Brandservice vara ett tips om du är i norra delarna av stan. De laddar om sådana utan tjafs om abonnemang och liknande. Dock tveksamt om det lönar sig mot att köpa en ny när det är kampanjpris på något byggvaruhus eller så.
Om man faktiskt har använt brandsläckare i verkligheten och inte bara släckt ett gasolkar eller en dieselskätt på någon kurs så vet man att pulver har en väldigt stor nackdel i hemmiljö. Pulver verkar nämligen bara i gasfasen (alltså lågorna) och saknar helt återantändningsskydd på fibrösa material. Och ett hem består ju till stor del av fibrösa material... Så visst, branden slocknar ju fort, men ganska snart brinner det friskt igen.
För fordon är dock pulver ett utmärkt släckmedel.
Men nu är ju jag brandman så glöm det jag just sa och köp en 6kg pulversläckare hem!
Angående TS släckare, så kan kanske Upplands Brandservice vara ett tips om du är i norra delarna av stan. De laddar om sådana utan tjafs om abonnemang och liknande. Dock tveksamt om det lönar sig mot att köpa en ny när det är kampanjpris på något byggvaruhus eller så.
Jag hade för mig att pulver också att en viss kvävande effekt, så tillvida att om man t.ex. släcker en brand i en soffa, och pulvret ligger kvar, så hindrar det en evetuell glödbrand inne i soffan att slå ut lågor. Fast det är klart, det låter fint i teorin men i praktiken kan det ju börja brinna runt om på sidorna åsså vidare.
Om man släck t 10m2 stora dieselbränder med enbart vatten, kvalar man in då, eller räknas det bara som en skvätt?
Om man släck t 10m2 stora dieselbränder med enbart vatten, kvalar man in då, eller räknas det bara som en skvätt?
Det låter som om du varit på en bra kurs. Jag har däremot tyvärr sett heta arbetenkurser där släckövningen var att släcka lite diesel på botten av ett avsågat oljefat. Det är liksom inte riktigt representativt. Gasolkar ska vi inte tala om - de slocknar ju så snart instruktören släpper tändknappen...
Attberopå pulver och återantändning så hävdar de flesta tillverkare att de har återantändningsskydd i sina ABC-pulver genom att de lämnar en "hinna". I praktiken så fungerar det oftast sådär. Pulvret verkar oftast inte vilja lägga sig och bilda hinna där det behövs.
Attberopå pulver och återantändning så hävdar de flesta tillverkare att de har återantändningsskydd i sina ABC-pulver genom att de lämnar en "hinna". I praktiken så fungerar det oftast sådär. Pulvret verkar oftast inte vilja lägga sig och bilda hinna där det behövs.
Redigerat:
PNO skrev:Det låter som om du varit på en bra kurs. Jag har däremot tyvärr sett heta arbetenkurser där släckövningen var att släcka lite diesel på botten av ett avsågat oljefat. Det är liksom inte riktigt representativt. Gasolkar ska vi inte tala om - de slocknar ju så snart instruktören släpper tändknappen...
Jodå, det var en gedigen kurs jag gick. En hel vecka på berga örlogsskolor. Jag har inte bara släckt "stora" dieselbränder med endast vatten, vilket jag för övrigt tyckte var jäkligt coolt
Redigerat:
Som proffs finns det säkert massa invändningar åt ena eller andra hållet...
Men som vanlig lekman så tror jag nog på det jag fick lära mig på min 1 timmes kurs.... att pulver är det som gäller i hemmiljö för ovana. förvisso större saneringsbehov... men jag tror försäkringsbolaget hellre tar den kostnaden....
tänk om halon var godkänt fortfarande....
Men som vanlig lekman så tror jag nog på det jag fick lära mig på min 1 timmes kurs.... att pulver är det som gäller i hemmiljö för ovana. förvisso större saneringsbehov... men jag tror försäkringsbolaget hellre tar den kostnaden....
Halon finns fortfarande om du är i rätt bransch...Odjuret skrev:Som proffs finns det säkert massa invändningar åt ena eller andra hållet...
Och försäkringsbolagen tar absolut saneringen av pulversläckare!
Klicka här för att svara